VRAGEN AAN BERT ANCIAUX

 

MEISE, 3 NOVEMBER 2003

 

1.         Betreft : uitbreiding Zaventem

            Wat is uw visie op het eventuele opdrijven van de vluchtbewegingen vanuit Zaventem ?

            I. K. – Koningslo/Vilvoorde

 

2.         Betreft : afspraken gewest

            De luchthavenproblematiek overstijgt de gewesten. Wanneer brengt u de verschillende gewesten rond de tafel om afspraken te maken ivm de geluidsnormen ? Wat is uw tijdspad dienaangaande ?

            I. K. – Koningslo/Vilvoorde

 

3.         Betreft : invoering spreiding

            In de pers kwam altijd naar voren dat het enkele maanden zou duren vooraleer het spreidingsplan volledig operationeel zou zijn. Hoe is dat concreet voor Koningslo en voor de Noordrand ? Wat is er nu al in voege ? Wat gaat er wanneer de komende maanden nog veranderen ?

            I. K.– Kongingslo/Vilvoorde

 

4.         Betreft : uitstoot vliegtuigen

            De kinderen kunnen hier vanavond grotendeels niet aanwezig zijn. Toch vormen zij bij luchtvervuiling één van de meest bedreigde groepen. Wat denkt u aan de uitstoot van kerosine door de vliegtuigen te doen ? Deze uitstoot zou, naar uw eigen zeggen, door het spreidingsplan toenemen, doordat de vliegtuigen sneller moeten stijgen dan voorheen. Wat denkt u in de toekomst (de verre en nabije) hieraan te doen ?

            I. K. – Kongingslo/Vilvoorde

 

5.         Waarom is de volledige spreiding nog niet doorgevoerd ?

            En bent u van plan om deze volledig door te voeren ? Waarom  of waarom niet ?

            R. T. – Beigem/Grimbergen

 

6.         Als mensen na 22.00u een luidruchtig feestje houden, als jongeren wat uitbundig fuiven, als honden onophoudelijk blaffen enz... dan aanziet men dit als een gebrek aan respect voor de nachtrust en dan kan hiertegen opgetreden worden. Wat met vliegtuigen die veel meer hinder veroorzaken ? Hoever staat u met het opstellen van geluidsnormen ? (Werkgroep oprichting, termijn, modaliteiten).

            R. T. – Beigem/Grimbergen

 

7.         Economisch gezien hoopt en verwacht men een groeiscenario voor de luchtvaartactiviteiten op Zaventem.  Het voordeel van de huidige spreiding waardoor verschillende richtingen slechts een bepaald aantal vluchten krijgen, kan dan verloren gaan omdat elke richting dan steeds meer vluchten zal krijgen zowel ’s nachts als overdag.         

            -     Bent u in dit verband van plan om op termijn het aantal nachtvluchten te verminderen of af te schaffen en een minimale stille periode ’s nachts in te voeren?

            –    Wat denkt u over een begrenzing van het aantal vluchten (’s nachts/overdag) ?

            R. T. – Beigem/Grimbergen

 

8.         1.   Het spreidingsplan is een eerste beperkte stap in de goede richting, maar ontoereikend om voor iedereen een gedegen nachtrust te garanderen, omdat uw plan nog steeds kadert in een groeiscenario van de luchthaven.

                  In het tijdschrift “De Ondernemer” van oktober 2003 stelt de Kamer van Koophandel en Nijverheid dat de capaciteit van de luchthaven moet verdubbelen t.a.v. vandaag. Het protest tegen de lawaaihinder mag de ontwikkeling niet tegenhouden. Dit wordt beaamd door premier Verhofstadt in zijn toespraak voor het VBO: “de actiecomité’s moeten maar eens ophouden de economische groei van de luchthaven te hypothekeren”.     

                  Dit illustreert dat alleen maar spreiden zonder afbouw van het aantal nachtvluchten en de begrenzing van dagvluchten, zal leiden tot een situatie die kwaliteitsvol leven rond de luchthaven onmogelijk maakt. Met andere woorden : Het groeiscenario waarin uw plan kadert zal binnen de kortste keren het voordeel van de spreiding ongedaan maken, waardoor iedereen het effect van de concentratie zal krijgen. Mijnheer de minister : U moet de stap durven zetten om niet enkel te spreiden maar ook het aantal nachtvluchten af te bouwen, voorzien in reconversie van de werkgelegenheid van de nacht- naar de dagvluchten en een minimale stille periode tijdens de nacht in te voeren. Ook overdag moet het aantal gespreide vluchten begrensd worden.

                  Waarom krijgen wij alleen maar plannen in een groeiscenario ? Mag u geen andere plannen naar voor schuiven van uw coalitiepartners ?

            2.   In het federaal akkoord afgesloten met de gewesten op 24/01/2003 werd vermeld dat de minister van mobilitiet de gewesten opnieuw zou samenbrengen om gezamelijke gelijkvormige normen op te stellen. Vlaams Minister Sannen is hiervoor vragende partij en heeft de zaak al willen forceren door zelf Vlaamse normen voor te stellen.  Hij werd terug gefloten door minister-president Somers en minister Bossuyt....   langs vlaamse zijde een werkgroep worden opgericht ? Maar tot op heden heeft minster Somers deze niet samen geroepen en binnen 2 maanden vervalt de opschorting van de Brusselse geluidsnormen. Gaat u in de komende twee maanden die u nog resten de verschillende gewesten nog rond de tafel krijgen ?

            3.   Mijnheer de minister : U beloofde ons 2 vluchten per nacht of twee zweepslagen per nacht i.p.v. 30. Dit is niet gerealiseerd in uw plan. Er is geen maximale spreiding zoals beloofd. Waarom pakt u onze gijzelaars met name Biac en DHL niet harder aan en voorziet u niet in een degelijk reconversie zonder jobverlies ?

