Belgocontrol propt de Noordrand vol wanneer men maar kan.

“Op kalme momenten tijdens de nacht volgen de vliegtuigen niet de gewone route om te landen, maar nemen zij een kortere afslag en landen over de Noordrand.” (Philippe Touwaide, Merchtem, 3 maart 2003).

Fax aan Frank Vandenbroucke, Minister van Sociale Zaken en Pensioenen,
Wetstraat 62, 1040 Brussel

Grimbergen, 4 maart 2003

 

Geachte heer Vandenbroucke,

 

Vandaag mocht ik van u een antwoord ontvangen op mijn dringende vraag om iets te doen aan het probleem van de dagvluchten in de Noordrand.

 

Ik vrees dat u ofwel mijn brief niet goed gelezen hebt, ofwel hebt u mij een standaardbrief toegestuurd. U schrijft immers dat u mijn brief over de nachtvluchten goed ontvangen hebt. Voor alle duidelijkheid heb ik mijn oorspronkelijke brief nogmaals opgenomen in dit document.

 

Uw hele antwoord heeft te maken met de nachtvluchten. Alleen de laatste, onduidelijke zin handelt over de dagvluchten. U schrijft : Het lijkt mij momenteel van uitermate groot belang dat de afspraken uit het akkoord van 24 januari snel in de praktijk worden doorgevoerd, inclusief de vooropgestelde aanpak van de problematiek van de dagvluchten.

 

Mag ik u met aandrang vragen waaruit de vooropgestelde aanpak van de problematiek van de dagvluchten bestaat ?

In heel uw politiek programma heb ik hier geen letter over teruggevonden (zie http://www.sp.be/ideeen/politiekprogr/overzicht.asp).

 

Vermits u zelf opnieuw over de nachtvluchten begint, en u zich als inwoner van Vlaams Brabant bijzonder bij deze problematiek betrokken voelt, wil ik de moeite doe om te reageren op uw brief.

 

U schrijft dat u ten volle beseft dat het akkoord van 24 januari 2003 geen mirakeloplossing biedt, maar tegemoetkomt aan de verzuchtingen van de betrokken partijen en van iedereen een inspanning vraagt. De 24 nachtvluchten worden nu gespreid over 4 routes.

 

Ik wou dat het waar was.

U vergeet te vermelden dat de 11,1 vliegtuigen over de Noordrand nog steeds een heel eind over Grimbergen slechts één route volgt. Alle vliegtuigen met QC > 4 moeten over de Noordrand. Waarom nog steeds deze concentratie, en waarom alle luidruchtige vliegtuigen over steeds dezelfde inwoners laten vliegen ? Wij zijn niet geïsoleerd, en studies wijzen uit dat isolatie geen oplossing biedt.

 

De inspanning die u van de Noordrand vraagt is wel onevenredig groot, niet ?

 

Van iets meer dan 14 nachtvluchten gemiddeld naar meer dan 11 waaronder alle vliegtuigen met QC > 4. Beter dan niets maar nog steeds zeer ontoereikend. Ik kan u verzekeren dat uw brief niet echt overtuigend overkomt als je op dit ogenblik gemiddeld een viertal uur per nacht slaapt. Van het aan de grond houden van de B727 toestellen heb ik jammer genoeg geen verbetering gemerkt. De afspraak was dat er geen nieuwe gehinderden mochten zijn, en geen toename van hinder voor de bestaande gehinderden. Ik kan u verzekeren dat hieraan niet voldaan is.

 

Het maximum aantal vliegbewegingen tijdens de nacht is geplafoneerd op 25.000. Stel dat BIAC het in zijn hoofd haalt om dit ook werkelijk te verwezenlijken. Dat zijn gemiddeld meer dan 68 vluchten per nacht. Ik reken inderdaad ook de landingen mee, die maken ook lawaai.


Regelmatig kijk ik op de website van BIAC naar de tabellen van de vliegtuigen vertrokken tussen 23 uur en 6u. Het was mij opgevallen dat de aantallen die daar vermeld zijn afwijken van wat ik zelf gehoord heb. Gisteren had ik de kans om te vragen aan de ombudsman, de heer Touwaide, waarom dit zo is.

