BRUSSEL MOET OOK OVERVLOGEN WORDEN

MAIL 2 SEPTEMBER 2003

Beste Medeactievoerders, beste Noordranders, en ook onze nieuwe vrienden van de Oostrand, Brussel moet overvlogen worden, iedereen denkt het, maar niemand zegt het!

Het verplaatsen van de vluchten van de Noordrand naar de Oostrand heeft zeer ongunstige gevolgen voor onze vrienden uit de Oostrand. Nooit echter heeft iemand gesproken over mogelijke extra vluchten boven de 19 Brusselse gemeenten.

Volgens verschillende specialisten, is het overvliegen van Brussel niet gevaarlijker dan het overvliegen van de Noordrand of de Oostrand. Het nul-risico voor een vliegtuigongeval bestaat niet, geen enkele regio heeft meer of minder risico dan een andere. Daarenboven loopt Brussel 's avonds en tijdens het weekend leeg door de vele pendelaars die huiswaarts keren.

Ons comité " Vliegen boven Brussel", steunt alle acties van de Noordrand en de Oostrand en wil de aandacht vestigen van de Vlaamse politici op de noodzaak Brussel meer te overvliegen.

Het argument van de bevolkingsdichtheid houdt geen steek, want zowel in de Noordrand als bij onze vrienden van de Oostrand leven zeer veel mensen en staan de huizen zeer dicht naast elkaar.

Wat er moet gebeuren, is zowel overdag als 's nachts recht over Brussel vliegen, rechtstreeks in de richting van het baken, zonder dubbele bocht, zonder een geconcentreerd traject of zonder omweg via de Noordrand. Wij vragen dan ook dat:

- De Chabert route onophoudelijk moet geopend zijn.

- De vliegtuigen richting Chièvres eveneens overdag via de kanaalroute zouden vliegen.

- Het Koninklijk Paleis zou overvlogen worden voor de vluchten richting Costa in plaats van onnodig onze Noordrand te overvliegen.

- Men een groot gedeelte van de vliegtuigen zou laten opstijgen via baan 25 L boven Zaventem, zodat onze vrienden van Diegem en Haren niet langer alle hinder ondergaan van de vertrekken.

Niets weerhoudt men ervan ook via Brussel te landen, zodat onze vrienden uit de Oostrand, die het slachtoffer zijn van baan 02, en onze vrienden uit Kortenberg, Leuven en Steenokkerzeel, ook wat minder hinder zouden ondervinden. Bij Oostenwind moet over Brussel geland worden via de twee banen 07, waarbij de vliegtuigen zonder bochten, noch onnodige omwegen recht op recht landen.

Als deze Vlaamse luchthaven in Vlaanderen de naam van Brussel-Nationaal wil behouden, moeten de Brusselaars ook hun deel van de lasten aanvaarden!

We moeten ons niet laten beetnemen door de Franstalige politici die er deels in geslaagd zijn de Oostrand nog 's extra te belasten en die nu ijveren om de mensen uit Noordrand op te zetten tegen de inwoners uit de Oostrand, die het slachtoffer zijn van een onaanvaardbare discriminatie vanwege de Franstalige Brusselaars.

Vliegen boven Brussel, jawel.

K.J.

vliegenbovenbrussel@hotmail.com