DRIE ROUTES OP 500 M VAN ELKAAR TOT OP 10 KM VAN LUCHTHAVEN IS EN BLIJFT CONCENTRATIE, MET NOG ALTIJD NACHTEN VAN 10 VERTREKKEN

AFDRAAIEN OP 700' BLIJFT IN REALITEIT CONCENTRATIE VEROORZAKEN BOVEN GRIMBERGEN, KAN DIT ECHT NIET BETER GESPREID?

MAIL dd 2.7.2004

MAILS dd 5.5. en 2.7.2004

Geachte Heer Anciaux,

Ik heb deze morgen in de krant gelezen dat er aanpassingen zouden komen aan het spreidingsplan en dit om de hinder voor de "Oostrand" inwoners te ontlasten.
Ik hoop dat deze veranderingen het leven van die mensen terug gezellig zal maken.
Een van die punten gaat over de Oost "Ring route" waar de vliegtuigen een bocht naar links zouden nemen op 700' om zo over het industrie park te kunnen vliegen en de dicht bewoonden wijken te ontlasten.

Helaas heb ik geen enkele aanpassing teruggevonden voor de "Noordrand".
Ik woon in Grimbergen, Grootmolenveldlaan, niet ver van de manege, tot en met eind 2002 hadden wij bijna geen vliegers,
U zult deze streek zeker heel goed kennen.
Toen ik voor het eerst de laatste aangepaste dag en nacht vluchtroutes op het airportmediation site zag, was ik heel tevreden met de niewe routes voor RWY25R.
Op het schema kon ik zien dat alle vluchten die rechts afdraaien, dit op een hoogte van 700' moeten doen, ten hoogte en voorbij de viaduct van Vilvoorde, verder de route binnen ring gebruiken, en de Marly zone overvliegen.
Vliegtuigen met zuidelijke bestemmingen blijven dan de binnenring gebuiken, tussen de ring en het Militair hospitaal van Neder-Over-Heembeek, om zo verdere naar hun bestemming te vliegen.
Vliegtuigen met noordse bestemming draaien verder naar rechts, ten hoogte van het afrit NOH om zo achter de Tangebeekbos hun verdere bestemming te nemen richting het vliegveld van Grimbergen.

Dit scenario is inderdaad het minst hinderlijk, vliegtuigen die hun bocht naar rechts moeten nemen zouden maar pas de eerste slachtoffers hinderen ten hoogte van het afrit Grimbergen, tot en met daar woont er mij weten niet veel volk.

Helaas is de realiteit helemaal anders, de vluigtuigen die van 25R rechts afdraaien, nemen hun bocht paal over het centrum van Machelen om daarna verder over Domein Drie Fontein, Kassei, Molenveld en Populieredaal te vliegen.
Pas daarna nemen de vliegtuigen terug een bocht naar LINKS om de Ring terug te volgen en hun zuidelijkse bestemingen te
nemen of een bocht naar RECHTS om over het centrum van Grimbergen te vliegen.
Zie hierbij in het rood de werkelijke tracks die deze vliegers nemen, in roze de vliegroutes op airportmediation site.

Zou het mogelijk zijn om de Noord "ring-route" te kunnen aanpassen om strikt overeen te stemmen met de Ring, en niet
eerst pal over het centrum van Machelen te vliegen om daarna verder hun weg over Domein Drie Fontein, Kassei, Molenveld en Populieredaal te nemen (+ - 10-15000 inwoners)?
Maar wel de "binnen ring"  gebruiken zoals voorgesteld op de site, om paal over de Marly zone te vliegen ( 0,0 inwoners )
en zo verder over de ring naar hun besteming te vliegen?

Waarom kunnen de vliegtuigen hun bocht naar rechts niet nemen op 1700' ?
Het is onmogelijk voor vliegtuigen die hun bocht naar rechts op 700' moeten nemen de 7% stijging procedure te halen.
Bovendien moeten die nog de hoogte van Drie Fontein compenseren, die geeft soms de indruk dat de opstijgpiste zich juist daar achter bevindt.

Mijn excuses om U deze heel specifieke vragen te stellen maar heb deze vragen aan de Ombudsdienst gestelt, die kunnen mij daar geen antwoord voor geven.
Deze zouden gebonden zijn aan federale akkoorden, wijzigingen zouden enkel kunnen doorgevoerd worden na grondig besturing door het kabinet van het Ministerie van Mobiliteit, en het controleorganisme Belgocontrol. Deze beslissingen liggen niet in hun bevoegdheid.

Indien de Noord "Ring route" dag & nacht stipt over de snelweg zou lopen, en dit zo snel mogelijk na het opstijgen, zou de hinder voor Kassei, Molenveld en Populierendaal met 80% verminderen.

