CROS Klachtenanalyse 2005

11 juli 2006

SEO, Stichting voor Economisch Onderzoek, en NLR hebben in opdracht van de CROS een statistisch onderzoek gedaan naar de relatie tussen klachten en vliegbewegingen.

Deze klachtenanalyse 2005 is verder verfijnd ten opzichte van de klachtenanalyse 2004 waardoor de facetten die een grote rol spelen bij vlieghinder nauwkeuriger in beeld kunnen worden gebracht.
Het blijkt dat
de Polderbaan significant meer klachten per vliegtuigbeweging genereert dan de andere banen. In de analyse wordt daarom ook onderscheid gemaakt tussen de Polderbaan en de overige start- en landingsbanen. Ook blijkt dat het aantal klachten in de lente en zomer hoger te liggen dan in de herfst en winter.
Verder is gebleken dat er een sterke relatie bestaat tussen de berekende geluidsniveaus in een bepaald gebied en het aantal te verwachten klachten. In het algemeen blijken vluchten met een berekend geluidniveau van minder dan 50 dB(A) nauwelijks aanleiding te geven tot klachten, maar het te verwachten aantal klachten loopt snel op naarmate het berekende geluidniveau hoger is.

In de klachtenanalyse is inzicht gegeven in de tien etmalen waarin het meest geklaagd werd. Opvallend is dat alle dagen een zondag betrof, behalve 30 april (zaterdag, Koninginnedag) en 27 mei (vrijdag). Hieruit blijkt dat men vooral op vrije dagen een klacht indient bij het IKB over
vliegtuigen van en naar Schiphol. Daarbij blijkt dat ook in de periode van 05 tot 07 uur extra veel klachten worden ingediend ten opzichte van de periode 23 tot 05 uur. De CROS gaat in toekomstige experimenten onderzoeken of de hinder(beleving) afneemt als het luchtverkeer in samenspraak met de omgeving op een tevoren vastgestelde (en met de omgeving gecommuniceerde) wijze verdeeld wordt over verschillende regio’s. Hierbij moet zeer zeker rekening gehouden worden met een evenredige verdeling van het vliegverkeer over de regio op de vrije dagen en in de periode van 05 tot 07 uur.
Uit de analyse blijkt dat hoe lager vliegtuigen vliegen, hoe meer klachten worden gegenereerd.
Deze uitkomst onderbouwt de initiatieven binnen
pilot 5. Pilot 5 heeft als doel te onderzoeken of de hinderbeleving in de nacht in de regio ten noorden van Schiphol afneemt door het vliegen van een andere route bij de nachtnadering op de Polderbaan. Deze pilot omvat zowel het verleggen van de aanvliegroute in het laterale vlak als het verhogen van aanvliegen. Het hoger aanvliegen, zo heeft de analyse in ieder geval aangetoond, zal vermoedelijk leiden tot minder hinder/klachten.

In het algemeen dient echter vastgesteld te worden dat een hoge verklaringsgraad van het aantal klachten op Schiphol geen doel op zich kan zijn. Het gaat erom te identificeren, welke mogelijkheden er zijn voor gericht beleid om het aantal klachten cq. de perceptie van geluidhinder te verminderen. Uit de analyses komen een aantal zaken naar voren die gericht gebruikt kunnen worden om de klachten te doen afnemen.