KAN JE IN EEN DICHTBEVOLKT GEBIED ALS BRUSSEL EN ZIJN RAND NOG EEN
MEGALUCHTHAVEN UITBATEN?

Brief dd. 5 april 2003

Aktiegroepen van de Oostrand en Brussel blokkeren de vertrekhal van de luchthaven van Zaventem, om te protesteren tegen het akkoord van 24 januari 2003 over de nachtvluchten.  Niemand kiest er voor om 's nachts wakkergebruld te worden door vliegtuiglawaai, in die zin hebben deze mensen gelijk dat ze protesteren, al is de manier waarop niet te verdedigen.

Maar, als je de modaliteiten van het akkoord kent, vraag je je af of het niet de verkeerde aktiegroepen zijn die geprobeerd hebben de reizigers te verhinderen om op vakantie te vertrekken.  Immers, volgens het akkoord van 24 januari 2003 krijgt de Oostrand gemiddeld 7,7 nachtvluchten per nacht, waaronder geen enkel lawaaierig toestel.  Brussel krijgt gemiddeld 3,2 nachtvluchten, waaronder geen enkel lawaaierig toestel.  De Noordrand krijgt tot Grimbergen gemiddeld 11,1 nachtvluchten, waaronder alle lawaaierige toestellen.

In de Noordrand mag alles tot QC 12 vliegen, in de andere regio's is het lawaai beperkt tot QC 4. Er wordt dus enkel volgens bestemming over Brussel en over de Oostrand gevlogen ALS HET TOESTEL NIET TEVEEL LAWAAI MAAKT. Een achttal extreem luidruchtige vliegtuigen per nacht is eerder regel dan uitzondering.

Wanneer gaat er een einde komen aan deze hemeltergende discriminatie van de Noordranders, de enigen die geen afschaffing van de nachtvluchten eisen omdat ze bekommerd zijn om de werkgelegenheid? En die als gevolg van dit gematigd standpunt alle ellende over zich heen krijgen. Dat is niet de schuld van de Oostranders of van de Brusselaars, maar het is wel de werkelijke inhoud van het akkoord van 24 januari.

Ook overdag vliegen slechts een paar vliegtuigen rechtstreeks naar de westelijke en zuidelijke bestemmingen. Alles wordt rond Brussel geleid met onnodige bochten, veel te laag vliegen en heel veel lawaaioverlast in landelijke gebieden. De mensen die daar kwamen wonen voor de rust, en een zeer dure bouwgrond of woning kochten, worden nu geconfronteerd met 20 à 30 vliegtuigen per uur. En de drukke periode met vakantiecharters moet nog komen.
Dat Brussel moet vermeden worden omdat bij een crash heel veel slachtoffers zouden vallen, is geen valabel argument : een vliegtuig dat problemen heeft bij het vertrek moet rechtdoor vliegen. Met het huidige gebruik van de startbanen is dat over Brussel.

Heren en Dames politici, zorg dat de hinder per individu draaglijk blijft, zowel 's nachts als overdag. Het is perfect mogelijk om de vluchten zo te spreiden dat iemand maximum 1 à 2 vluchten per nacht te verwerken krijgt, en 1 à 2 vluchten per uur overdag.

Alleen verklaren dat u tegen de concentratie, tegen de Durant bocht en tegen isolatie bent is niet genoeg, doe er iets aan !

En denk na over de toekomst van de luchthaven: het is niet verantwoord om in een dichtbevolkt gebied onbeperkt uit te breiden. Na Brussel telt de Noordrand het grootste aantal inwoners per vierkante kilometer. Ook in de Oostrand wonen nog veel mensen. In zo'n gebieden kan je gewoon geen mega-luchthaven uitbaten.

M.V. - 1850 Grimbergen