ROUTES EFFECTIEF SPREIDEN RECHTSTREEKS IN FUNCTIE VAN BESTEMMING KOST GEEN CENT (...MEER DAN NU AL AAN BXL DOOR VLAANDEREN WORDT BETAALD)

MAIL dd 4.6.2004

Beste,

Alle andere Belgische ondernemingen moeten zelf de kost dragen om de milieuhinder die hun bedrijf veroorzaakt om de omgeving waarin ze functioneren leefbaar te maken en te houden. Anders moeten ze hun deuren sluiten.

Deze BIAC-topman heeft de arrogantie om te eisen dat zijn bedrijf ongebreideld kan groeien ten koste van de omwonende "mensen". Ofwel rechtstreeks ten koste van hun gezondheid en leefkwaliteit ofwel onrechtstreeks ten koste van hun belastingsgeld. Nog nooit gezien dat een bedrijf zo ongegeneerd vraagt dat de overheid zou opdraaien voor de investeringen die het bedrijf de laatste 20 jaar heeft nagelaten te doen om up-to-date te blijven.

Stapt deze topman zondag nu ook mee op in de anti-spreidings-/pro-concentratiebetoging ter verdediging van zijn portemonnee?

Groeten,

H.W.
Grimbergen

PS De routes effectief spreiden rechtstreeks in functie van hun bestemming kost geen cent (meer dan hetgeen nu al aan Brussel door Vlaanderen wordt betaald).

-----Oorspronkelijk bericht-----
Onderwerp: De Standaard 4/6/2004: Biac-topman waarschuwt voor prijskaartje van spreidingsplan


Biac-topman waarschuwt voor prijskaartje van spreidingsplan   Privatisering moet doorgaan, ook al blijven er grote onzekerheden
Van onze redacteur
Biac sluit een speciale terminal voor lagekostenmaatschappijen niet uit. ©
Michiel Hendryckx
GROOT-BIJGAARDEN - Als het spreidingsplan voor de luchthaven van Zaventem extra investeringen vergt voor aanpassingen van de landingsbanen, dan moet de overheid daarvoor in geld voorzien, en niet de luchthavenuitbater Biac.
De passagiers laten betalen door de luchtvaartmaatschappijen hogere tarieven aan te rekenen, is helemaal uit den boze. Dat beklemtoonde gedelegeerd bestuurder Luc Van den Bossche van Biac gisteren tijdens een lunchgesprek van het zakenblad Trends.

HET prijsverschil tussen de lagekostenmaatschappijen die op Brussel-Nationaal vliegen en hun concurrenten die andere luchthavens aandoen, is nu al te groot, argumenteert de Biac-topman. Van den Bossche sloot gisteren evenwel niet uit dat Biac de uitbouw van een terminal die specifiek bestemd is voor lagekostenmaatschappijen in Zaventem op de agenda plaatst als de druk van de zogenaamde low cost carriers blijft bestaan. De huidige Biac-topman, die in een vorig leven een van de politieke
zwaargewichten was van de SP.A, verzekerde ook dat tegen eind van dit jaar duidelijkheid komt over de privatisering van de luchthavenuitbater. Zelfs als op dat moment de onzekerheid nog groot zou zijn over onder andere de overheidsreglementering en de expansieplannen van koerier DHL.

Voor de gedelegeerd bestuurder van Biac is de privatisering een van de vier grote uitdagingen voor zijn bedrijf tijdens de komende jaren. De Belgische Staat wil zijn belang van ruim 63 procent terugbrengen tot maximaal 49 procent en minimaal 30 procent. Luc Van den Bossche hield het bij een uiterst bondige toelichting over de timing en de kandidaten. Maar hij wond
er geen doekjes om dat tegen het jaareinde de privatisering in een definitieve plooi gelegd moet worden. De operatie uitstellen wegens onzekerheid over bijvoorbeeld de toekomstplannen van koerier DHL en het spreidingsplan, vindt hij geen optie. ,,Als je zo'n plan blijft uitstellen, dan krijg je de stempel van oude tante die nooit durft te beslissen.'' En dat schaadt volgens hem de geloofwaardigheid.

Een andere uitdaging wordt volgens de Biac-topman de aanleg van de diabolo-spoorlijn die een rechtstreekse aansluiting waarborgt vanuit Leuven en Antwerpen. Volgens Luc Van den Bossche kampt Zaventem tot 2010 met een serieus concurrentienadeel omdat via snelle treinverbindingen Schiphol en luchthaven van Parijs vlot bereikbaar zijn vanuit Belgiė.

Verder geeft de Biac-topman prioriteit aan de rendabilisering van het vastgoed waarbij de uitbouw van een airport village centraal staat, naast de expansieplannen van DHL. De vierde grote uitdaging is DHL. In september hakt dat bedrijf de knoop door over zijn verdere Europese uitbouw. Er zal heel wat creativiteit nodig zijn om de koerier in Brussel te houden, erkent de
Biac-topman. Hij voegt er meteen aan toe dat de loonkosten alvast niet de grote Belgische troef zijn. In Leipzig - een andere kandidaat voor de investering - liggen de loonkosten 50 procent lager. Hij wijst ook op de aanpak van de overheden die ,,om de twee ą drie seconden'' hun beleid wat betreft het milieu en het spreidingsplan aanpassen. Daarmee maken ze geen goede beurt bij buitenlandse investeerders.

04/06/2004 Pascal Sertyn
©Copyright De Standaard