Provincie Vlaams-Brabant
Provinciaal overleg
VOORSTEL nr. 10
Betreft: uitbreidingsplannen van DHL-operaties
I. Gegeven
Op 11 december 2003 maakte het koeriersbedrijf DHL zijn investeringplannen bekend, met een aanzienlijke uitbreiding van de HUB-activiteiten te Zaventem. Daarbij werden duizenden - de opgegeven cijfers lopen sterk uiteen - extra banen in het vooruitzicht gesteld. Daartegenover staat de vraag om het aantal nachtvluchten vanaf 2007 aanzienlijk te kunnen opdrijven. In die context werd meestal het cijfer 34.000 geciteerd. De uitbreidingsplannen passen binnen het integratieproces van DHL, Euro Express en Danzas in een bedrijf onder de koepel van Deutsche Post. DHL vraagt aan de Belgische regering een beslissing te nemen in de loop van het eerste semester van 2004. Op 16 januari besliste de regering dat Zaventem de eerste keuze is voor de uitbreiding van de activiteiten van DHL.
II. Bespreking
De polemiek die naar aanleiding van de plannen van DHL op gang gekomen is, stelt eens te meer de vraag naar de grenzen van de ontwikkeling van de luchthaven van Zaventem aan de orde. De provincie Vlaams-Brabant heeft in eerdere moties en standpunten over de luchthaven en de nachtvluchten steeds gepleit voor een duurzame ontwikkeling. Dit komt neer op een balans van de economische en sociale ontwikkeling en de tewerkstellingsaspecten enerzijds en de bescherming van het leefmilieu en van de leefbaarheid van de omgeving anderzijds. Een forse uitbreiding van het aantal nachtvluchten zou tot een verstoring van dit evenwicht leiden, dat nu op zijn limiet zit.
Over de uitbreidingsplannen van DHL werden op het hoogste politieke niveau reeds veel verklaringen afgelegd, en deze waren niet altijd even doordacht. Het uitzonderlijk belang van de luchthaven voor de Vlaams-Brabantse economie als pool van bedrijvigheid en de ermee verbonden tewerkstelling is onbetwistbaar. Het perspectief op bijkomende tewerkstelling is positief, maar dat de luchthavenactiviteiten een belangrijke ecologische impact hebben mag niet uit het oog verloren worden. Op de vraag van DHL om een uitbreiding zonder beperkingen in de komende 30 jaar kan dan ook onder geen beding ingegaan worden. In dit uiterst gevoelige dossier mogen geen overhaaste beslissingen genomen worden. De regering heeft beloofd de knoop definitief door te hakken in september 2004, en dat laat een zekere ruimte om door een goed gestructureerd overleg te komen tot een goed gefundeerde beslissing.
Versie provincieraad 20.01.2004
Dit overleg moet naast de federale ook de gewestelijke overheden omvatten en rekening houden met de verzuchtingen van de lagere besturen en de omgeving. Als intermediair politiek niveau staat de provincie dichter bij de gemeentebesturen en de burger dan de overheid. Het feit dat de provincie Vlaams-Brabant geregeld geconfronteerd wordt met vragen om een breed intergemeentelijk luchthavenoverleg te coördineren is een duidelijk aanwijzing dat men in de regio voor haar ook een rol in het debat weglegt. De provinciale overheid kan zeker een constructieve bijdrage leveren in het luchthavendebat.
De vraag van DHL dient een duidelijk antwoord te krijgen, en tegenover het aanbod van de regering dienen ook duidelijke engagementen van het bedrijf te staan, in het bijzonder op vlak van de inperking van de geluidshinder. In het belang van de volksgezondheid en de leefbaarheid van de omgeving in het algemeen dienen de luchtvaartmaatschappijen hun inspanningen op dit vlak voort te zetten. Het feit dat er nog een marge is binnen de limiet van 25.000 bewegingen tijdens de nacht, neemt niet weg dat er verder moet geïnvesteerd worden in een "stillere vloot". Een uitbreiding van de DHL-activiteiten kan slechts binnen de grenzen van de leefbaarheid. Het hele dossier heeft ook behoefte aan transparantie. De tot nog toe geciteerde cijfers lopen zo sterk uiteen dat men onvoldoende houvast heeft. . Duidelijke cijfers en eenduidige engagementen van de regering en het bedrijf zijn daarom primordiaal.