Zijn verklaring wil ik u hier niet onthouden : op kalme momenten tijdens de nacht volgen de vliegtuigen niet de gewone route om te landen, maar nemen zij een kortere afslag en landen over de Noordrand.

 

Deze landingen zijn ook nachtvluchten die ons wakker maken, maar ze worden in geen enkele tabel vermeld. De heren en dames politici baseren zich dus op foute informatie.

 

In alle akkoorden wordt gesproken over gemiddelden. Mag ik jullie met aandrang vragen hiervan af te stappen, en in het vervolg maxima te bepalen ?

Stel dat het totaal aantal vluchten gemiddeld 24 is, zoals u schrijft. Wanneer er door één of andere omstandigheid op een nacht slechts een paar vluchten vertrekken over de Noordrand, dan wil dit zeggen dat wij er op andere nachten een heel pak meer krijgen dan uw gemiddelde.

 

Over de nachtvluchten heb ik ook nog volgende opmerkingen :

 

1)       Waarom worden slechts 7 uur als nacht beschouwd ? Hebben wij geen recht op 8 uur slaap ?

 

Vanaf 6 uur ’s morgens  kan je hier op drukke dagen het ene vliegtuig na het andere op bijzonder luidruchtige wijze horen overvliegen. Ook op zaterdag en zondag !

 

Vroeger gaan slapen helpt niet : DHL concentreert z’n nachtvluchten tussen 3u en 5u. Tussen 21u en 23u is het hier nog zeer druk. Daarnet 13 vliegtuigen geteld tussen 21u00 en 23u00.

 

Op zondag 9 februari 15 vluchten geteld tussen 21u en 23u. Dat is één vliegtuig om de 8 minuten. Probeer zo maar eens aan 8 uur slaap per nacht te raken.

 

Ik herinner mij nog uit mijn kindertijd dat ik tot ik een jaar of 12 was om 20u00 moesten gaan slapen, bij de start van het journaal. Vandaag 16 vliegtuigen geteld tussen 20u en 21u, waarvan de helft zeer luidruchtig tot extreem luidruchtig.

Ik heb gelukkig geen kinderen, stel u voor dat ik ze moest proberen in slaap te krijgen. Niet iedereen hier in de Noordrand is kinderloos heb ik al mogen merken.

 

2) Waarom vertrekken er passagiersvluchten tijdens de nacht ?

 

Iedereen heeft recht op vakantie, maar moet daarom de nachtrust van de inwoners van de Noordrand opgeofferd worden ?

 

Dit is een tabelletje met de planning voor de Thomas Cook vliegtuigen voor het voorbije weekend, en maandagmorgen.

 

1/03/03 L TCW    F TFS  P FQ5103   I    3:00
1/03/03 L TCW    F TFS  P FQ5107   I    3:00
1/03/03 L TCW    F TFS  P FQ5007   I    3:35
1/03/03 L TCW    F ALC  P FQ5135   I    4:10
1/03/03 L TCW    F ALC  P FQ6116   O    5:35
1/03/03 L TCW    F XRY  P FQ6146   O    6:30
1/03/03 L TCW    F TFS  P FQ6102   O    6:45
1/03/03 L TCW    F ACE  P FQ6118   O    6:45
1/03/03 L TCW    F AGP  P FQ6132   O   12:15
1/03/03 L TCW    F TFS  P FQ6008   O   15:45
1/03/03 L TCW    O        FQ6166   O   15:55
1/03/03 L TCW    F AGA  P FQ6154   O   17:45
1/03/03 L TCW    F ALC  P FQ6176   O   18:00
1/03/03 L TCW    F ALC  P FQ6177   I   23:50

2/03/03 L TCW    F TFS  P FQ6009   I    1:40
2/03/03 L TCW    F AGA  P FQ6155   I    2:05
2/03/03 L TCW    F AGP  P FQ6133   I    2:35
2/03/03 L TCW    F SSH  P FQ7102   O    6:00
2/03/03 L TCW    F HRG  P FQ7114   O    6:00
2/03/03 L TCW    F TFS  P FQ7104   O    6:45
2/03/03 L TCW    F LPA  P FQ7152   O    6:45
2/03/03 L TCW    F LPA  P FQ7153   I   16:45
2/03/03 L TCW    F HRG  P FQ7115   I   17:30
2/03/03 L TCW    F LPA  P FQ7008   O   17:45
2/03/03 L TCW    F SSH  P FQ7118   O   18:30
2/03/03 L TCW    F HRG  P FQ7124   O   18:30
2/03/03 L TCW    F CFE  P FQ705F   I   18:50
2/03/03 L TCW    F TFS  P FQ7138   O   19:50

