Zaventem: CD&V, VLD, en Sp.a-Spirit moeten eindelijk hun verantwoordelijkheid opnemen.
Persbericht Vlaams Belang 20.8.2005
Pijnpunt zit bij Vlaamse ministers in Brussel
Vlaams minister Peeters stelt dit weekend in De Standaard voor om het aantal
nachtvluchten te verminderen. Veel nieuws levert dit voorstel niet op: sinds de
beslissing van DHL om het gros van zijn activiteiten over te plaatsen naar
Leipzig, is het zonneklaar dat er vanaf 2008 een sterke vermindering zal
plaatsvinden van het nachtverkeer. Het Vlaams Belang herinnert eraan dat het
Peeters zelf was die in december 2004, twee maand na het DHL-debâcle, het hoge
plafond van 25.000 nachtvluchten voor 20 jaar vastlegde. Zijn inzichten komen
dus rijkelijk laat. Jammer genoeg schrapte Peeters in december 2004 de
verplichtingen van de Bestendige Deputatie aan Biac om de lawaaihinder beter te
spreiden (aanleg van landingssystemen en van een taxibaan langs de baan 25L),
waardoor meteen een groot cadeau werd gedaan aan Brussel.
De kern van het probleem blijft zich overigens situeren in Brussel, waar de
meerderheidspartijen blijven vasthouden aan volslagen onredelijke geluidsnormen.
Bovendien schrikken deze partijen er niet voor terug de luchthaven en haar
60.000 werknemers gegijzeld te houden met het onaanvaardbare wapen van de
dwangsommen. Hierdoor wordt de Vlaamse en de federale regering het mes op de
keel gezet en moet er onderhandeld worden in een klimaat van pure chantage. Het
absurde aan de situatie is dat diezelfde partijen die in Vlaanderen de lakens
uitdelen ook in Brussel in de meerderheid zitten en dus medeplichtig zijn aan de
huidige chantagepolitiek.
Voor het Vlaams Belang kan deze dubbelzinnigheid niet langer duren. De drie
Vlaamse minister in Brussel, Smet, Vanhengel en Grouwels moeten eindelijk kleur
bekennen en openlijk afstand nemen van het fanatisme van Ecolominister
Huyttebroeck. Zij moeten de Brusselse regering dwingen de uitvoering van de
lopende procedures onmiddellijk te beëindigen, de geluidsnormen te harmoniseren
met Vlaanderen én mee te werken aan een eerlijk spreidingsbeleid voor zowel de
dag- als de nachtvluchten. Desnoods moeten zij de Brusselse regering blokkeren.
Indien zij dit niet durven, moeten zij door hun partij hiertoe gedwongen worden.
Het kan niet langer geduld worden dat Vlaamse partijen deelnemen aan een beleid
dat frontaal gericht is tegen een slagader van de Vlaamse economie en tegen de
arbeidsplaatsen van vele tienduizenden mensen.
De Vlaamse meerderheidspartijen in Brussel hebben de sleutel in handen. Zij
moeten hem nu ook eindelijk gebruiken.