III. Samenvatting
De luchthaven van Zaventem is de motor van de Vlaams-Brabantse economie en een belangrijke afbouw van de activiteiten zou verstrekkende gevolgen hebben voor de welvaart in de luchthavenregio en ver daarbuiten. De federale regering en de gewestregeringen dienen erop toe te zien dat de tewerkstelling behouden blijft en zelfs kan groeien, binnen de grenzen van de leefbaarheid van de omgeving. De provincie Vlaams-Brabant roept alle betrokken partijen dan ook op geen lichtzinnige beslissingen te nemen. Een onbeperkte groei in het algemeen en van de nachtvluchten in het bijzonder is onaanvaardbaar. Tussen deze extreme optie aan de economische kant van de balans en de volledige afbouw van de activiteiten aan de ecologische zijde moeten een hele waaier mogelijkheden bespreekbaar blijven. Aan de uiteindelijke beslissing dient bijkomend onderzoek vooraf te gaan naar de mogelijke gevolgen van een uitbreiding van de DHL-activiteiten op de volksgezondheid en de leefbaarheid van de omgeving enerzijds en van de economische impact anderzijds, gebaseerd op objectieve gegevens.
Indien de provincieraad zich bij dit voorstel aansluit, wordt hij uitgenodigd om het volgende besluit te nemen:
DE PROVINCIERAAD VAN VLAAMS-BRABANT,
Gelet op het artikel 65 van de provinciewet ;
Overwegende het belang van de luchthavenactiviteiten en de vrachtvervoersector in het algemeen en van DHL voor de Vlaams-Brabantse en de Belgische economie, de tewerkstelling en de welvaart;
Overwegende dat een ongebreidelde uitbreiding van de nachtvluchten een ernstige bedreiging kan vormen voor de nachtrust van de omwonenden en bijgevolg voor de volksgezondheid en de leefbaarheid van een hele regio;
Op voorstel van de Bestendige Deputatie,
BESLUIT:
De provincieraad geeft aan de bestendige deputatie opdracht de gevolgen van de uitbreiding van DHL in Zaventem op de leefbaarheid van de omgeving enerzijds en het investeringsdossier anderzijds te doen onderzoeken en zal zich hiervoor laten begeleiden door externe deskundigen.
Art. 2.
De provincieraad roept de federale regering en de Vlaamse regering op alle creativiteit aan de dag te leggen om de tewerkstelling op de luchthaven van Zaventem te behouden en bovendien DHL ontwikkelingskansen in Zaventem te bieden, binnen de grenzen van de leefbaarheid van de omgeving.
Art. 3.
De provincieraad roept het koeriersbedrijf DHL op tot een redelijke houding met betrekking tot de beperkingen op milieuvlak en vraagt om concrete engagementen en waarborgen inzake het aantal nieuwe arbeidsplaatsen en het terugdringen van de geluidshinder. Rekening houdend met de opdracht in artikel 1 vraagt de provincieraad het bedrijf daarbij alle noodzakelijke medewerking en inzage in het investeringsdossier te verlenen.
Art. 4.
De provincieraad vraagt aan de federale en de gewestregeringen een breed overleg aan de uiteindelijke beslissing te laten voorafgaan. De provincie Vlaams-Brabant zal als intermediair politiek niveau en vertolker van de gemeentebesturen uit de luchthavenregio graag een constructieve bijdrage leveren aan dit debat.
Leuven,
Van raadswege:
De provinciegriffier, De voorzitter,
Marc COLLIER Vic LAUR