DEHAENE: ALLEEN DURANT LIGT NOG DWARS

Federaal minister van Mobiliteit Isabelle Durant is de enige die dwarsligt om tot een oplossing voor de nachtvluchten boven Zaventem te komen. Dat zei voormalig premier Jean-Luc Dehaene (CD&V) zondag in De Zevende Dag (VRT), zo zegt Belga.

Brussels minister-president François-Xavier de Donnéa dichtte Durant een machiavellistische koers toe. Volgens hem stuurt ze aan op een afschaffing van de nachtvluchten, maar zou een sluiting van koerierbedrijf DHL een economische ramp zijn.

de Donnéa herhaalde dat het Brussels gewest conform het luchthavenakkoord tot een afstemming van de geluidsnormen op die van Vlaanderen wil komen en tot een oplossing binnen het akkoord die tot gevolg heeft dat er minder mensen onduldbare hinder ondervinden.

Een lichte spreiding van de nachtvluchten is voor hem bespreekbaar. Maar de spreiding van de nachtvluchten zal volgens hem vooral over de Noordrand van Brussel moeten gebeuren: ver Brussel zijn de spreidingsmogelijkheden niet zo groot, zegt de Donnéa, die hiermee de deur in feite op een kier zet.

De minister-president benadrukte dat de Brusselse normen momenteel voor één jaar zijn geschorst en dat er geen boetes worden opgelegd. De metingen zijn aan de gang, waarbij Daedalus onmiddellijk de vraag stelt: welke metingen, met welke meters, en verwerkt in welk hindermodel.

Daaruit zou alvast blijken dat er per nacht vier of vijf opstijgende vluchten veel hinder veroorzaken: drie B727's, maar ook één McDonnell Douglas-toestel. Durant zou aan DHL moeten opleggen om die vlucht te stoppen, aldus de Donnéa.

Volgens Dehaene heeft Durant de fout begaan de spreiding van de nachtvluchten ongedaan te maken én super te concentreren, ook binnen de Noordrand zelf. De richting die men moet uitgaan, is te komen tot een optimale spreiding, binnen die spreiding het lawaai te verminderen via minder lawaaierige vliegtuigen, minder vluchten en een aanpassing van de vliegprocedures. Durant moet ook met DHL gaan onderhandelen over een grotere nachtperiode die vluchtvrij is om te komen tot een gegarandeerd aantal uren van diepe nachtrust, aldus Dehaene.

Hij gaf ook toe dat Brussel nog nachtvluchten heeft : Daedalus heeft dit altijd gemeld in zijn dossiers, maar dat die vooral geconcentreerd zijn boven Haren en Neder-over-Heembeek. Hij vroeg voor alles meer solidariteit. Volgens de Donnéa moeten de zaken in Neder-over-Heembeek misschien worden bijgeschaafd: het luchthavenakkoord laat dit toe.

Ook op het VTM-middagnieuws benadrukte Dehaene dat Durant fout zit met haar hyperconcentratie van nachtvluchten over één zeer smalle strook. Reden is dat men uitgaat van een isolatieprogramma voor de huizen, en omdat betaalbaar te houden 'moet' concentreren; maar die piste moet men echt verlaten, aldus Dehaene.

Durant gaat nog altijd uit van een geoptimaliseerde concentratie, maar we moeten naar een geoptimaliseerde spreiding: de eis van De Noordrand is volgens hem volledig gewettigd.