EEN ANDERE VISIE OP GELIJKE SPREIDING HINDER PER INDIVIDU

MAIL dd 1 MEI 2004

Geachte heren,

1° Jullie standpunt over " eerst spreiden" en dan maar pas " samen voor een verstandig beheerde luchthaven " is gewoonweg
DIKKE ZEVER. Terwijl jullie al jullie tijd verspelen aan te spreiden, gaat DHL onze regering dwingen een 30 jaar contract
te tekenen met onbeperkt aantaal nachtvlugten en lawaie hinder. Dit gebeurd voor 30 sept. Wat gaan jullie dan nog
uitvinden als "verstandig beheerde luchthaven" ??????

2° Dat niemand met jullie over " eerlijke verdeling " wil praten is me niet te verwonderen omdat jullie opvatting van eerlijkhijd eventjes bizaar lijkt : 100 % trafic tijdens de rust periodes boven de anderen en fifty-fifty buiten de rust periodes. Daarbij brengen jullie een van je eigen mensen aan de macht in dit dossier en laten hem enkel exclusief jullie eigen interressen verdedigen, en als de anderen iets durven zegen, worden ze als ondemocratish genoemd. Voor een VERSTANDIGE MENS betekend eerlijkheid toch iets anders !

3° Jullie willen niet aanvaarden dat er een uitweg wordt gezocht voor het luchtverkeer DIE GEEN BEVOLKING OVERVLIEGD.
Uiteindelijk is dit het doel, en niet om 100 % van de vluchten over de Noordrand te sturen zoals jullie beweren.  Als er een
oplossing wordt voorgesteld staan jullie daar tegen met belachgelijke argumenten zoals " er wordt een millenia-oud Vlaams dorp van de kaart geveegdt". Was het maar een Waalses millenia-oud dorp geweest hadden wij mischien de oplossing.
Met jullie standpunt hinder verspreiden ipv geen bevolking overvliegen staan jullie helemaal alleen. In heel Europa heeft er geen enkel omwonersverdediging organisatie deze opvatting.

Maar ja, alle die niet in de Noordrand wonen zijn maar NIMBY-denkers en racisten, en jullie hebben altijd gelijk over alles.Dat weten wij nu ook duidelijk.Is het dan geen verloren tijd om  met jullie nog verder te discussieren?

P.V.D.R.
Woonplaats niet gekend

EEN PLEIDOOI VOOR AFSCHAFFING NACHTVLUCHTEN EN BEPERKING LUCHTVERKEER

MAIL dd 1 MEI

Geachte JO
Daedelus,

Als inwoner uit het zogenaamde Oostrand, antwoord ik graag op uw vraag : ALS OOST- EN NOORDRAND NU EENS RUILDEN?. Het spijt me zeer uw te moeten melden dat wij , in het Oostrand, niets te ruilen hebben.

Wij worden overvlogen, dag en nacht, op zeer lage hoogte, zowel gedurende de week dan in het week-end. Jullie gaan er
vanuit dat alle vliegtuigen die vanaf baan 25L opstijgen over de Noordrand vliegen. Dit is compleet fout. Een groot deel (
mischien wel het grootste deel ) van deze vliegtuigen nemen onze richting en overvliegen de Oostrand. Zo worden wij de
hele week door overvlogen met opstijgende vlietuigen. Daarbij komen er nog twee tot drie weekdagen met alle landingen op de 02. Maar Anciaux , doet alsof er van de hele week geen luchtverkeer over de Oostrand zoe zijn.  Dit is zuiver leugen.
Deze valse info wordt breed verspreid en als reden gebruikt, in samenstelling met het zogenaamde "rechtvaardige spreiding"
princiepe, om over de Oostrand alle nacht en week-end vluchten te concentreren. Zo krijgen wij  vliegtuigen in opstijging en
ladingsfase die zich de hele dag door in de lucht kruizen, terwijl er dan in de Noordrand maar nauwelijks een vliegtuig te zien is. Wenst u nog ruilen ? Wat ik wel op prijs stel, is dat u toegeeft dat Bert Anciaux, uw minister is. Dat voelen wij inderdaad ook. ( Wat trouwens schandalig is omdat Anciaux vergeet dat zijn hoog salaris en kosten ook door de  belastingen uit de Oostrand en uit Brussel  worden betaald ).
In de Oostrand hebben wij nooit geen minister gehad. Isabelle Durand ging er vanuit dat het luchthaven zo wijnig mensen
mogelijk moest storen. Vandaar haar poging om de hinder te beperken tot boven de Brusselse ring en routes te voorzien om
zo weinig mogelijk volk te overvliegen. Ik beweer niet dat dit goed werdt uitgevoert maar dit ging tenminste vanuit een goed
doel. In tegensteling, het "rechtvaardige spreiden" van Bert Anciaux lijkt meer op een poging om zoveel mogelijk mensen uit
het Brusselse te pesten. Zo werden er zoveel mogelijk routes geopend over sterk bewoonde wijken, boven en rondom Oost
brussel, telwijl in de Noordrand routes werden afgeschaft.
Rechtvaardig zij U ? Het spreidings plan is alles behalve rechtvaardig omdat hij alle vluchten tijdens de rust périodes ( nacht en week-end ) over een zelfde regio concentreerd en dat hij ontkendt dat deze zelfde regio ook haar deel hinder tijdens de week draagd. Maar wij zoeden veel meer bekomen indien wij samen zouden pleiten voor een verbod van nachtvluchten en een beperking van het luchtverkeer. Indien Daedelus en " zijn" Minister zoveel energie zoe steken in het beperking van de hinder in plaats van het in de schoenen van de anderen proberen te schuiven, kan het rustiger worden voor iedereen. Waarom staat Daedelus niet achter dergelijke beperkingen ?  Spreiding, zelfs zou het rechtvaardig uitgevoert worden is niet alles. Met de stijgende vooruitzichten van de luchthaven krijgen jullie toch nog meer vliegtuigen dan nu ! Ik gaan er vanuit dat Daedelus er is om de hinder in de Noordrand te beperken en niet om de hinder in de Oostrant te verhogen. Waarom werken wij dan niet samen aan deze beperkingen ?

P.V.D.R.
Oostrand