BUTV/UBCNA VRAAGT FORMATEUR LUIDRUCHTIGE TOESTELLEN IN VROEGE OCHTEND EN AVOND AAN TE PAKKEN

MAIL dd 18 JUNI 2003

Mijnheer de Formateur van de regering,

In plaats van u bezig te houden met de trajecten, banen en procedures, zou u eerst en vooral aandacht moeten besteden aan het type van vliegtuigen waarmee gevlogen wordt en een dringend een grote schoonmaak moeten houden in het luchtruim rond Zaventem door maatregelen te treffen tegen de luidruchtigste en meest vuile vliegtuigen.

Zaventem is echt DE vuilbak geworden voor alle oude luidruchtige toestellen !

En juist daar ligt de kern van het probleem en NIET in het yoyo-spel van wijzigen van procedures van de Oostrand naar de Noordrand en naar Brussel.

Weet u wel dat elke ochtend vanaf 06H onbeschrijfbare oudbollige, luidruchtige en bijzonder vervuilende vliegtuigen vanaf Zaventem opstijgen en ongestraft iedereen,-zonder onderscheid te maken tussen Franstaligen, Nederlandstaligen en Brusselaars- wakker maken zowel in Noordland, Oostland als Brussel ?

U moet de oorzaak van het probleem aanpakken : DE VLIEGTUIGEN.

U moet maatregelen treffen tegen de VLIEGTUIGEN :

Om u hierbij te helpen, heeft UBCNA-BUTV een lijst gemaakt van de meest luidruchtige toestellen die van Zaventem vertrekken net na 06H of net voor 23H :

Boeing 747 van AIR HYDRO, door Biac vanuit Oostende naar Brussel gehaald, is het meest luidruchtige vliegtuig, dat telkens bij het opstijgen de trommelvliezen van de inwoners uit Diegem laat springen.

Douglas 8 van AIRLINES MK , een hushkitt die eveneens door Biac van Oostende is weggehaald, is het meest vervuilende vliegtuig van Zaventem.

Dit toestel stijgt of heel vroeg of heel laat op en vliegt of over de Noordrand of over Brussel. Oordopjes worden gratis uitgedeeld telkens als dit museumstuk opstijgt.

Douglas 10 van BINGLADESH AIRLINES, het meest vuile vliegtuig van Zaventem, zo afstotend vies dat zelfs het onderhoudspersoneel weigert om zonder masker ook maar 1 stap in dit vliegtuig te zetten. Je vraagt je echt af hoe het nog kan vliegen, met de pakken roest die er overal aanhangen en de erbarmelijke staat waarin het zich bevindt.

Tristar van BORA CONGO, nog een ongelooflijk luidruchtig en vervuilend toestel, dat nog net niet uit elkaar valt dankzij de kilometers plakband waarmee het aan elkaar wordt gehouden. Een échte oldtimer dat eigenlijk reeds sinds zeer lang een ereplaats had moeten krijgen in een museum eerder dan op een stedelijke luchthaven ! Nochtans vliegt dit toestel ongestraft boven Diegem en Brussel. Er wordt zelfs verteld dat de reactoren zijn vastgemaakt met koorden...

Douglas 9 van ALITALIA, makkelijk herkenbaar aan de 3 reactoren achteraan het vliegtuig, die een absolute garantie geven iedereen wakker te maken bij het opstijgen, met als extraatje dikke zwarte rook boven Diegem, Haren en Evere. En zoals we allemaal weten ,willen de Italiaanse " tifosi " nooit onopgemerkt voorbij gaan, ook dit toestel is geen uitzondering en ook geen éénzaat in zijn genre.

De pseudo-militaire of humanitaire vliegtuigen zijn anders ook niet slecht :

ILIUSHINE 76 van de VN, nog niet zolang geleden op bezoek in Zaventem via de landingsbaan 02. De inwoners uit Wezembeek onder de baan 02 waren er rots van overtuigd dat de daken van hun huizen gingen vliegen ! Rond 21H is dit " zogenaamde vliegtuig " weer opgestegen op een zaterdag, dwars over Diegen, Haren en Brussel, alle ramen onder zijn traject trillend achterlatend en de inwoners doodsbenauwd zich afvragend of het ging crashen of niet.

