Kamer  20-03-2003
 

Samengevoegde vragen van :

- mevrouw Simonne Creyf aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de keuze van de exacte route voor nachtvluchten boven Brussel" (nr. P265)

- de heer Bart Laeremans aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de nieuwe routes boven de Noordrand en Brussel, de isolatiezones en belangrijke mensen" (nr. P266)

- de heer Hans Bonte aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer over "de uitvoering van het akkoord over nachtvluchten" (nr. P267)

 

Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): De vertoning van minister Durant in de commissie, waarbij ze weigerde om op eenvoudige vragen te antwoorden, heeft geleid tot interpellaties aan de premier. De premier heeft al wat meer duidelijkheid gebracht. Zo zouden er wel al definitieve routes vastliggen waarbij er geconcentreerd zou worden tot voorbij Grimbergen. Wanneer kunnen we over die routes beschikken?

De isolatiezones zijn niet duidelijk afgebakend.

Het aantal vluchten boven Brussel is nog steeds niet bekend. Moeten we een nieuw trucje verwachten waarbij de minister haar geliefde Brussel volledig ontziet?

In de krant hebben we dan ook nog een uitspraak kunnen lezen dat de oostkant ’s nachts ontzien moet worden omdat er belangrijke mensen zouden wonen. Wie heeft die uitspraak gedaan? In naam van welke minister? Welke belangrijke mensen worden bedoeld?

 

Simonne Creyf (CD&V): Uit verscheidene elementen in het dossier blijkt dat minister Durant het dossier minstens gemanipuleerd heeft. Het onderzoek is onvolledig gevoerd, alternatieven zijn niet onderzocht, de raad van deskundigen werd soms gewoon in de wind geslagen en cijfers zijn meer dan eens selectief weergegeven.

Verder treuzelt de minister om de beslissing van 24 januari uit te voeren. De premier heeft in de commissie verklaard dat de routes boven Brussel in juni 2003 door de vliegtuigen moeten worden gevolgd. Minister Durant zou bezig zijn met een aantal technische details en het zou een kwestie van dagen zijn voor de routes ook gepubliceerd zouden kunnen worden. Die dagen zijn ondertussen voorbij. Komen de routes eraan?

 

Hans Bonte (SP.A): De antwoorden van de premier hebben een hele nieuwe reeks vragen in het leven geroepen. In hoeverre functioneert minister Durant nog als de constructieve uitvoerder van een akkoord dat de regering heeft gesloten? Volgens de premier kan de uitwaaiering boven de Noordrand ingaan in de nacht van 14 op 15 mei. De routes boven Brussel zouden op 12 juni ingaan, omdat de procedure iets omslachtiger is.

Het is dus de hoogste tijd dat Belgocontrol in opdracht van minister Durant, de routes publiceert. Gebeurt dat niet, dan beschouwt de premier dat ook als een weigering van minister Durant om het akkoord uit te voeren.

 

Minister  Isabelle Durant  (Nederlands): Een aantal nieuwe procedures vraagt tijd en dat heeft niets met een weigering om het akkoord uit te voeren te maken.

De routes boven Brussel maken maar 15 percent van de routes bepaald in het luchthavenakkoord uit van 24 januari. Dus wordt 85 percent van het akkoord wel al uitgevoerd.

Op 7 maart heb ik de opdracht gegeven om grootste deel van het akkoord uit te voeren. Belgocontrol zal wellicht morgen klaar zijn met de uitstippeling van de overige routes. Ik heb gisteren het standpunt gevraagd van de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Waarom kon de uitvoering niet sneller? Ik ben ook bevoegd voor de veiligheid van de mensen die rond de luchthaven wonen. Ik kan de aanvankelijk voorgestelde route niet aanvaarden, omdat ze over een Seveso 2-gebied loopt. Een groot aantal Brusselaars wordt erdoor in gevaar gebracht en dat is niet iets om licht over te gaan. Ik wil de uitvoering van het akkoord niet vertragen, deze week wil ik instructies geven.

Wat het isolatieprogramma betreft is BIAC belast met de informatie van de bevolking en de gemeenten. De 55-decibelgrens kan maar bekend zijn als alle routes uitgetekend zijn.

 

Bart Laeremans (VLAAMS BLOK): Dat het akkoord van 24 januari niet ver genoeg gaat maakt de minister zelf duidelijk door er op te wijzen dat het maar om 15 percent van de vluchten gaat. De Noordrand blijft het kind van de rekening en er is niets gedaan voor de dagvluchten.

Het argument van de minister om de voorgestelde route te verwerpen, namelijk veiligheid, klinkt niet erg overtuigend. Er vliegen overdag de hele tijd vliegtuigen boven Brussel, waarom zou dat ’s nachts dan plotseling de veiligheid bedreigen?

 

Simonne Creyf (CD&V): De hele tijd dat dit dossier loopt, heeft de minister zich verscholen achter procedures. Telkens opnieuw kregen we te horen dat we moesten wachten op deze of gene stap. Waarom is er bijvoorbeeld nu weer overleg nodig met de Brusselse regering? Die was een van de partners bij het akkoord van 24 januari. En waarom is het Seveso-gebied nu ineens een probleem? Uit het rapport blijkt dat de vliegtuigen daar al hoog genoeg vliegen.

De ongeloofwaardigheid van de minister in dit dossier groeit met de dag.

 

Hans Bonte (SP.A): Het wantrouwen in de Noordrand is groot. Enerzijds heeft de premier ons na de interpellaties bedankt voor de opvolging van dit dossier, waaruit ook niet echt veel vertrouwen in zijn minister blijkt. Anderzijds heeft de minister nog 24 uur om de opdracht door te geven aan Belgocontrol. Als dit niet gebeurt wordt een essentieel deel van het luchthavenakkoord onuitvoerbaar.

 

Het incident is gesloten.