ANTWOORD VAN R.R. AAN DE OMBUDSMAN: MET UW ADVIEZEN WORDT DUS GEEN
REKENING GEHOUDEN

Mail dd. 4 april 2003

Geachte Heren

U kunt mijn antwoorden lezen in HOOFDLETTERS (dwz: indien u in onze problemen geïntereseeerd bent, al twijfel ik daar voor sommige wel aan)
DE OPLOSSING STAAT ONDERAAN.
voor zij die het lezen met vriendelijke groeten.

R.R. Merchtem

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

MAIL VAN OMBUDSMAN AAN MEERDERE BESTEMMELINGEN: JAMMER GENOEG HEEFT MEN
GEEN JUISTE BESLISSING GENOMEN

Dossier : A/SMO/PhT/03-2646 2646.2 2646.3 2649 2650 2652.2 2652.3 2713.3 2731 2759 2806 2812 2837

Brussel, vrijdag 4 april 2003

Geachte heer,

Ik verzoek U hierbij nog antwoorden te vinden op sommige van uw vragen.

Ref 2646 van 10 februari : het betreft hier een Airbus A.300 naar Ierland op de route Nicky

Ref 2646.2 van 13 februari : de vluchtlijst geeft me 8 vertrekken over uw regio tussen 04 en 05 uur.

Ref 2646.3 van 14 februari : er waren 17 vertrekken over uw regio die nacht op een totaal van 27 bewegingen

Ref 2649 van 13 februari : het probleem dat ik meedeelde aan de competente ministers wordt veroorzaakt door het feit dat de vertrekken mekaar snel opvolgen in een zeer beperkte periode.  Hierbij kan ik U melden dat de dagvluchten op dit ogenblik min of meer evenwichtig verspreid zijn in functie van hun gevolgde
bestemming, met uitzondering van de baan Chièvres.  De luchtvaartreglementering schrijft voor dat om van baan te veranderen de windcomponenten een bepaalde limiet dienen te overschrijden terwijl de wind zelf uit een welbepaalde richting moet waaien, dus telkens dient er voldaan te worden aan twee simultane criteria.

DUS TE HOGE CONCENTRATIE

Ref 2650 van 13 februari : wij nemen deel aan de activiteiten van PROBRU en van de Evaluatiecommissie, maar onze opmerkingen, onze suggesties worden telkens overgemaakt aan de bevoegde Ministers, de Regering, de Ministerraad en aan de Interkabinet-groepen.  Ik kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor het feit dat de politieke beslissingen niet volgen of dat de suggesties die gemaakt worden door de ambtenaren niet opgevolgd worden.  Het komt dikwijls voor dat een burgemeester of een minister de raad van zijn administratie niet opvolgt.  Ik bevestig U dat op geen enkel moment, behalve de nacht waarbij baan 20 gesloten werd wegens de vorst, het geheel van de opstijgingen geconcentreerd werd op de Noordrand.  Baan 20 wordt steeds gebruikt 's nachts, en dit sinds 1988.
Ook overdag is er geen concentratie van vertrekken boven uw regio.  Merchtem werd steeds overvlogen door vliegtuigen die zich begeven richting baken Costa, de route 4 Charlie bestaat, zonder verandering aan huidige configuratie, sinds 9 december 1993.

Het huidig aantal vliegtuigen die hier voorbij komen is nog nooit zo hoog geweest of deze komen mischien wel op een lagere hoogte over? Indien ik het goed begrijp volgen de bevoegde instanties (Ministers en dergelijke) de goede raad dus niet op.

Ref 2652.2 en 3 van 25 februari : de informatie die U me overmaakt staat me toe het probleem perfect te kunnen plaatsen, en zo op te merken dat het steeds dezelfde vliegtuigen zijn die aanleiding geven tot een klacht.  Nooit heb ik gesteld dat ik geen objectieven kan bereiken, ik maak aanbevelingen en suggesties, ik ben geen Minister en hierdoor blijft het beslissingsrecht, grondwettelijk en wettelijk, een politieke aangelegenheid, vertegenwoordigd door de Regering en de Parlementariërs die verkozen worden door het volk.  Ik ben niet van plan onwettelijk de plaats in te nemen van politiekers of van de Ministers en beslissingen in hun plaats te nemen; de theorie van de "vervangingsambtenaar", één van de wetten van het openbaar ambt, geldt in dit geval niet want er is manifest een overschrijding van bevoegdheden.

INDIEN IK HET GOED BEGRIJP VOLGEN DE BEVOEGDE INSTANTIES (MINISTERS EN DERGELIJKE) DE GOEDE RAAD DUS NIET OP.

Ref 2713 van 27 februari : de nieuwe nachtprocedures van spreiding zullen in dienst treden op 15 mei 2003, de instructies aan de piloten zijn gepubliceerd en verspreid sinds 25 maart 2003.  Voor de dagvluchten werd nog geen beslissing genomen, de baan richting Chièvres zal waarschijnlijk wat worden verlegd van Meise naar Wemmel-ring vanaf 12 juni 2003.
Op dit ogenblik is het aantal vertrekken richting Noordrand min of meer gelijk aan het aantal vertrekken richting Brussels Gewest.  De gegevens die we U meedelen staan ons toe de correctheid van de informatie na te gaan.

Ref 2713.3 van 6 maart : geen enkele norm is tot op nu vastgelegd voor wat de uitstoot van onverbrande deeltjes in de atmosfeer betreft, niet op Belgisch niveau maar ook niet op Europees niveau.

