DURANT VS DE NOORDRANDPARLEMENTARIËRS
Kamer 12-03-2003
Samengevoegde vragen van
-
mevrouw Frieda Brepoels aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer over "de beslissing van het overlegcomité betreffende de nieuwe
routes voor de nachtvluchten in de luchthaven van Zaventem" (nr. B156)
- de heer Willy Cortois aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer over "de nachtvluchten" (nr. B188)
- de heer Bart Laeremans aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer over "de soap inzake de concentratie van nacht- en dagvluchten boven
de Noordrand" (nr. B198)
- mevrouw Simonne Creyf aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit
en Vervoer over "de nachtvluchten" (nr. B235)
- mevrouw Els Van Weert aan de eerste minister over "de uitvoering van het
nachtvluchtenakkoord van 24 januari 2003" (nr. B249)
- de heer Hans Bonte aan de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en
Vervoer over "de uitvoering van het luchthavenakkoord van 24 januari 2003" (nr. B258)
(Het antwoord zal worden verstrekt door de vice-eerste minister en minister van Mobiliteit en Vervoer)
Frieda Brepoels
(VU&ID):
Op 28 februari heeft het Overlegcomité een beslissing getroffen over het laatst
aangepaste luchthavenakkoord. Ondertussen is het niet gemakkelijk om inzake de
nachtvluchten door het bos de bomen nog te kunnen zien. De afspraken die op die
vergadering werden gemaakt in verband met de overstap van een concentratiemodel
naar een bestemmingsmodel worden blijkbaar niet nagekomen, terwijl de premier
tijdens de commissievergadering van 4 februari zich nochtans tot een vurig
pleitbezorger ontpopte van de spreiding van de vluchten. Er zijn dan ook al
harde woorden gevallen aan het adres van minister Durant: de eerste minister
zelf verklaarde dat zij de uitvoering van het aangepaste luchthavenakkoord
ronduit belemmert. Als verwijt van de premier aan een van zijn vice-premiers kan
dit tellen!
Minister Durant zweert blijkbaar nog altijd bij een hindermodel dat de factor frequentie straal blijft negeren, terwijl het akkoord van 24 januari expliciet de vluchtfrequentie als parameter erkent.
Ook werd nog altijd geen oplossing uitgewerkt voor de halvering van de nachtvluchten in de weekends, terwijl de premier zelf dit had aangekondigd voor half februari. Wanneer zal er nu eindelijk ter zake een akkoord met DHL worden afgesloten?
Het is duidelijk dat BIAC en Belgocontrol alle procedures aan hun laars blijven lappen: beide instanties gedragen zich meer en meer als een staat binnen de staat. Welke minister controleert hen eigenlijk inzake de uitvoering van de corridors en de wijze van uitwaaiering?
Werden de nieuwe vliegroutes al uitgewerkt? Ook dit beloofde de eerste minister te realiseren tegen midden februari. Hoe zullen die routes er concreet uitzien?
De Ministerraad van 28 februari keurde koninklijke besluiten goed betreffende de uitvoering van het isolatieprogramma. Hoe ziet dit programma eruit en welke gemeenten vallen eronder?
Tot slot wil ik van minister Durant vernemen of zij van mening is dat de huidige situatie van geluidshinder ten gevolge van nachtvluchten een effectief leefbare hinder betreft op basis van de gehanteerde frequentie?
Willy Cortois
(VLD):Welke oplossing zal er worden uitgewerkt betreffende de dagvluchten?
Er zou ook een Vlaamse ombudsman operationeel zijn tegen half februari. Hoe staat het met dit engagement? Uiteindelijk zou ProBru een aantal voorstellen doen betreffende de billijke spreiding van de dagvluchten. Is er vooruitgang in dit initiatief? Zijn er resultaten? Kan de minister een timing vooropstellen inzake de oplossingen? Zal het Parlement nog tijdens deze legislatuur iets vernemen over deze oplossingen?
Bart Laeremans
(VLAAMS BLOK):Klopt het dat de premier Belgocontrol de opdracht heeft gegeven om een route dwars boven Brussel aan te leggen? Wanneer zou deze route operationeel moeten worden? Klopt het dat de minister van Verkeer deze opdracht aan Belgocontrol heeft tegengehouden? Zo ja, waarom? Welk alternatief stelt de minister van Verkeer voor? Vanaf wanneer zal er begonnen worden met de gedeeltelijke deconcentratie? Bestaat er een akkoord over de routes en gaat de discussie enkel nog over het tijdstip van invoering? Kan de minister de routes toelichten aan de hand van gedetailleerde kaarten? Houdt de regering zich aan het plan om bepaalde zones te isoleren? Gaat het enkel om de nabije omgeving van de luchthaven of ook om speciale routes? Zijn hier gedetailleerde kaarten beschikbaar? Klopt het dat de meeste chartervluchten een zodanig hoog geluidsniveau halen dat ze automatisch boven de Noordrand geconcentreerd zullen worden? Werd er al onderhandeld over de deconcentratie van de dagvluchten? Door wie? Zijn er al resultaten? Is er een timing vooropgesteld? De bevolking heeft dringend een perspectief nodig.
