DAEDALUS GEEFT ENIGE JUISTE CIJFERS OVERBLIJVENDE HINDER IN NOORDRAND

MAIL dd 16 OKTOBER 2003

 

Tijdens de voorstelling van het spreidingsplan door de minister van mobiliteit is verschillende malen een verkeerd cijfer genoemd voor de overblijvende hinder in de Noordrand.

De minister van mobiliteit heeft verschillende malen de uitspraak gedaan dat "Le Noordrand a descendu à 12 %", wat niet in overeenstemming is met de cijfers uit het persbericht dat de minister verspreidde. (had moeten zijn "Le Noordrand a descendu de 12%" wat een hemelsbreed verschil is).

Volgens de website www.spreidingsplan.be <http://www.spreidingsplan.be/>, gewogen hinder:

Zone 1: Diegem, Haren: van 39% naar 31% (- 8%)

Zone 2: Zaventem: van 0% naar 2% (+ 2%)

Zone 3: Sterrebeek: van 13% naar 15% (+ 2%)

Zone 4: Erps-Kwerps: van 30% naar 22% (- 8%)

Zone 5: Steenokkerzeel: van 18% naar 16% (-2%)

Zone 6: Perk: van 0% naar 14% (+ 14%)

Zone 1 blijft dus veruit de meeste hinder ondervinden: gedurende de 5 drukste dagen (weekdagen) alle dagvertrekken, gedurende de 4 drukste nachten meer dan 50% van de nachtvertrekken.

De 12% vermindering slaat waarschijnlijk op de vliegtuigen die op dit ogenblik vertrekken vanaf baan 25R en via een omweg over de Noordrand richting Zuidwesten (baken Chièvres) vliegen. In september 2003 was dit iets meer dan 17% van de dagvertrekken, ongewogen. Deze vliegtuigen zouden, als fase II van het spreidingsplan uitgevoerd wordt (maart 2004), rechtdoor over het Brussels Gewest, rechtstreeks naar hun bestemming vliegen. Het is de logica zelve (en een strikt minimum) dat de vliegtuigen met een bestemming in het Zuidwesten (CIV) rechtdoor over het Brussels Gewest rechtstreeks naar hun bestemming vliegen en niet via onnodig bochtenwerk worden omgeleid langs de Noord- of Oostrand. Over een heel jaar gezien ligt het aantal vluchten richting Chièvres in de buurt van 15% van de dagvertrekken, ongewogen. Hierop moeten nog de wegingsfactoren toegepast worden, zodat het resultaat vermoedelijk in de buurt van 12% uitkomt???

2000: 12.9% op route CIV

2001: 16.2% op route CIV

2002: 15.1% op route CIV

Cijfers ombudsdienst.

Bijlage 1: Verdeling van vertrekken volgens de huidige routes, cijfers september 2003. Bijlage 2: Verdeling van vertrekken volgens de gespreide routes op basis van de cijfers van september 2003. Geen rekening gehouden met de onrechtstreekse vertrekken (bijvoorbeeld vertrekken vanaf baan 20 met bocht naar de Noordrand).

Daedalus.

1. SEPTEMBER 2003 : EXACTE CIJFERS ALLE DAGVERTREKKEN

2. PLAN ANCIAUX II: EXACTE CIJFERS ALLE DAGVERTREKKEN