De 3 knopen van het plan Schouppe. 

 

Persmededeling AWACSS-Wezembeek - 03.02.2009 

Commentaar Actie Noordrand: Awaccs vergeet te melden dat Helen, Denuth, Zoulou en Chièvres geconcentreerd op één enkel traject vliegen boven Diegem, Haren, N.O.Heembeek, Koningslo en Strombeek/Grimbergen. Strombeek ligt op 8 km van de luchthaven en niet onder, naast of in het verlengde van een startbaan zoals Wezembeek, Kraainem en St. Pieters Woluwe. Men kan dit dus onmogelijk vergelijken. Dit nu al jaren blijven doen getuigt van opzettelijke slechte wil en is bewuste desinformatie. Bovendien kan als de baan 20 meer gebruikt wordt Oost-Brussel meer ontlast worden en kan vanaf de 25R in de bocht naar links meer gespreid gevlogen worden zoals in 2000 nog gebeurde.Bovendien vergeten ze te vermelden dat van de dagvertrekken van baan 20 er zeker 50% over de noordrand vliegen
 

Eerste knoop : Er wordt in Brussel niet in functie van de wind gevlogen!

Als men de logica volgt van het plan Schouppe, dan zou men tijdens het afgelopen weekend en op maandag 2 februari 2008 de baan 07 moeten hebben gebruikt voor de landingen, aangezien er een sterke Oostenwind heerste.
Toch werd baan 02 gebruikt voor 100% van de landingen!
Dit éénvoudig gegeven , tijdens het eerste weekend van het plan Schouppe, wijst erop dat er nog steeds wordt gevlogen in functie van een politiek compromis en niet in functie van de veiligheid.

Tweede knoop: het gebruik van een configuratie waarin de banen elkaar kruisen.
Ondanks de uitdrukkelijke vraag van de piloten geen banen te gebruiken die elkaar kruisen, wordt in het plan Schouppe elke zaterdag en elke zondag de configuratie weerhouden 20/25 waarbij de pistes elkaar kruisen.

Derde knoop: de slachtoffers blijven de slachtoffers!
Het plan Schuoppe kan er onmogelijk in slagen de flagrante onrechtvaardigheid te corrigeren waarvan de inwoners uit de Oostrand sinds het plan Anciaux het slachtoffer zijn. De officiële statistieken van Belgocontrol voor 2008 die onze vereniging  u in primeur bekend maakt, geven volgende resultaten ( zie bijlagen!):

Vertrekken van baan 25R in 2008:

- 46.399 met bocht naar links op 1 enkel traject boven de Oostrand richting baken Huldenberg.

- 42.292 met bocht naar rechts richting Noordrand op 4 verschillende trajecten

9.189 over Vilvoorde naar Nicky.
7.993 over Grimbergen naar Helen.
9.741 over Meise richting Denut.
14.385 over Wemmel richting Chièvres.
984 over Wemmel en de Ring via de omleidingsroutes Zoulou.

- 6.019 vertrekken rechtdoor in het verlengde van de baan over het centrum van Brussel.

4.268 Chièvres-Chabert over de Grote Markt van Brussel.
1.253 Huldenberg-Delta over Tour & Taxis en Anderlecht.
498 Chièvres-Kanaal over de verbrandingsoven en het kanaal van Brussel.

De " bijzondere" situatie van het geografisch gebied Wezembeek-Oppem/Kraainem en Sint-Pieters-Woluwé


72.983 vliegbewegingen in 2008 waarvan:

46.399 vertrekken van baan 25R met bocht naar links op één traject tot Huldenberg.
13.667 landingen op baan 02.
12.913 vertrekken van baan 20.


Conclusie:

Mijnheer Schouppe zou toch is duidelijk moeten uitleggen en bewijzen hoe hij met de mini maatregelen die hij heeft genomen het evenwicht zou kunnen herstellen tussen de verschillende geografische gebiedenŠ? Hoe kan Mijnheer Schouppe een "balanced approach" bereiken, zoals niet alleen gevraagd door Europa, maar ook onlangs door de Raad van State?