Groen! vraagt eindelijk ook spreiding en begrenzing dagvluchten.
Persmededeling GROEN! 15
december 2004
Afbouw nachtvluchten is enig alternatief
Groen! stelt vast dat het beperkte Spreidingsplan Anciaux, evenmin als het
concentratieconcept, een afdoend antwoord biedt op de geluidsoverlast van de
luchthaven. Zolang het aantal nachtvluchten niet vermindert en er geen grens
gesteld wordt aan de toename van het aantal vluchten overdag, zal het louter
verschuiven van vliegroutes geen soulaas bieden.
In tegenstelling tot vele luchthavens in onze buurlanden bestaat er rond
Zaventem geen dunbevolkte corridor langs waar je alle vluchten kunt concentreren
zonder duizenden gezinnen te storen. Groen! is het in principe eens met de
Brusselse rechter, die stelt dat piste 02 te dicht bij een
bevolkingsconcentratie ligt. Maar dit geldt evenzeer voor alle andere pistes en
vliegroutes. Het beperkte Spreidingsplan Anciaux concentreert alle vluchten
grotendeels over slechts twee gebieden: de Noordrand en de Oostrand. Sindsdien
zijn er meer actiecomités dan ooit tevoren. Dit bewijst dat het
verdunningseffect dat nagestreefd wordt door het aantal vluchtbewegingen te
spreiden, te beperkt is om voor alle overvlogen inwoners de overlast draaglijk
te houden. Er zijn te veel nachtvluchten en het huidige Spreidingsplan Anciaux,
noch het concentratiemodel, zijn in staat om de nachtrust en de leefbaarheid te
herstellen.
"Op lange termijn is de toename van het aantal vluchten in een zo dicht bevolkt
gebied geen realistische optie. Er zijn grenzen aan de groei en het ecologisch
draagvlak van de luchthaven is nu reeds overschreden. Of willen we misschien dat
onze kinderen weldra in één groot industrieel opofferingsgebied wonen?", zegt
Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux (Groen!)
Het is niet omdat DHL beslist heeft om niet uit te breiden op Zaventem, dat het
leefbaarheidprobleem in de vele gemeenten rond de luchthaven is opgelost. Groen!
betreurt dan ook dat de regeringen van dit land gedurende de laatste maanden
niets hebben ondernomen om het geschonden ecologisch en maatschappelijk
draagvlak te herstellen. Dit is nochtans een noodzakelijke voorwaarde en de
beste garantie voor het behoud van de belangrijke economische en
tewerkstellingspool die de luchthaven is.
Groen! stelt concreet voor:
- dat het taboe over een vermindering van het aantal nachtvluchten doorbroken
wordt. Aan de maximumgrens van 25.000 nachtvluchten mag daarom enkel geraakt
worden om ze te verlagen;
- dat de groei van het aantal vluchten overdag begrensd wordt tot een niveau
waarop de hinder voor alle omwonenden draaglijk is;
- dat afgestapt wordt van de 'spreid-concentratie' van het huidige Plan Anciaux
en werk gemaakt wordt van een eerlijke en billijke spreiding over alle technisch
mogelijke pistes en vliegroutes;
- dat de regering zich inzet om op Europees vlak tot een principiële
nachtvluchtenstop tussen 23u. en 07u. te komen.
Eloi Glorieux, Vlaams volksvertegenwoordiger Groen!