Simonne Creyf
(CD&V):Op 28 februari zou het Overlegcomité beslissingen hebben genomen betreffende de uitvoering van het laatste luchthavenakkoord van 24 januari 2003 en de spreiding van nachtvluchten. Maar de uitvoering is opnieuw uitgesteld. De premier wilde een spreiding voor 18 mei en had ter zake een opdracht gegeven aan Belgocontrol, maar werd hierbij tegengewerkt door minister Durant. De bevolking is verontwaardigd, ontgoocheld en woest.
Wat is er beslist op 28 februari? Welke opdracht heeft de premier gegeven aan Belgocontrol? Is de minister van Verkeer tussengekomen? Volgen BIAC, Belgocontrol en het directoraat-generaal van de Luchtvaart de lijn van minister Durant? Zullen zij het akkoord uitvoeren? Wanneer wordt de spreiding doorgevoerd? Zijn de nieuwe routes al uitgewerkt? Blijft de regering bij haar isolatieplannen? Zo ja, volgens welk model en in welke gemeenten?
Els Van Weert
(VU&ID):Hoe ver staat het met de plannen om ook het probleem van de dagvluchten aan te pakken? Is er wat dit betreft reeds een concreet voorstel vanuit de werkgroep ProBru? Heeft u reeds een voorstel van DHL ontvangen omtrent de vermindering van nachtvluchten tijdens de weekends? Zo ja : wat houdt dit voorstel in? Zo neen, zult u hierop aandringen? En ten slotte : kloppen de geruchten over een eventuele privatisering en verkoop van BIAC?
Hans Bonte
(SP.A):Ik word ziek van de discussies over of het besluit nu vóór dan wel na 18 mei zal uitgevoerd worden. De situatie is onhoudbaar en dus zeer acuut, er moet nu gehandeld worden.
In welke verdeling van de nachtvluchten voorziet de regering? Over welke routes worden de nachtvluchten gespreid? Wanneer gaan die nieuwe routes effectief in?
Hoe ver staat het met het dossier van de dagvluchten? Heeft ProBru reeds voorstellen uitgewerkt en zo ja, welke?
Hoever staat het met het 'lawaai-armer' maken van het weekend, zoals dat voorzien werd in het akkoord?
Deelt de regering de mening van minister Durant dat het ongeoorloofd is om nog vóór 18 mei over de nieuwe routes te vliegen, goed wetende dat er in het akkoord heel duidelijk een datum vermeld staat?
Minister
Isabelle Durant
(Nederlands):
De uitvoering
van dit besluit moet in vier fasen gebeuren: eerst moeten de nieuwe routes
ontworpen en uitgetekend worden, waarna ze door evaluatie en analyse intensief
gecontroleerd worden op het vlak van de veiligheid en de internationale
reglementering. Als derde fase moet de minister het traject formeel goedkeuren,
en ten slotte volgt dan de publicatie van de nieuwe routes binnen het IKO.
Op het ogenblik zitten we in de fase van de analyse en de evaluatie. Het zoeken naar nieuwe routes is een zeer minutieus werk.
(Frans): Het blijft mogelijk dat de spreiding van de vluchten boven de Noordrand tegen half mei wordt gerealiseerd. Het is niet de bedoeling half werk te leveren.
Het is niet abnormaal dat de eerste minister, die het overleg voorzit, Belgocontrol vraagt bij het uittekenen van de vliegroutes rekening te houden met het akkoord. Mijn taak bestaat erin de goedkeuringen te geven. Het is volkomen normaal dat er een taakverdeling is.
Aangaande de privatisering van de luchthaven kunt u zich beter tot minister Daems wenden.
De onderhandelingen over de regeling van de weekendvluchten zijn nog aan de gang. Ik zal u hiervan op de hoogte houden evenals van de dagvluchten waarvoor noch ProBru, noch de eerste minister een beslissing hebben genomen.
Het aantal chartervluchten wordt bepaald door het spel van vraag en aanbod. Daardoor is het moeilijk prognoses te maken, tenzij op basis van de ervaring tijdens de jongste jaren. De meeste chartervluchten naar Chièvres hebben een QC van minder dan 4 en zouden volgens de overeenkomst van 24 januari niet over de Noordrand vliegen.