Met vriendelijke groeten,

P.V.S.
Grimbergen

MAIL ANCIAUX 5.5.2004

Geachte heer,

Ik denk dat door de huidige routes via baan 25R er een grote spreiding zich heeft voorgedaan. De situatie in Grimbergen is
door het spreidingsplan grondig beter geworden. Bovendien is vooral de nacht gunstig. Er zijn 4 stille nachten op de 7 en de
andere nachten is er ook veel minder lawaai boven Grimbergen.
Ik kan geen lawaaivrije zones beloven op deze afstand van de luchthaven. De onrechtvaardige toestand voordien is in ieder
geval verdwenen.
Ik denk dat de huidige toestand aanvaardbaar is. Uw voorstel is opnieuw een concentratieroute invoeren en daar ben ik geen
voorstander van.
Groeten,
Bert


MAIL dd 2.7.2004

Geachte Heer Anciaux,

Dank U vriendelijk voor uw spoedig antwoord.
Gelieve mijn excuses te aanvaarden voor dit schrijven maar het wordt hier volledig onleefbaar!

NACHT:
U hebt inderdaad gelijk dat sommige nachten terug "gunstig" zijn geworden.
Maar voor meerdere nachten moeten we hier nog altijd meer dan 10  vliegbewegingen per nacht slikken. Gisteren, iedereen terug wakker in huis rond 03:30.
Een droom zou inderdaad geen nachtvIuchten hebben, en zo van de zelfde rechten te mogen genieten als iedere burger die deze schandalige
Maar ik volg u om dit verbod te verkrijgen op europees niveau. Ik heb het geluk om nog werk te hebben, ik wens aan niemand om zijn werk hiervoor te verliezen.

DAG:
Wat betreft de grotere spreiding via baan 25R moet ik u helaas tegenspreken.
Drie verschillede routes blijven nog altijd in een trechter geconcentreerd vliegen tot voorbij "Drie Fontein".
Deze drie verschillende vliegroutes spreiden zich daarna maar pas over onze wijken. (Kassei, Molenveld en Populierendaal)
We hadden het geluk sinds 1993 om hier in de "Parel van Brabant" te kunnen en mogen wonen maar "Durant en Co" heeft sindsdien deze parel helemaal zwart gemaakt.
Ik heb twintig jaar met mijn ouders in Neder Over Heembeek gewoont, Kasteel Beyaerd straat, en heb voor Grimbergen gekozen waar bijna geen vliegers waren,  juist op weekend, een of twee vliegende grasmaaier vanuit het vliegveld van Grimbergen.

Drie verschillende routes die zich op 500 meters van elkaar bevinden en dit op +-10 kilometers van de luchthaven, Ik weet niet welk woord U daar voor gebruikt maar voor mij is dat CONCENTRATIE.

Vanaf 06H30 worden we 6 dagen op 7 wakker gevlogen door tientalen vlietuigen met soms pieken van 45 seconden tussen twee bewegingen.
Na 07H30 kan ik U helaas geen objective informatie geven, maar ik betwijfel dat deze concentratie na die tijd zou stoppen.

Het zelfde geld voor de tijd periode 17H00 - 21H30. Daar worden we 7 dagen op 7 volledig plat "gebonbardeerd" door deze drie vliegroutes.
Dinsdag en Woensdag, tussen 21h00 en 21h30, mochten wij vliegbewegingen slikken met pieken van 30 seconden boven ons dak!!!

WEEKEND:
De zondag "rust" periode die we tussen 06H30 en 17H00 zouden kunnen gebruiken om even van het leven to mogen genieten bestaat ook niet.
In deze periode moeten we ook uitvissen waneer we niet overvlogen worden.
Na 17H00 is het terug volledig onzeep, dan krijgen we een eerste lading van vliegtuigen tot 18H30. De tweede lading van 19H-21H30 maakt ons terug helemaal depressief om een nieuwe week van nachtmerie te beginnen.
Ik nodig jullie uit om een volledige week deze pieken zelf te komen beleven,  juist om jullie een idee te geven van deze onverdrachelijke hinder.

Mijn dochter is maar acht jaar en moet nu nog niet studeren, maar veel kinderen in de buurt hebben moeten "blokken" voor hun examen, ik weet echt niet hoe ze zich konden "concentreren".
Indien deze hun jaar zouden mislukken, gaan jullie de ouders hiervoor terug betalen?

Ik herstel hiermee nogmaals mijn vragen, meer, mijn hopen:
Waarom, voor wie, kunnen de vliegtuigen verkrekkend van 25R hun bocht naar rechts niet op 1700' nemen? Deze kunnen dit wel voor hun bocht naar rechts!!
Deze zou dan hun bocht naar rechts over de Marly zone kunnen nemen waar niemand woont.

Waarom kan in de week de "Ring route" niet paal over de autosnelweg vliegen zoals dit gebeurt voor de weekend?
Vliegtuigen zijn nu verplicht om over Kassei, Molenveld en populierendaal te vliegen om daarna toch terug LINKS te draaien om de ring te volgen.

Waarom moeten drie verschillende routes, de zelfde trechter blijven volgen en dit tot 10 kilometers na de startbaan om daarna maar pas te spreiden?

Gelieve nochmaals mijn excuses te aanvaarden voor deze lange brief en vragen maar u bent ons enige hoop om uit deze nachtemerrie te geraken.
Een democraat die voor een progressief en sociaal partij heeft gekozen.

Met vriendelijke groeten,
P.V.S.
Grimbergen, Molenveld.