Brits onderzoek
toont leerachterstand rond luchthavens ondubbelzinnig aan. Groen! interpelleert
minister Vandenbroucke die geen klachten van onderwijsinspectie constateert
Persmededeling, 26 januari 2006 Groen! Vlaams-Brabant
Na de algemene gezondheidschade die het vliegtuiglawaai bij duizenden gezinnen
veroorzaakt, maakt de Vlaamse regering nu ook de leerprestaties van onze
scholieren ondergeschikt aan de economische expansie van de luchthaven. Dit is
het besluit dat Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux (Groen!) trekt uit
het antwoord dat minister Frank Vandenbroucke vandaag in de commissie Onderwijs
gaf op zijn parlementaire vraag.
Eloi Glorieux confronteerde minister Vandenbroucke met de resultaten van een
recent onderzoek bij 2.884 leerlingen van 9-11 jaar uit 89 basisscholen ronddom
de luchthavens van Schiphol, London Heathrow en Madrid. Hieruit bleek dat
kinderen in scholen waar veel vliegtuiglawaai is slechter scoren op leestests.
In basisscholen rondom Schiphol werd een leesachterstand vastgesteld van 1 maand
per geluidstoename van 5 dB(A) (decibel). In basisscholen met veel
vliegtuiglawaai liep het percentage kinderen met een slechte score voor
begijpend lezen op tot 14 percent, daar waar dit in scholen zonder
vliegtuiglawaai gemiddeld 9 percent bedraagt. Ook het lange-termijngeheugen van
de scholieren bleek nadelig beïnvloed te worden door vliegtuiglawaai. Het goede
nieuws is dat wetenschappelijke studies evenwel aangeven dat de vastgestelde
cognitieve effecten omkeerbaar zijn en de opgelopen leesachterstand kan worden
weggewerkt als het vliegtuiglawaai afneemt.
Minister Vandenbroucke gaf enerzijds toe dat het onderzoek op een degelijke
wijze was gebeurd en dat hij geen reden had om aan te nemen dat de effecten voor
scholieren rondom de luchthaven van Zaventem anders zouden zijn. Anderzijds
stelde hij dat er hierover vanuit de onderwijsinspectie nog geen klachten waren
geformuleerd. De minister stelde dan ook geen concrete maatregelen in het
vooruitzicht en beperkte zich tot een verwijzing naar de onderhandelingen tussen
de gewesten over de geluidsnormen.
"Ik betreur dat minister Vandenbroucke onze suggestie om luchthavenuitbater BIAC
voor zijn verantwoordelijkheid te stellen niet overneemt, nochtans hebben zij
een deel van de oplossing in handen", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi
Glorieux (Groen!).
BIAC is volgens de milieuvergunning verplicht om minder luidruchtige toestellen
op de luchthaven in te zetten, maar recent liet BIAC weten dat een
haalbaarheidstudie had aangetoond dat een omschakeling naar stillere vliegtuigen
economisch niet haalbaar is. In het verleden weigerde BIAC, ondanks de
verplichting in de milieuvergunning, ook te investeren in de bouw van een
proefdraaihal, waardoor het grondlawaai zou kunnen worden teruggedrongen.
Eloi Glorieux: "Ik stel vast dat BIAC vorig jaar zijn winst heeft zien stijgen
met 18,7 percent, tot 161,3 miljoen euro. Het is dan ook ongehoord dat de
regering, noch BIAC, zijn sociale verantwoordelijkheid opneemt. BIAC hoeft maar
te zeggen dat de opgelegde milieuvoorwaarden 'economisch niet haalbaar zijn' en
ze worden op hun wenken bediend. Net zoals de volksgezondheid worden nu ook de
leerprestaties van onze kinderen ondergeschikt gemaakt aan de maximale
economische expansie van de luchthaven".
Groen! wil dat het welzijn, de kwaliteit van leven, primeert boven economische
winstmaximalisatie en blijft daarom ijveren voor een plafonnering van het aantal
vluchten overdag en de invoering van een nachtvluchtenstop.
Eloi Glorieux,
Vlaams volksvertegenwoordiger Groen!