Betreffende de meetstations wordt er inderdaad overleg gepleegd tussen de verschillende bevoegde instellingen, Aminal in Vlaanderen, IBGE en BIAC. De adviescommissie wil de begrijpelijkheid en de operationaliteit van de geluidsmetingen op termijn beter op elkaar afstemmen. Er werden nieuwe meetstations geplaatst: drie door BIAC in Vilvoorde, Machelen, Strombeek-Bever, twee door IBGE in Haren en Neder-Over-Heembeek en drie door Aminal in Diegem, Erps-Kwerps en Meise.
Het koninklijk besluit betreffende de geluidsisolatie voor de omwonenden werd op 28 februari goedgekeurd.
In afwachting van de nieuwe procedures kan BIAC alvast met de aanpassingen beginnen.
De wervingsprocedure voor een Vlaamse ombudsman is aan de gang. Hij of zij zal zo snel mogelijk in dienst worden genomen.
Willy Cortois
(VLD) (Frans):
Wat betekent 'zo snel mogelijk'?
Minister
Isabelle Durant
(Frans):
Zo snel mogelijk en
zeker voor 18 mei.
Frieda Brepoels
(VU&ID):Ik begrijp niet dat men voor dit onhoudbare en acute probleem zulke lange procedures voor nieuwe routes op het getouw zet en dit zonder er zelfs nog maar zeker van te zijn dat ze het probleem zullen verhelpen.
Ik vraag me af waar we met bezig zijn. Het was perfect mogelijk om andere routes in te voeren en deze op het terrein te testen. Op dit moment verdwaalt u in uw theoretische modellen en alles wat werd beloofd is nog steeds niet uitgevoerd.
De eerste minister had voor 15 februari een oplossing beloofd voor de weekendvluchten maar dit onderwerp interesseert u blijkbaar niet. U doet veel beloftes maar wil deze niet waarmaken. Dit was ook het geval in de zaak omtrent de Vlaamse ombudsman en de spreiding van de dagvluchten. Ik vind dit beneden elk peil en zal ook in de volgende weken u en de eerste minister met deze problematiek confronteren. De huidige werkwijze is in elk geval een Parlement onwaardig.
Willy Cortois
(VLD):Er was een voorstel om 4 routes in te voeren met een bijkomende route die over Brussel zou vliegen. Dit voorstel moest zo snel mogelijk worden uitgevoerd, maar nu vraag ik me af of u daar eigenlijk wel achter staat. Het voorstel wordt door mij als een minimale oplossing gezien en men had ons beloofd dat het zou worden uitgevoerd.
Als federaal minister moet u de politieke gevolgen dragen van uw beslissingen. Ik besef dat we ons de laatste weken een beetje meer op de regionale belangen richten, maar we moeten toch ook onze verantwoordelijkheid respecteren op federaal niveau.
Wil u dit ja dan neen dit akkoord loyaal implementeren?
Bart Laeremans
(VLAAMS BLOK):U zegt dat de isolatiepannen zijn goedgekeurd en dat deze naar de Raad van State zijn gezonden. Wij hebben ze echter niet kunnen inzien en het Parlement heeft dus geen controle kunnen uitvoeren.
Via internet kwam ik te weten dat er een route zou uitgewerkt zijn tot voorbij Grimbergen. Ook in deze regeling hebben wij geen inzage gehad. Dit alles is een Parlement onwaardig en ik zal dan ook de eerste minister hierover een vraag stellen.
Simonne Creyf
(CD&V):Reeds 3 maanden geleden werd er een vraag gesteld over dit onderwerp. Toen werd ons gezegd dat de procedures om nieuwe routes uit te tekenen 70 tot 90 dagen in beslag zouden nemen. Het einde van deze procedures zou dus zeker voor 18 mei zijn. U beweert echter dat omwille van de veiligheid en vele andere redenen de procedures tegen deze datum niet volbracht zullen zijn, wat veel ellende brengt voor de mensen die leven in de Noordrand.
Els Van Weert
(VU&ID):
De kern van het probleem werd duidelijk in de vraag
die de heer Cortois u heeft gesteld en uw stilzwijgen als antwoord. Ik vrees dat
u niet bereid bent het akkoord uit te voeren dat afgesloten werd op 24 januari.
Ik zal de eerste minister hierover dan ook interpelleren.
Hans Bonte
(SP.A):Dit dossier stelt de politieke betrouwbaarheid van de minister in vraag. U geeft geen antwoorden op de gestelde vragen, zelfs niet indien deze uit de meerderheid komen. Bovendien negeert u een regeringsbeslissing door het akkoord niet uit te voeren.
De procedure vraagt om een formele goedkeuring van de minister van Mobiliteit, maar kan u die beslissing wel nemen tijdens de volgende periode van lopende zaken?
Voorzitter: Willy Cortois
Het incident is gesloten.