Gezamenlijk persbericht Belgocontrol – BIAC

 

 Nieuwe route nachtvluchten CIV 6D : eerste officiële balans

 

20 juni 2003 - - -  Een week na de ingebruikname van de nieuwe nachtelijke route CIV 6D, wensen Belgocontrol en BIAC op verzoek van de minister van mobiliteit, mevr. L. Onkelinx, een zo precies mogelijk overzicht te brengen van de uitvoering van de nieuwe vliegprocedures.

 

De nieuwe route werd in gebruik genomen op 12 juni 2003 om 01:00 uur plaatselijke tijd. Gedurende de negen voorbije nachten (van 12 tot en met 20 juni 2003) maakten in totaal 31 vluchten gebruik van deze nieuwe route. Dat zijn er gemiddeld 3,44 per nacht, tijdens het zomerseizoen.  De analyse van de radar tracks toont een nauwgezette opvolging van het opgelegde traject. Tijdens de allereerste nachten zijn in totaal slechts vier vluchten enigszins afgeweken van de precieze opgelegde route. Voor drie van deze vluchten betreft het een beperkte afwijking. Een vierde vlucht heeft gedurende de eerste nacht van deze nieuwe routeregeling per vergissing een eerder gepland traject gevolgd boven Evere en Schaerbeek. Na overleg met de luchtvaartmaatschappijen en een korte inwerkingsperiode wordt de route nu exact gerespecteerd. Dat mag blijken uit het overzicht van de radarsporen voor de vijf voorbije nachten in bijlage. Gedurende deze periode heeft geen enkel toestel het centrum van Brussel overvlogen.

 

De radar tracks tonen de vliegroute tot op een hoogte van 4000 voet (ongeveer 1,3 km), hoogte waarbij de geluidswaarneming op de grond gevoelig afneemt. Een belangrijk aandeel van deze nachtvluchten bereikte deze hoogte vóór het overvliegen van de stad. Ter herinnering : de route CIV 6D wordt enkel gebruikt door toestellen met een quota count van minder dan 4, dus geluidsarme toestellen.