RVSTATE HEEFT KLACHTEN IVM 02/20 DIT VOORJAAR ONONTVANKELIJK VERKLAARD NOORDRAND KREEG NOOIT ENIGE COMPENSATIE TOEN IN 1999 20/02 DICHT GING
PERSBERICHT UBCNA dd 29.6.2004
Veiligheid in gevaar op Zaventem
Plan Anciaux opgeschort voor werken op de pistes.
Al het luchtverkeer over de Oostrand op de piste 02/20 gedurende 40 dagen
UBCNA/BUTV klaagt scherp de politiek aan van het achterhouden of opzettelijk
verzwijgen van informatie, gevoerd door Minister Anciaux samen met Biac en
Belgocontrol, ivm de werken die deze zomer 2004 gepland zijn op de pistes van de
luchthaven Brussel-Nationaal, maar ook betreffende een rapport dat niet wordt
vrijgegeven en dat bewijst hoe gevaarlijk de korte en slecht uitgeruste piste
02/20 is.
Anciaux tracht de waarheid te verbergen om niet te moeten melden aan de
omwonenden dat de piste 02 permanent dag en nacht zal gebruikt worden gedurende
40 opeenvolgende dagen met totaal GECONCENTREERDE overvluchten boven de
Oostrand.
UBCNA/BUTV heeft per toeval kennis genomen van een document dat Anciaux wil
achterhouden, het supplement AIP nr 7 van 2004 verschenen in juni 2004. Dit
document van Belgocontrol geeft bericht aan de piloten dat vanaf 2 augustus 2004
van 06 uur 's morgens tot 6 september 2004 om 06 uur 's morgens, de piste 25
rechts zal gesloten zijn voor alle opstijgingen en landingen omwille van werken
aan deze piste.
Ingevolge de sluiting van de voornaamste piste 25 rechts, zal de slechte
spreiding van het Plan Anciaux niet meer kunnen toegepast worden.
Al de landingen zullen gedurende 40 opeenvolgende dagen gebeuren op de piste 02
en al de opstijgingen vanaf de pistes 02 en 07, de CONCENTRATIE van al de
landingen zal TOTAAL zijn boven de Oostrand, er zal niet de minste spreiding
zijn.
GEEN ENKEL LANDEND OF OPSTIJGEND VLIEGTUIG ZAL HET GEBIED VAN DE NOORDRAND,
WOONPLAATS VAN ANCIAUX, OVERVLIEGEN. DE NOORDRAND ZAL EEN PLEK VAN RUST EN VREDE
WORDEN, HET KNOKKE-ZOUTE VAN BRUSSEL, ZONDER VLIEGTUIGEN HEEL DE ZOMER VAN 2004,
DANK ZIJ ANCIAUX.
UBCNA/BUTV betreurt dat geen enkele informatie over deze werken verspreid wordt,
dat noch de gemeenten, noch de bewoners op de hoogte gebracht werden, dat de
grootste stilte heerst rond dit dossier, dat Anciaux het niet meldt aan de
Regering en dat iedereen zwijgt in alle talen.
UBCNA/BUTV eist dat er snel een objectieve informatie wordt verspreid, dat
andere pistes dan de 02 zouden gebruikt worden, en dat een eventueel
ONVERANTWOORD gebruik van de piste 02 in mindering zou gebracht worden van de
zaterdagen waarop het gebruik van deze piste voorzien is door het slechte plan
van Anciaux.
Indien zou blijken dat de piste 02 tenslotte werkelijk gebruikt wordt gedurende
40 opeenvolgende dagen, zonder enige reden van windrichting, eist de UBCNA/BUTV
een COMPENSATIE voor dit gebruik van de piste 02. Het is LOGISCH dat gedurende
de volgende 40 opeenvolgende zaterdagen na het einde van de werken, de piste 02
NOOIT gebruikt wordt, als compensatie voor de overlast veroorzaakt door de
werken.
UBCNA/BUTV wijst erop dat op aanvraag van Biac een rapport werd gemaakt door
onafhankelijke experten, waarin het gebruik van de korte en minder goed
uitgeruste piste 02/20 wordt bestempeld als zijnde GEVAARLIJK binnen een
spreidingsplan. Het gevaar bestaat erin zeer zware vliegtuigen geladen met
keroseen te laten landen of opstijgen met staartwind op de piste 02 of 20
(dezelfde in de andere richting).
Volgens deze expertise MOET de piste 02/20 een hulp- en tweederangspiste
blijven, want ze is niet geschikt om permanent de SPREIDING te verwerken.
Volksvertegenwoordiger de DONNEA heeft Bert Anciaux daarover geïnterpelleerd in
het Parlement. Anciaux antwoordt ontwijkend, spreekt over een studie, maar geeft
ze niet vrij en onthoudt de parlementsleden elke informatie.
UBCNA/BUTV eist dat deze studie OPENBAAR gemaakt wordt, eist dat de
parlementsleden, de gemeenten, de omwonenden en de verenigingen ze kunnen
raadplegen.
Indien deze studie tot het besluit komt, wat blijkt, dat het intensieve gebruik
van de korte piste 02/20 GEVAARLIJK is, dan MOET Minister Anciaux stoppen met
het veelvuldige en onverantwoorde gebruik van de piste 02/20.
Anciaux brengt de bevolking van de Oostrand en het Oosten van Brussel onnodig in
gevaar. De piste 02/20 moet een hulp- en tweederangspiste blijven en kan niet
worden gebruikt bij staartwind, alleen om Anciaux' vrienden uit de Noordrand te
plezieren.
Dat men in België de moed opbrengt om klaar te zien en een studie van experten
te erkennen die tot het besluit komt dat de piste 02/20 GEVAARLIJK is, en niet
HEEL DE TIJD MOET GEBRUIKT WORDEN.
Ingeval er een vliegtuigcrash zou gebeuren op de piste 02/20, wordt Anciaux
hiervoor ongetwijfeld persoonlijk verantwoordelijk gesteld, want hij laat
ONNODIGE risico's lopen.
Daarom moet de piste 02/20 GESLOTEN worden voor de SPREIDING van het
luchtverkeer.
Jacques VANDENHAUTE
Voorzitter van BUTV
Burgemeester
Ere Senator