OPEN BRIEF NAAR VERA DUA: U WIST DAT BIJ CONCENTRATIE ONTWAKINGSKANS NAAR 100% ZOU GAAN

MAIL dd 3 NOVEMBER 2003

Subject: Vlaamse milieunormen voor geluid/Luchthavendossier

Geachte Mevrouw Dua,

Wij hebben de afgelopen maanden verschillende malen contact gehad ivm het ongelooflijke dossier van de concentratie van de dag- en nachtvluchten rond Zaventem. Uw politieke verantwoordelijkheid in dit dossier zal U ongetwijfeld niet ontkennen.

Ik ben er daarbij altijd van uit gegaan dat U als verantwoordelijke groene minister om de tuin werd geleid door een valse voorstelling van zaken door de luchthavenuitbater (BIAC) enerzijds en door een vals gevoel van solidariteit met de franstalige geestesverwant Ecolo anderzijds, die beide om respectievelijk economische en electorale redenenen angstvallig de ware toedracht van de zaak voor U verzwegen.

Het lezen van de milieuvergunning van BIAC (29 september 2000), die door U werd ondertekend doet me echter tot een ander besluit komen. In deze tekst lezen we immers zwart op wit dat mevrouw Gisela Vindevogel van Aminal op basis van de FICAN gegevens (1999) gewag maakt van een ontwakingspercentage van 5% bij een éénmalige overvlucht van 90 dBA SEL, op basis waarvan wordt gesteld dat dit met een (fictieve) gevelwering van 25 dBA een aanvaardbare norm kan zijn voor de nacht. U neemt dit dan ook in de milieuvergunning op als norm voor de nacht buiten de 55 dBA Laeq contour.

Maar dit betekent eveneens, Mevrouw Dua, dat u wist (of tenminste had kunnen weten) dat bij invoeren van de geconcentreerde vliegroutes de slachtoffers van deze politiek 20 tot 40x/nacht zouden worden blootgesteld aan 80 tot 100 dBA SEL, maw dat de ontwakingskans voor deze bewoners niet 5% maar nagenoeg 100% zou belopen. En dan houden we nog geen rekening met het feit dat de hoge frequentie van de overvluchten garant staat voor de onmogelijkheid om bij ontwaken terug in te slapen! U wist dus perfect (cfr milieuvergunning) dat het uitsluitend invoeren van een norm buiten de 55 dBA contour de bewoners onbeschermd achterliet en zou blootstellen aan een onaanvaardbaar gezondheidsrisico!

Dit betekent eveneens dat op de groene partij AGALEV en op Uw opvolger een bijzonder grote politieke verantwoordelijkheid rust in dit noodlottige dossier. Ik vind het dan ook misplaatst dat Uw partij (net als de andere Vlaamse coalitiepartners overigens) zich blijft laten leiden door electorale belangen in plaats van resoluut het initiatief te nemen om tot een oplossing te komen voor deze onhoudbare situatie. Iemand moet het initiatief durven nemen en met Brussel een overeenkomst afdwingen die terug tot een leefbare situatie leidt voor alle omwonenden van de luchthaven.

Bestaan er in dit land twee soorten burgers, de overvlogenen en de niet-overvlogenen waarvoor verschillende milieunormen en verschillende gezondheidsstandaarden gelden?

Ik durf hoopvol uitkijken naar een intiatief van Uw partij

Met de meeste hoogachting,

Dr. M.G.

Meise