                  MJ. T. – Meise

 

9.         Meneer Aciaux, mocht ik u vragen of ik als inwoner van de gemeete Meise recht heb op een goede nachtrust, alle 7 nachten van de week, dan zult u me ongetwijfeld met “ja” beantwoorden. Hoe rijmt dit antwoord echter met het feit dat zelfs met de nieuwe toekomstige vliegroutes en aanpassingen, ik nog steeds verschillende nachten per week zal “overvlogen” worden door een aantal vliegtuigen die me telkens uit mijn slaap zullen halen en mijn nachtrust zullen blijven bederven ? Is dan ook niet de enige echte oplossing het geleidelijk totaal afschaffen van alle nachtvluchten ?

            R B – Meise

 

10.       Een tweetal jaren geleden gingen er stemmen op om op korte termijn alle nachtvluchten te verbieden. Dit werd onmiddellijk afgewimpeld met het argument van het verlies van duizenden banen.

            Vraag : is er de laatste twee jaar al een onafhankelijke studie geweest waar onomstotelijk bewezen werd dat het afschaffen van de nachtvluchten duizenden banen zou kosten ? Is er een kosten-baten-studie geweest waarin ook even de voordelen van afschaffing van nachtvluchten afgewogen werden, met name op ecologisch gebied en vooral op het gebied van medische minkosten ?

            R B – Meise

 

11.       In de kranten lees ik de laatste maanden berichten komende uit de bedrijfshoek waar men pleit voor uitbreiding van Zaventem. Met uitbreiding bedoelt men een sterke verhoging van de dag- en nachtvluchten.

            Zal deze, voor de bedrijven zekere uitbreiding of laat ik het noemen vermeerdering van de vluchten, uw plannen niet doorkruisen ? Zullen de vliegroutes, die nu volgens uw plannen minder vliegtuigen per dag te verwerken zullen krijgen, over enkele jaren niet even druk worden als nu het geval is. Met andere woorden : Worden de plannen voor meer rust voor de bewoners niet een maat voor niets ?

            R B – Meise

 

12.       Mijnheer de Minister, waarom over Meise centrum ? Op twee km van ons ligt een autosnelweg. Waarom de vliegroute daar niet over laten vliegen ? Indien Brussel geen vliegtuigen krijgt, worden de grondbelastingen daar dan verdubbeld ?  Zijn wij dan geen Belgen zoals de inwoners van Brussel ? Hebben Vlamingen dan een besmettelijke ziekte dat ze die moeten uitroeien ? Nooit hebben wij in 35 jaar zo een discriminerende situatie gekend !

            MVGt – Meise

 

13.       Minister Anciaux, waarom wordt in uw spreidingsplan steeds verwezen naar de toestand van nu en niet naar de toestand voor 1999 (van voor Isabelle Durant). Toen hadden wij ook bijna geen lawaaihinder !

            A V – Meise

 

14.       Wat gaat er gebeuren indien er geen overeenkomst wordt gesloten met het Brussels Gewest, omdat deze laatsten dwars  blijven liggen ?

            Moet u dan ontslag nemen ? En komt er dan geen oplossing voor deze problematiek, blijven de Noordranders dan slachtoffer ?

            Ik woon sinds mijn geboorte (~ 57 jaar) in deze regio en heb deze toestand voor 1999 nooit meegemaakt en bovenal kom ik van dit gebied en wil ik niet gedwongen worden deze te verlaten.

            S V – Meise

 

15.       Welke garantie hebben de omwoners van de luchthaven dat in geval van privatisering van de luchthavenexploitatie (wat uiteindelijk de bedoeling is) er niet nog meer dag- en nachtvluchten komen ?

            M S – Grimbergen

 

16.       Om een vluchtroute boven het Koninklijk domein uit te voeren is er een wetswijziging nodig. Hebt u de garantie van uw partners binnen de meerderheid om een goedkeuring voor deze wetswijziging te bekomen ?

            W V – Kapelle-od- Bos

 

17.       Waarom geen onderscheid tussen nachtspreidingsplan en dagspreidingsplan ? Een snel in te voeren nachtspreidingsplan met afbouw nachtvluchten, verdient nochtans alle prioriteit. Het zijn de nachtvluchten die al 10 jaar lang onze gezondheid schaden.

            Elke nacht worden we straffeloos aangepakt door DHL, nochtans kan dit bedrijf perfect door reorganisatie van nacht- naar dagactiviteit en dit zonder verlies van 700 jobs. Wanneer wordt DHL voor haar verantwoordelijkheid geplaatst ?

            F L – Vilvoorde

 

18.       Door wie moet uw spreidingsplan goedgekeurd worden ? Houd stand tegen de veeleisendheid van de brusselaars want zij willen geen afstand doen van het gesloten akkoord ! Houd het been stijf en bezwijk niet onder hun zware druk. Zelfs van M. Di Ruppo.

 

19.       Het probleem van vliegtuighinder is communautair geworden. Hoe denkt u de partners van de SPa, die zich nog nooit erg vlaams opgesteld hebben, te overhalen om het been stijf te houden tegenover de nimby-houding van Brussel ?

            D B – Meise

 

20.       Waarom vliegt men gedurende 25 km laag ? Dus tot Merchtem. Storing en overlast waren vroeger geen probleem (~ 1 jaar), ten tijde van Costaroute over Merchtem. Waarom over dichtbevolkt centrum van Merchtem ? Graag spreiding over gans de gewesten inclusief Brussel. Als Vlaming rekenen wij op U.

            RV – Merchtem