BAL WEET NOG NIET DAT WISSELEND BAANGEBRUIK
DAGVLUCHTEN 15 APRIL IN VOEGE GAAT EN DAT CHABERTROUTE AL WEEK GELEDEN
GELANCEERD MOEST WORDEN
PERSMEDEDELING B.A.L. dd 29.3.2004
Minister Anciaux provoceert Brusselaars
De Minister van Mobilitiet heeft vorig week-end onverwachts de Chabert-route
opnieuw ingevoerd, en onmiddelijk in gebruik laten nemen.
Het eerste tweemotorig straalvliegtuig is zaterdag vol triomf over de grote
markt gevlogen en heeft zodoende van oost naar west het volledig Brussels Gewest
doorkruist. Hiermee worden ongeveer 80 overvluchten toegevoegd aan de reeds
talloze zware vliegtoestellen die elke dag het Gewest doorkruisen, en aan de
nachtelijke vrachtvliegtuigen die over het kanaal de Onkelinx-route volgen.
Het spreidingsplan voor de dagvluchten zou nochtans volgens de Minister zelf pas
op 17 april ingang vinden. Is de Minister hiermee de weerbaarheid van
Brusselaars aan het uittesten, is dit zuivere provocatie, of moet dit als
antwoord gezien worden op het herinvoeren van de Brusselse geluidsnormen ? Hoopt
de Minister misschien door met mondjesmaat zijn spreidingsplan toe te dienen dat
Brusselaars aan de hinder zullen wennen of doet de Minister dit onverwachts om
geplande tegenacties te vermijden ?
Is de Ministerraad op de hoogte van dit schemaverandering of is het een bittere
pil die ze slikt omdat de nachtrust van de Brusselaars een regeringscrisis niet
waard is ("le sommeil des Bruxellois ne vaut pas une crise gouvernementale")
zoals Minister Louis Michel onlangs gesteld heeft.
Het epos van de vliegtuighinder lijkt hoe langer hoe meer op een oorlog tussen
het Vlaams en het Brussels Gewest en minder op een communautair conflict. In dit
verband moet gezegd dat er meer Nederlandstaligen in Brussel woonachtig zijn dan
in heel de Noordrand, en dat deze natuurlijk gekant zijn tegen het systematisch
overvliegen van de dichtstbevolkte regio van het land. Daarbij komen
werkgelgenheid en inkomsten voor het overgrote deel enkel Vlaanderen ten goede.
Wat Wallonië betreft, kan men stellen dat heel deze zaak haar niets kan schelen
zolang DHL niet dreigt naar Bierset te delocaliseren.
Zullen we binnenkort de VN-blauwhelmen ter hulp moeten roepen ?