Zaventem:
Plan-Schouppe leidt tot herconcentratie
Persmededeling, 31 januari 2009
Het Vlaams Belang is alles behalve tevreden met het plan-Schouppe dat vanaf
vandaag wordt doorgevoerd. In tegenstelling tot hetgeen de staatssecretaris
voorhoudt, zal dit immers niet leiden tot een evenwichtige verdeling van de
hinder en evenmin tot meer veiligheid.
Vooreerst dit: het Vlaams Belang gaat zeker akkoord met de strengere
geluidsnormen die vanaf het najaar zullen ingevoerd worden alsook met de
beperking van het aantal nachtvluchten. Maar dat laatste is absoluut niet nieuw,
want deze beperking zat reeds vervat in de milieuvergunning die door de
deputatie maanden geleden werd afgeleverd.
De voorstelling alsof voortaan de windrichting bepalend zou zijn voor de keuze van het baangebruik is evenwel volkomen vals. Tegen de windrichting vliegen zou inderdaad kunnen leiden tot een soort natuurlijke spreiding en tot meer veiligheid, maar dat kan alleen maar indien voor de diverse banen ook gelijke windnormen zouden bestaan. Dat is hoegenaamd niet het geval. Onder minister Landuyt werden drastische verschillen ingebouwd tussen bijvoorbeeld de startbaan 25R (richting Diegem) enerzijds en de dwarsbaan 02/20 anderzijds.
Zo
mag er richting Diegem met de wind mee worden opgestegen bij rugwind tot maar
liefst zeven knopen, waar internationaal maximaal vijf knopen (windstoten
inbegrepen) de norm is. Ter vergelijking: op de baan 02/20 is de toegelaten
rugwind ’s nachts 5 knopen en overdag 0 knopen. Hierdoor zullen de
Noordrandgemeenten vanaf de invoering van het nieuwe plan niet alleen tijdens de
weekdagen en op zaterdagmorgen en zondagavond, maar voortaan ook tijdens de
(voordien rustige) dalmomenten in het weekend én tijdens de nachten het gros van
de vluchten over zich heen krijgen. Het plan-Schouppe leidt hierdoor tot een
forse, bijkomende concentratie boven de Noordrand.
Bovendien bevestigde Schouppe ons in de Kamer dat zijn plan tot stand kwam
zonder formeel overleg met de gewesten. Er is dus hoegenaamd geen akkoord over
de aanpassing van de onredelijke Brusselse geluidsnormen noch over een
rechtvaardiger routegebruik, waarbij Brussel een eerlijk deel van de lasten op
zich zou nemen. Wel krijgt Brussel nu de zekerheid dat er voortaan minder over
de hoofdstad zal geland worden. De debatten over windnormen en routes worden
verschoven tot na de regioverkiezingen van 7 juni, nadat daarover nieuwe studies
zijn uitgevoerd. Maar aangezien de Franstaligen nu reeds over de gehele lijn hun
zin hebben gekregen, bestaat er voor hen geen enkel argument meer om na de zomer
opnieuw over de kwestie te onderhandelen. Met andere woorden: met het
Plan-Schouppe hebben de Vlaamse partijen vooraf alle wapens uit handen gegeven,
zodat een globaal en evenwichtig akkoord over de luchthaven definitief
uitgesloten is.
Het was dan ook niet verwonderlijk dat de Franstalige actiegroepen unisono
positief reageerden op dit nieuwe plan en dat Schouppe tijdens het
interpellatiedebat van vorige week in de Kamer vanwege de Franstalige politici
zeer gunstige reacties mocht ontvangen. Opnieuw wordt Vlaanderen bij de bok
gezet, dank zij het strategisch vernuft van CD&V.
Bart Laeremans
Volksvertegenwoordiger