ZAVENTEM ALS ECONOMISCHE GROEIPOOL IS DOORN IN OOG FRANSTALIGE POLITICI
PERSBERICHT VLAAMS BLOK 21.9.2004
Vlaanderen is bevoegd voor de luchthavens op zijn grondgebied, Zaventem
uitgezonderd. Van een beleid voor deze werkverschaffende en groeiende
economische activiteit was onder ministers Stevaert en Bossuyt niets te merken,
in tegenstelling tot Wallonië, dat DHL naar Bierset of Chièvres trachtte te
lokken, daarin gesteund door voormalig minister-president Somers en eerste
minister Verhofstadt. Ondertussen heeft Verhofstadt de pijnlijke situatie inzake
DHL en de nachtvluchten zo lang laten aanslepen, dat een geïmproviseerde
oplossing zich nu in ijltempo opdringt. Zijn amateuristische en extreem
laattijdige optreden bracht en brengt duizenden jobs in het gedrang.
Het Vlaams Blok kiest voor een realistische oplossing, waarbij én rekening wordt
gehouden met de werkgelegenheid én met leefbaarheid van de ruime regio rond de
luchthaven. Zo moet de groei van DHL op Zaventem gecompenseerd worden door de
stelselmatige vermindering van het aantal
nachtelijke chartervluchten. Die zouden moeten uitwijken naar de daguren of naar
de regionale luchthavens. Het aantal chartervluchten bedraagt momenteel ruim
7.000, tegenover 13.000 vluchten voor DHL. Binnen het aanvankelijk
vooropgestelde plafond van 25.000 nachtvluchten was en is er dus nog een
behoorlijke groeimarge. Het Vlaams Blok blijft zich vragen stellen over het nut
van toeristenvluchten naar Alicante en de Azoren om vier uur 's ochtends.
Een duurzame oplossing is echter enkel maar mogelijk, indien het actuele
spreidingsplan ernstig verbeterd wordt. Hieronder verstaan wij dat alles in het
werk wordt gesteld om de hinder van zowel dag- als nachtvluchten maximaal te
spreiden door een evenwichtige verdeling van de bewegingen over alle start- en
landingsbanen en een snelle uitwaaiering van de vluchten naargelang de
bestemming. Het Vlaams Blok eist dat Brussel een eerlijker deel van de lasten op
zich neemt, ondermeer door de harmonisering van de geluidsnormen en via de
snelle ingebruikname van de bijkomende infrastructuur.
Het dossier DHL toont eens te meer aan dat de huidige drieledige indeling van
België onwerkbaar is en nefast voor de positie van Brussel in Vlaanderen. De
drieledigheid van de Belgische staat drijft Brussel en Vlaanderen immers enkel
maar verder uit elkaar. Dit mede door toedoen van onverantwoordelijke,
fransdolle Brusselse politici en door de laffe houding van de Vlaamse ministers
in de hoofdstad. De Franstaligen willen Zaventem op termijn reduceren tot een
zakenluchthaven van het kaliber van Deurne. De groeipool Zaventem, waar 60.000
mensen hun brood verdienen, is hen een doorn in het oog. Door zijn
onverantwoordelijke gedrag is Verhofstadt in ieder geval in grote mate
verantwoordelijk voor de ondermijning van deze bron van Vlaamse welvaart.