BOARDING FOR BELGIUM Onderzoek naar alternatieve ruimtelijke strategieën voor de Nationale Luchthaven 

door Steven Bosmans & AlexanderVanysacker

21/09/2006

 

p. 13/
URBAN MUMMY

Doorheen de geschiedenis van de luchthaven kun je zien dat de Belgische ontwikkelingspolitiek vooral gebaseerd is op opportunisme en dat het niet het resultaat is van een doordachte visie op de luchtvaart. Het (tekort aan) verkavelingsbeleid heeft in de hand gewerkt dat de directe omgeving van de landingsbanen volgebouwd is in de laatste tientallen jaren. Erger nog: in tijden van grote discussie over nachtlawaai worden er in het verlengde van de startbanen nog bouwwerven aangetroffen die binnen de kortste keren mooie villa’s zullen zijn. Zaventem is gemummi ceerd door zijn volgebouwde omgeving en heeft bijgevolg geen enkele marge meer om te kunnen uitbreiden zonder duizenden klachten van omwoners over zich heen te krijgen.

Deze verkavelingsproblematiek staat in schril contrast met wat de luchthaven te bieden heeft. In 2005 werd Brussel-Nationaal door de reizigers uitgeroepen als de beste europese luchthaven. Zaventem als een ‘urban mummy’: volledig ingepakt maar in goede staat.

De gewesten die elk hun eigen communautaire belangen verdedigen willen alledrie maximaal pro jt halen uit de nabijheid van de nationale luchthaven maar schuiven de schuld in elkaars schoenen als het aankomt op de negatieve aspecten die er logischerwijs uit voortvloeien. Iedereen heeft baat bij een luchthaven die economische vooruitgang en welvaart in zijn regio brengt, maar niemand wil wakker liggen van de vluchten die deze voorspoed met zich meebrengt. 

Lees het ganse rapport