ZAVENTEM ALS ECONOMISCHE GROEIPOOL IS DOORN IN OOG FRANSTALIGE POLITICI

PERSBERICHT VLAAMS BLOK 21.9.2004

Vlaanderen is bevoegd voor de luchthavens op zijn grondgebied, Zaventem uitgezonderd. Van een beleid voor deze werkverschaffende en groeiende
economische activiteit was onder ministers Stevaert en Bossuyt niets te merken, in tegenstelling tot Wallonië, dat DHL naar Bierset of Chièvres trachtte te lokken, daarin gesteund door voormalig minister-president Somers en eerste minister Verhofstadt. Ondertussen heeft Verhofstadt de pijnlijke situatie inzake DHL en de nachtvluchten zo lang laten aanslepen, dat een geïmproviseerde oplossing zich nu in ijltempo opdringt. Zijn amateuristische en extreem laattijdige optreden bracht en brengt duizenden jobs in het gedrang.

Het Vlaams Blok kiest voor een realistische oplossing, waarbij én rekening wordt gehouden met de werkgelegenheid én met leefbaarheid van de ruime regio rond de luchthaven. Zo moet de groei van DHL op Zaventem gecompenseerd worden door de stelselmatige vermindering van het aantal
nachtelijke chartervluchten. Die zouden moeten uitwijken naar de daguren of naar de regionale luchthavens. Het aantal chartervluchten bedraagt momenteel ruim 7.000, tegenover 13.000 vluchten voor DHL. Binnen het aanvankelijk vooropgestelde plafond van 25.000 nachtvluchten was en is er dus nog een behoorlijke groeimarge. Het Vlaams Blok blijft zich vragen stellen over het nut van toeristenvluchten naar Alicante en de Azoren om vier uur 's ochtends.

Een duurzame oplossing is echter enkel maar mogelijk, indien het actuele spreidingsplan ernstig verbeterd wordt. Hieronder verstaan wij dat alles in het werk wordt gesteld om de hinder van zowel dag- als nachtvluchten maximaal te spreiden door een evenwichtige verdeling van de bewegingen over alle start- en landingsbanen en een snelle uitwaaiering van de vluchten naargelang de bestemming. Het Vlaams Blok eist dat Brussel een eerlijker deel van de lasten op zich neemt, ondermeer door de harmonisering van de geluidsnormen en via de snelle ingebruikname van de bijkomende infrastructuur.

Het dossier DHL toont eens te meer aan dat de huidige drieledige indeling van België onwerkbaar is en nefast voor de positie van Brussel in Vlaanderen. De drieledigheid van de Belgische staat drijft Brussel en Vlaanderen immers enkel maar verder uit elkaar. Dit mede door toedoen van onverantwoordelijke, fransdolle Brusselse politici en door de laffe houding van de Vlaamse ministers in de hoofdstad. De Franstaligen willen Zaventem op termijn reduceren tot een zakenluchthaven van het kaliber van Deurne. De groeipool Zaventem, waar 60.000 mensen hun brood verdienen, is hen een doorn in het oog. Door zijn onverantwoordelijke gedrag is Verhofstadt in ieder geval in grote mate verantwoordelijk voor de ondermijning van deze bron van Vlaamse welvaart.