VRAAG AAN DE OMBUDSMAN: WAAROM KUNNEN PILOTEN IN CHICAGO WEL WAT ZE IN ZAVENTEM NIET KUNNEN?

MAIL dd 3.8.2003

Geachte,

Over de recente afwijkingen van de toegewezen startbaan bij het opstijgen 's nachts.

Waarom kunnen in Brussel-Nationaal de regels niet gerespecteerd worden, terwijl dat in Chicago geen enkel probleem is?

Een piloot uit Wemmel maakte het zelf mee met een DC10 in Chicago. Toen hij van de toegewezen piste niet kon opstijgen, had hij de keuze:

- ofwel vracht uitladen

- ofwel wachten tot de nacht voorbij was en de langere piste beschikbaar kwam. De keuze was vlug gemaakt: het werd wachten. De luchtvaartmaatschappijen dienen zich neer te leggen bij de regels van de luchthaven Deze piloot kan dat getuigen.

Als tijdens een nacht een van de vele A300 niet kan opstijgen vanaf baan 20 dan is dat waarschijnlijk omdat het een paar honderd kilo teveel aan boord heeft.

Waarom kunnen in Brussel-Nationaal de regels niet gerespecteerd worden, terwijl dat in Chicago geen enkel probleem is?

Beleefde groeten,

Voor Actie.Noordrand,

Roger Vermeiren

Meise