3/03/03 L TCW    F LPA  P FQ709F   I    3:45
3/03/03 L TCW    F TFS  P FQ7139   I    5:40
3/03/03 L TCW    F SSH  P FQ7119   I    6:00
3/03/03 L TCW    F HRG  P FQ7125   I    6:00
3/03/03 L TCW    F TFS  P FQ1104   O    6:30
3/03/03 L TCW    F ALC  P FQ1102   O    6:45
3/03/03 L TCW    F TFS  P FQ1122   O    6:45
3/03/03 L TCW    F ALC  P FQ1103   I   12:25
3/03/03 L TCW    F TFS  P FQ1123   I   16:45

 

De ombudsman Philippe Touwaide tijdens een bijeenkomst van Actiegroep Wakker Tervuren mee dat de Oostrand geen charters boven het hoofd krijgt deze zomer. Gisteren, tijdens een infovergadering van de gemeente Merchtem was de ombudsman aanwezig, en heeft hij  toegegeven dat hij dat inderdaad gezegd heeft. Ik wil u hier ook zijn verklaring niet onthouden: vermits de charters een QC groter dan 4 hebben moeten ze over de Noordrand. Ze worden volgens de ombudsman wel vervangen door stillere vliegtuigen in de Oostrand.

 

Magere troost voor de Noordrand, vindt u niet ?

 

Ik probeer hier met alle mogelijke middelen kalm te blijven, maar het kost mij heel veel moeite. Hoe Vandenbroucke als minister met de eerlijke reputatie zelf geen aktie onderneemt tegen deze grove onrechtvaardigheid kan ik niet begrijpen.

 

3) Waarom worden de criteria van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WGO) in verband met lawaaihinder met de voeten getreden door Isabelle Durant, en mogelijk nog door andere betrokken politici ?

Waarom houdt zij geen rekening met de maximale geluidsdruk, de frequentie van het aantal vliegbewegingen, het verschil tussen achtergrondniveau en piekniveau en de tonale samenstelling van het geluid ?

 

Ik hoop dat ik u niet helemaal kwijt ben, maar als u inderdaad de problematiek van de nachtvluchten van nabij wil blijven volgen, zoals u mij schrijft, dan weet u vast wel waarover ik het heb.

 

4) U schrijft dat het niet te verantwoorden is om tewerkstelling op te offeren aan leefkwaliteit. Ik kan u daarin alleen maar gelijk geven. Maar onze leefkwaliteit kan opnieuw aanvaardbaar gemaakt worden door de hinder te spreiden over het hele gebied rond de luchthaven !

 

Dit geldt ook voor de dagvluchten.

 

Op sommige tijdstippen tel ik hier ongeveer één vliegtuig per twee minuten. Bijvoorbeeld 's morgens, 's avonds tussen 19u en 20u. Ook op zondagavond is het lawaai hier niet te harden. Zondag 2 februari : 36 vluchten op één uur tijd. Zondag 2 maart : 14 vluchten op een half uur tijd.

Dan spreek ik nog niet van de bijhorende luchtvervuiling.

 

Bij mooi weer hebben wij hier in Grimbergen ook nog sportvliegtuigen die overvliegen. Zoals tijdens het weekend van 22 en 23 februari. Samen met de vluchten van Zaventem betekent dit urenlang lawaai op zaterdag en zondag. Onaanvaardbaar.

 

Er wordt met het criterium van de bevolkingsdichtheid gezwaaid om het weghouden van vluchten over de hoofdstad te verantwoorden. Waarom moet een inwoner van de noordrand 36 vluchten op één uur tijd verdragen, en de andere niets ?

Het is toch niet omdat je in een meer bevolkt gebied woont dat je het recht hebt om geen enkel vliegtuig te moeten horen ? Op die manier creëer je ongelijkheid.

