B.A.Libre klaagt Tobback aan omdat hij Leuven vliegtuigvrij wil houden nu Landuyt Vlaamse Oostrand zijn deel van de nachtvluchten wil geven. Terwijl het alleen de meting van de hinder per individu is die oplossing brengt.
Persmededeling 25 oktober 2005
Dossier : Hinder en risico's van vliegverkeer uit Zaventem Burgemeester Louis
Tobback verheft zijn nimby-stem en waarschuwt voor spreiding over Leuven-stad.
Bruxelles Air Libre Brussel veroordeelt zijn populistische houding en wijst op
de zoveelste politieke manipulatie en desinformatie in dit dossier.
Vandaag kon men in de pers (Laatste Nieuws) lezen "Tobback verzet zich tegen
oneerlijke spreiding nachtvluchten".Volgens de burgemeester moet Brussel ook
zijn deel van de ellende dragen. De vereniging Bruxelles Air Libre Brussel
veroordeelt deze leugenachtige houding van de burgervader. In Leuven heeft de
burgemeester er altijd voor gezorgd dat zijn stad volledig vliegvrij bleef,
ondanks alle spreidingsplannen. Het Brussels Gewest kreeg in 2003 een
nachtelijke route opgelegd dwars door het centrum van de agglomeratie van oost
naar west. Boven Leuven-stad valt geen vliegtuig te bekennen, niet overdag, en
zeker niet 's nachts. Dit alles ondanks het feit dat Leuven-centrum en
Brussel-centrum slechts op resp. 12 en 10 km van de startbanen gesitueerd zijn.
Burgemeester Tobback deinst er niet voor terug de meest populisitsche argumenten
te gebruiken om de Brusselaars de mond te snoeren en "zijn" Leuven vliegvrij te
houden. Hij verbindt de naam Brussel-Nationaal met het overvliegen van Brussel.
Als de luchthaven van Zaventem "Brussel-Nationaal" heet, dan is het omdat onze
nationale regering (met regeringsleden die meestal niet in Brussel woonden)
indertijd zelf die naam gegeven heeft, en niet de bevolking van Brussel.
De vereniging Air Libre veroordeelt ten stelligste zijn beschuldiging inzake het
feit dat de Brusselaars de plattelandsbewoners voor "boerekes" uitmaken.
Deze benaming is een uitspraak van de heer Tobback zelf en valt onder zijn
volledige verantwoordelijkheid. Het getuigt van uiterste manipulatie en wijst
misschien op het misprijzen van de burgemeester zelf ten aanzien van de
plattelandsbewoners rond Leuven.
De "aanvaardbare regeling" die burgemeester Louis Tobback voor ogen heeft is er
vooral een die Leuven vliegvrij houdt en Brussel een maximale overlast bezorgt.
Op dit ogenblik slikt het Brussels Gewest (vooral het noord-oostelijke deel van
de agglomeratie) 89 % van alle vertekkende vluchten, een nachtelijke route dwars
door het centrum, en een intensief deel van de landende vluchten over de
oostkant van de agglomeratie.
Leuven-stad ofte de Leuvense agglomeratie is daarentegen quasi vliegvrij.
Volgens de laatste versie van het Spreidingsplan-Anciaux is de richtlijn zelfs
dat het vliegen over dorpskernen gemeden moeten worden.
Bruxelles Air Libre Brussel herinnert eraan dat zij een Tien-puntenplan
voorgelegd heeft aan de Federale regering waarbij net zoals de landingsroutes
ook de opstijgroutes woningvrij gemaakt moeten worden om zodoende de rechten van
alle omwonenden te herstellen. Dit zal de enige manier zijn om de luchthaven van
Zaventem, haar bedrijven, haar werknemers, en haar omwonenden een zekere en
veilige toekomst te waarborgen.