Standpunt CD&V Merchtem

Beste collega's,

Met Argusogen volgen wij de laatste evolutie van wat er allemaal gebeurt om en rond onze nationale luchthaven. Ook wij zijn persoonlijk meer dan behoorlijk getroffen door het 'geraas en geluid' van de tientallen vliegtuigen die hier in Merchtem boven onze hoofden scheren.

In naam van de vele Merchtemnaren en in naam van onze politieke fractie hebben wij op de laatste gemeenteraadszitting (maandag 28 januari 2003 ons standpunt duidelijk kenbaar gemaakt).

Dagordepunt 16 nachtvluchten.

Burgemeester wij nemen acte van de verschillende lovende initiatieven die u ondernam in het kader van de bestrijding van de nachtvluchten. Onze fractie stelt echter onomwonden dat door het bereiken van een nieuw akkoord over de nachtvluchten de federale regering opnieuw zijn ware gelaat heeft getoond: "Veel show, weinig concreets en veel gebakken lucht".

Inderdaad, het nieuwe akkoord blijft zwaar belastend voor onze gemeente. Alhoewel een eerste aanzet is gegeven tot een stap in de goede richting, blijft het akkoord nauwelijks rekening houden met de vele klachten die Merchtemnaren hebben over de 'overdonderende' concentratie van vluchten boven de Noordrand. Alhoewel men het laat uitschijnen, - er is er nog steeds geen oplossing voor de vluchten overdag en de meest luidruchtige vluchten 's nachts.

Overdag blijft dus de superconcentratie van vluchten boven onze hoofden gehandhaafd. Dat belooft in ieder geval voor de komende zomermaanden. De CD&V -afdeling Merchtem weet dat er vandaag teveel mensen van de vliegtuigen wakker liggen: wakker van het lawaai en wakker om misschien een bedreigde arbeidsplaats. Daarom vindt CD&V-Merchtem dat er slechts één oplossing voor de hand ligt: de optimale SPREIDING voor dag én nachtvluchten.

Wij pleiten dus niet voor de afschaffing van nachtvluchten. Een perfecte verzoening tussen ecologie en economie dus. DHL kan zijn werkzaamheden ongehinderd (de meest luidruchtige toestellen verdwijnen) verder zetten en de bewoners van de Noordrand krijgen een 'gedeelde' last. Spijtig dat de politieke verantwoordelijken nauwelijks niets ondernemen tegen de eenmansactie van minister Durant. Over Brussel vliegen wel geluidsarme of 'stille' vliegtuigen.

Waarom kan dat ook niet boven onze hoofden?

Waarom moeten wij als Vlamingen dit akkoord zo maar slikken, zonder de verantwoordelijken met de vingers te mogen wijzen? Waarom mogen anderen wel 's nachts slapen, en waarom worden wij vanaf 3u 's morgens uit onze slaap gewekt? Het worden in de toekomst geen 250 maar 247 vluchten boven onze hoofden.

Het staat als een paal boven water dat de beslissing van het overlegcomité van vrijdag 24/01 geen grote veranderingen brengt voor onze gemeente. In het akkoord staat bovendien dat de meeste nachtvluchten nog altijd zullen blijven opstijgen vanaf baan 25R en dus over Diegem en de Noordrand vliegen. De beslissing over de dagvluchten is uitgesteld. Wij herhalen onze eis: wij moeten blijven ijveren voor een volledige spreiding van zowel de nacht- als de dagvluchten. Trouwens wij kunnen blijven rekenen op nachten van 30 à 40 vluchten. In het akkoord heeft men het immers over een gemiddelde van 22 vluchten. Wij leven misschien op hoop, want het goede nieuws van het akkoord is wel degelijk het feit dat men het principe van de spreiding heeft aanvaard, maar de maat voor de Noordrand is nog altijd vol. En dan gaat het hierbij niet alleen over de geluidshinder, maar zeker over de noodlottige milieuhinder (ik verwijs hiervoor naar de artsenbrief) die ons te beurt valt.

Burgemeester, wat ons in heel deze zaak echter verwondert is de houding van een aantal leden van het college. Zo verklaarde een schepen zelfs op een schrijven van collega's schepenen uit naburige gemeenten in verband met de onbillijke concentratie van dag- en nachtvluchten: DAT MERCHTEM IN DEZE ZAAK HELEMAAL NIET GEÏNTERESEERD WAS. Trouwens het viel ons echt op dat de actie enkel werd gevoerd door de jeugdschepen van Machelen, Meise, Grimbergen en Vilvoorde. Wij nemen acte van deze houding en zullen de vele Merchtemnaren, Brussegemnaren en Hammenaren, die daadwerkelijk hinder zullen blijven hebben - EN IN DE TOEKOMST NOG MEER- op de hoogte brengen van deze toch wel dubbelzinnige houding.

cdenv-frcatieleider

Fons Heyvaert