Persmededeling, 7 maart 2003
De openlijke ruzie tussen de kabinetten van Verhofstadt en Durant over de nachtvluchten is de zoveelste illustratie van de onmacht van de Eerste Minister en van de Vlaamse regeringspartijen in dit land. Op 24 januari werd de schijn gewekt dat er een politiek akkoord zou bestaan om de overconcentratie boven de Noordrand te verminderen, maar vandaag blijkt dat Minister Durant alles mag doen om dit akkoord te saboteren. Het is duidelijk dat Durant het debat wil rekken tot na de verkiezingen, in de verwachting dat de Vlaamse partijen nadien opnieuw zullen instemmen met de volledige concentratie boven de Noordrand.
Het is ronduit schandelijk dat de bevolking in dit gevoelige dossier nu al gedurende maanden in de grootst mogelijke onzekerheid wordt gelaten. Het Vlaams Blok eist dan ook dat de Eerste Minister samen met Verkeersminister Durant klaarheid komt brengen in de commissie Infrastructuur van de Kamer (zie bijlage). Ook moet er eindelijk duidelijkheid verschaft worden over de vluchtroutes en de isolatieplannen. De regering heeft het Parlement nu lang genoeg voor aap gehouden.
Het Vlaams Blok beschouwt het akkoord van 24 januari overigens nog steeds als volstrekt onvoldoende. De concentratie boven de Noordrand blijft grotendeels gehandhaafd en bovendien moeten alle lawaaierige toestellen de noordelijke route volgen. Ook brengt het akkoord ons geen stap dichter bij een billijke spreiding van de dagvluchten, zodat ook overdag één bepaalde bevolkingsgroep geviseerd blijft.
Het is zonneklaar dat de kwestie van de geluidsoverlast boven de Noordrand zwaar zal wegen op de komende verkiezingen.
Bart Laeremans
Volksvertegenwoordiger
0476/46.98.85
Mondelinge vraag in commissie aan Eerste Minister Guy Verhofstadt en Minister van Verkeer Isabelle Durant over de soap inzake de concentratie van nacht- en dagvluchten boven de Noordrand
6 maart 2003
1. Tot op heden blijkt er binnen de federale regering nog steeds geen gedetailleerd akkoord te bestaan over de nieuwe routes voor de nachtvluchten vanuit Zaventem. Enige tijd geleden deelde de Ombudsman mee dat de nieuwe procedure in ieder geval zou ingaan vanaf 14 mei, enkele dagen voor de verkiezingen. Nu blijkt zelfs dat niet te kunnen. Een poging van de Eerste Minister om aan Belgocontrol toch een route op te leggen dwars boven Brussel blijkt nu verijdeld door Minister Durant (Le Soir, 6 maart 2003). Beide ministers argumenteren dat de ander een bepaalde groep wil bevoordelen.
Klopt het dat de Eerste Minister terzake een opdracht heeft gegeven aan Belgocontrol? Kan worden toegelicht waaruit die opdracht bestond? Wanneer zou de opgelegde route ingang moeten vinden?
Klopt het dat Minister Durant deze opdracht aan Belgocontrol heeft tegengehouden? Zo ja, waarom? Welk alternatief stelt de Minister voor? Vanaf wanneer zal er begonnen worden met de gedeeltelijke deconcentratie?
Bestaat er een akkoord over de juiste routes en gaat de discussie enkel nog over de timing van de invoering? Kan er verduidelijking gegeven worden over de overeengekomen routes aan de hand van gedetailleerde kaarten?
Blijft de regering intussen vasthouden aan de plannen om bepaalde zones te isoleren? Gaat het enkel over de nabije omgeving van de luchthaven of ook over speciale routes? Zo ja, kan dan met gedetailleerde kaarten worden aangegeven over welke zones het gaat?
Is het overigens juist dat de meeste chartervluchten een zodanig hoog geluidsniveau halen dat zij automatisch boven de Noordrand geconcentreerd zullen worden?
2. Werd er inmiddels al onderhandeld over het wegwerken van de concentratie van de dagvluchten? Zo ja, door wie? Zijn er reeds resultaten? Tegen wanneer zal deze concentratie ongedaan gemaakt worden?
Bart Laeremans