SPECIAAL VOOR DE GROENE MINISTERS MAAR OOK VOOR DE ANDERE : WAAROM MOETEN VLIEGTUIGEN NIET AAN UITSTOOTNORMEN VOLDOEN ZOALS O.A. VOERTUIGEN? DOE HIER IETS AAN. WIJ MOETEN AUTO'S KOPEN MET DURE INJECTIESYSTEMEN OM DE OZON- EN SMOGCONCENTRATIES TEGEN TE GAAN EN BOVEN ONZE HOOFDEN BLAAST MEN IN DE LUCHT WAT MEN MAAR WIL?

Ref 2731 van 1 maart : ik heb akte genomen van uw persoonlijke visie terzake, maar denk echter dat eens dat sommige routes voor de nachtvluchten boven de Noordrand zullen uitgewaaierd zijn,  U nog veel minder last zult hebben van overvliegende vliegtuigen aangezien U in de Kalkovenlaan woont, net onder de Costa route.

WAT GAAT ER DAN GEBEUREN MET DEZE ROUTE EN SINDS WANNEER BEVINDT DEZE ZICH BOVEN DE KALKHOVENLAAN?

Ref 2759 van 7 maart : ik noteer een vliegtuig van het type Embraer, normaal aanvaardbaar, richting Engeland om 21u09 maar ook een Airbus A.300 met Express vracht richting Engeland om 20u53 op de route Costa; ik denk dat U het over dit toestel hebt. Met betrekking tot de nacht van 7 maart 2003 hebben ik, op de
lijsten die me ter beschikking worden gesteld, geen enkel vertrek tussen 4u26 en 5u56 kunnen waarnemen.

DAN ZAL IK GEDROOMD HEBBEN OF ZIJN UW LIJSTEN MISSCHIEN FOUTIEF?

Ref 2806 van 18 maart : op 28 vertrekken  's nachts, zijn er 12 vertrokken van baan 20 en 16 van baan 25 richting Noordrand.  Vanaf 4u, waren er 6 vertrekken op dezelfde route, die uw regio overvliegt.

DUS CONCENTRATIE

Ref 2819 van 19 maart : op de lijsten me ter beschikking gesteld, kan ik enkel een vertrek waarnemen om 23u57 naar Rusland en 7 vertrekken na 4u 's morgens.  Uw suggestie over het feit dat geen enkele nieuwe buurtbewoner mag gestoord worden door de vliegtuigen is terecht, maar deze houding blijkt het instellen van nieuwe procedures van spreiding niet te bewerkstelligen, deze zouden immers  nieuwe buurtbewoners overvliegen die het tot dusver niet waren.

Ref 2837 van 20 maart 2003 : uw suggestie werd reeds overgemaakt door een parlementariër in de loop van de legislatuur 1995-1999 onder vorm van een wetsvoorstel dat tot doel heeft alle nachtvluchten te laten vertrekken van baan 07 links.  Deze hypothese stond eveneens vermeld in de eerste suggesties van de groep PROBRU, maar op het moment dat beslist werd in welke richting de denkpistes gingen, werd deze niet weerhouden.  Op dit ogenblik is het zo dat wanneer men zowel overdag als 's nachts wenst op te stijgen in de richting van Kampenhout, de wind uit het Noorden of Noordoosten waait maar tegelijkertijd ook de windcomponenten  een zekere intensiteit bereikt hebben.  Deze twee voorwaarden dienen verenigd te zijn tegelijkertijd, dit zijn de voorwaarden van de AIP die sinds 1958  het gebruik van de banen vastlegt.

IK VRAAG NIET OM ALLE NACHTEN OP TE STIJGEN RICHTING KAMPENHOUT MAAR EEN OP DE TWEE, DIT MAAKT 50% VERSCHIL UIT VOOR IEDEREEN.  TEVENS WIL IK EROP WIJZEN DAT DE WIND TEGEN DE AVOND DIKWIJLS GAAT LIGGEN ZODAT DIT OP HET GEBIED VAN WINDRICHTING GEEN PROBLEEM KAN MAKEN.

Ik hoop hiermede beantwoord te hebben aan de talrijke en interessante vragen.

Ik hoop dat U op deze manier de kwaliteit van onze taken kan inschatten, we proberen U steeds een objectieve, neutrale en oprechte informatie te verschaffen van de nachtvluchten zonder vooroordelen.  U dient absoluut te begrijpen dat talrijke factoren tussenkomen in dit dossier, en dat uiteindelijk, het de politiekers zijn die beslissen, daar waar voor de Ombudsman van de Post, wanneer hij tussenkomt in een geschil, geen politieke tussenkomst noodzakelijk is.

Ik heb inderdaad aanbevelingen, statistieken, suggesties, trafiekgegevens en historische gegevens over procedures overgemaakt aan alle personen betrokken bij het dossier (parlementariërs, regionale milieudiensten, de regering, bevoegd Minister, Biac, Belgocontrol) waarvan zij nota genomen hebben.

Maar jammer genoeg geen juiste beslissing genomen hebben.

ER IS MAAR EEN JUISTE BESLISSING, DIT IS DE VOLGENDE:
"Daarom blijft Daedalus pleiten voor een echte spreiding, waarbij ook Brussel zelf (en niet alleen de Noord- en Oostrandgemeenten van Brussel) overvlogen wordt, in functie van de bestemming, met gebruik van alle pistes, weer en weder dienende. Alleen zo kan men komen tot een voor alle omwonenden perfect leefbare frequentie van een à twee vliegtuigen per nacht en een à twee per uur overdag. Er is geen enkele geldige veiligheidsreden waarom Brussel niet zo overvlogen zou kunnen worden."
De plannen die Daedalus hiervoor uitwerkte zijn in het bezit van de bevoegde ministers en instanties."

Met vriendelijke groeten,
Philippe TOUWAIDE
Directeur van de Ombudsdienst
voor de Luchthaven Brussel-Nationaal