 

Op de website van de sp.a vind ik volgende informatie terug (zie http://www.sp.be/nieuws/overzicht/nieuws.asp?iID=877)

 

sp.a standpunt over dag- en nachtvluchten op 23/01/2003 :

 

Om uit de politieke impasse te geraken is het voor de partijen noodzakelijk dat er duidelijk nieuwe politieke afspraken worden gemaakt. Deze concrete afspraken moeten leiden tot:

 

1. het verder verminderen van de globale lawaaioverlast (van dag- en nachtvluchten), inclusief het grondlawaai.

2. de luchthaven beter ontsluiten door de snellere integratie in het binnen- en buitenlands spoorwegnet. "Op deze manier moet een alternatief tot stand gebracht worden voor korte vluchten."

3. een eerlijke spreiding van de dag- en nachtvluchten over de hele luchthavenregio, inclusief het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

 

Het verbaast mij dat hierover niets terug te vinden is in het sp.a partijprogramma. Is jullie slogan niet : 'Politiek gaat over de mensen' ?

 

Het enige wat ik kan terugvinden is een verbod op vluchten onder de 500km. En condoomautomaten op school. Binnenkort ook automaten met oordoppen in de Noordrand?

 

Binnen de 5 jaar wil BIAC 450.000 vliegbewegingen per jaar realiseren. Tegen 2008 of daaromtrent dus. Dit kan je toch niet concentreren over steeds dezelfde mensen ?

 

Ik heb de moeite gedaan om op een rustige manier te reageren op uw standaardbrief, om u een idee te geven van de werkelijke hinder.

Mag ik nu van u een antwoord verwachten waarin u beschrijft welke aktie u of andere mandatarissen van de sp.a gaan ondernemen om een einde te maken aan deze onrechtvaardige situatie ?

Kan u dit ook opnemen in uw verkiezingsprogramma ?

Vriendelijke groeten,

M.V. - Grimbergen

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Bijlage : oorspronkelijke brief van 1 februari

 

Grimbergen, 1 februari 2003

 

Geachte heer Vandenbroucke,

 

Onlangs nam u de moeite om mij een brief te sturen in verband met de nachtvluchten, waarbij u uw bezorgdheid uitdrukte over de gevolgen voor ons, inwoners van de noordrand. Ook in de media heb ik u herhaaldelijk de spreiding van de vluchten horen verdedigen.

 

Mag ik u met aandrang vragen om nogmaals en zo spoedig mogelijk de problematiek van de dagvluchten onder handen te nemen ?

 

Ik woon in Grimbergen, en heb de laatste maanden enorm te lijden van het grote aantal vliegtuigen dat hier vrij kortbij overvliegt. Het verschil met vroeger is zeer groot.

Ik kan best een beperkt aantal vluchten verdragen, voor mij hoeft Zaventem niet dicht, maar het is hier op dit ogenblik niet te harden. Het lawaai van het ene vliegtuig is nauwelijks uitgestorven, of daar komt het volgende al aan.

 

Op woensdag 22 januari laatstleden heb ik de moeite gedaan om gedurende een uurtje het aantal vliegtuigen te tellen : 22 stuks tussen 19u22 en 20u21. Gemiddeld minder dan 3 minuten tussen de verschillende vluchten, soms maar één minuut !

 

Dat kan je iemand toch niet aandoen ?

 

In het weekend, wanneer ik verondersteld wordt te recupereren van een zware werkweek, is de situatie zo mogelijk nog erger. Rustig genieten van een stukje muziek is er niet meer bij. Als dat zo verdergaat kan ik het in de zomer wel vergeten om gebruik te maken van mijn tuin om te ontspannen.

 

Dat zijn enkel de hoorbare gevolgen, ook de toename aan vervuiling en de onveiligheid van het hoge aantal vliegtuigen in één smalle corridor baart mij zorgen.

 

Spreiding is de enig verdedigbare oplossing, zowel voor de lawaaihinder van dag- en nachtvluchten, als voor de vervuiling, de onveiligheid en de werkgelegenheid. Op die manier moet geen verschrikkelijke keuze gemaakt worden tussen lawaaihinder en tewerkstelling.

Het bereikte akkoord met betrekking tot de nachtvluchten is reeds een eerste stap in de goede richting, maar voor de spreiding van de dagvluchten zou ik toch liever een evenredige verdeling over meer dan drie routes zien.

 

Vriendelijke groeten,

M.V. - Grimbergen