B.A.LIBRE DROOMT VAN WOONVRIJE VLAAMSE CONCENTRATIECORRIDORS VOOR ZAVENTEM: DE IDEALE OPLOSSING! ET POUR LES FLAMANDS LA MERDE.
PERSMEDEDELING BAL dd 16.4.2004
Persmededeling 16 april 2004
Duitse-steun aan DHL : opdrijven van chantage of wijselijke beslissing ?
De Duitse Staat stelt DHL een steun van 70 miljoen Euro voor om haar Europese
draaischijf in Leipzig op te richten. Is dit een zoveelste stap om verder de
Belgische politici te chanteren en het laatste greintje kritische zin bij de
Belgische bevolking de kop in te drukken ? Of is men bij het moederbedrijf
Deutsche Post tot inzicht gekomen dat een uitbreiding in Zaventem teveel kosten
met zich zou meebrengen en geen draagvlak heeft bij de bevolking ?
Ondanks alle berichten is het voor Bruxelles-Air Libre-Brussel duidelijk dat het
grootste gedeelte bestaande werkgelegenheid in alle geval niet uit België
verdwijnt. Dit houdt in dat de vracht die naar en van ons land vervoerd wordt
nooit zal verdwijnen, net zo min als de banen hieraan verbonden. Indien niet
door DHL vervoerd dan door een concurrerend bedrijf.
Zoals elk bedrijf zoekt DHL naar de meeste winst. Daarbij hoeft zij geen
rekening te houden met de door haar veroorzaakte kosten die de collectiviteit
draagt. Er werd berekend (studie prof. Lieven Annemans RUG 02/2004) dat alleen
al de rechtsteekse medische kosten van de nachtvluchten in 2002 honderd vijftig
miljoen Euro bedroegen.
Heel recent nog hebben we de beslissing vernomen dat het hoofdkantoor van DHL de
Duitse werkgelegenheid voorrang geeft en de best betaalde jobs naar Bonn
verhuist met een verlies aan duurzame werkgelegenheid in België van 450 banen,
voornamelijk manager-functies, als gevolg. Het is blijkbaar de bedoeling dat
enkel laag uitbetaalde jobs in Brussel behouden worden samen met de uitbouw van
de schadelijke nachtvluchten in combinatie met zo weinigmogelijk personeel. Wij
vrezen dus dat dit slechts een verdere stap is om de druk op de Belgische
regering en de Belgische publieke opinie voor de verkiezingen verder op te
drijven.
Is DHL met haar moederbedrijf Deutsche Post tot de vaststelling gekomen dat de
kosten verbonden aan een uitbouw in Zaventem te hoog zullen oplopen ondanks alle
besparingsmaatregelen die ze neemt ? Om een uitbreiding van de nachtvluchten
enigszins mogelijk te maken zijn woonvrije vliegcorridors nodig. Die bestaan
echter niet rond deze luchthaven omdat de Vlaamse overheid altijd nagelaten
heeft een coherent stedenbouwkundig beleid te voeren zonder woonbebouwing onder
aankomst- en vertrekroutes. Wanneer de kosten voor onteigening om vliegroutes te
creëren toegevoegd worden aan de
bouwkosten van een eigen mega-sorteercentrum wordt het kostenplaatje naar de zin
van de investeerders misschien te hoog.
ALLE LAST VOOR VLAANDEREN, ALLE LUST VOOR BRUSSEL? DAT ZOUDEN ZE WEL WILLEN! GRIMBERGEN EN MEISE DODE ZONES, IDEM IN DE OOSTRAND
WEBSITE BAL 20.4.2004
À quoi ressemblera l'aéroport de Zaventem si on applique le plan en 10 points
d'Air Libre ?
Zaventem sera un City Airport réservé aux passagers à destination de l' Europe
ouvert de 07h à 23 h.
Ses avions décolleront et atterriront par des « couloirs verts prioritaires »
contrôlés, dont la population se verra offrir la
possibilité de s'installer ailleurs.
Het 10 punten plan vindt u onder: "Persmededeling BAL 01/04/2004"
bij " politieke reacties"