ANTONOF 124, in de kranten kon men lezen dat het grootste vliegtuig ter wereld naar Zaventem ging komen. Ook zijn vertrek was bijzonder geslaagd, toen dit reuzetoestel na 23H met een oorverdovend lawaai, alle records verbrekend, het luchtruim rond Zaventem openscheurde. Je kon alleen maar hopen dat de daken gingen weerstaan en de inwoners de nodige pillen hadden om weer te kunnen inslapen.Dank u wel Biac...

En dan spreken we niet eens over de HERCULE van het leger of de vliegtuigen van de Federale Politie die in een " James Dean- stijl " wat wild gaan rondvliegen, zonder waar dan ook wat verder over na te denken.

Wij zijn de grote verklaringen eigenlijk beu.

Wij vragen niet dat de trajecten en procedures constant worden veranderd, dat de problemen worden verplaatst van Noord naar Zuid, van Oost naar West.

Wij willen nu iets concreets, iets duurzaam.

U moet de moed hebben om maatregelen te treffen die rechtstreeks betrekking hebben op de vliegtuigen en die iedereen ten goede gaan komen, Noordland, Oostland en Brussel.

Pak het probleem aan bij de oorzaak, DE VLIEGTUIGEN :

Stel ook een geluidslimiet vast voor de dag, die strenger zou zijn s'ochtends en s'avonds.

Zorg ervoor dat de vliegtuigen de trajecten respecteren.

Richt een zelfstandig organisme op, onafhankelijk van Biac, dat de bevoegdheid heeft boetes en sancties op te leggen wanneer de vliegmaatschappijen de regels niet respecteren.

De automobilisten worden in de gaten gehouden en beboet door de politiediensten, maar de vliegtuigen en de vliegmaatschappijen mogen ongestraft blijven handelen.

Voor de auto's zijn er een verplichte technische controles, snelheidsbeperkingen en -controles, metingen op de uitlaatgassen en nog tal van andere technische en milieugebonden regels. VOOR DE VLIEGTUIGEN NIETS !!!

Op Zaventem zijn er geen boetes, geen sancties, geen geluidsbeperkingen, geen resultaten van de geluidsmeters, niemand wordt op het matje geroepen wanneer de trajecten niet worden gerespecteerd, niets, absoluut niets !

Kijk maar is naar Frankrijk waar men de ACNUSA, Autorité de Contrôle des Nuisances Sonores des Avions, heeft opgericht. Een Onafhankelijk organisme dat als taak heeft grote schoonmaak te houden in het Franse luchtruim en waarvan de bevoegdheden en de resultaten door iedereen erkend worden, ook door de omwoners.

Waar wacht u op om het zelfde te doen in België ?

Wij houden het jaarverslag van ACNUSA 2002 ter uw beschikking en u zal zelf zien dat dit organisme veel meer doet voor het milieu dan enkel en alleen te spelen met de procedures en zich bezig te houden de omwoners tegenover elkaar op stang te jagen.

Pak het probleem aan bij de oorzaak : de vliegtuigen en de vliegtuigmaatschappijen.

Alle omwoners zullen de regering dankbaar zijn. Het is nu de beurt aan de luchtvaartmaatschappijen om een inspanning te doen en zeker niet langer aan de omwoners .

 

Véronique PLENEVAUX, BUTV

Stoeterijlaan, 100

B - 1150 BRUSSEL

TEL : 00.32.2.773.05.36 FAX : 00.32.2.770.94.19

web-site : http://ubcna.woluj.be

OMBUDSMAN: UW OPMERKINGEN KLOPPEN, NEUTRALE FRANSE ACNUSA LEVERT OPMERKELIJK WERK

MAIL dd 3 JULI 2003

Geachte heer,

Ik dank U voor het feit dat U me het document overmaakte waarvan ik niet de kans kreeg kennis te nemen, namelijk de brief van de vereniging BUTV ter attentie van de Eerste Minister met betrekking tot het luchtverkeer op de luchthaven Brussel-Nationaal.

Het hoort niet tot mijn bevoegdheid kritiek te uiten of partij te kiezen ten overstaan van de, talrijk verzamelde, eisen en vaststellingen van de buurtbewonersvereningen.

Ik zal er steeds op toezien mijn neutraliteit te behouden wanneer ik naar de buurtbewoners of buurtverenigingen luister, en zal hun verzuchtingen acteren en overmaken aan de betrokken publieke instanties.

Echter dien ik vast te stellen dat buurtverenigingen steeds beter gedocumenteerd worden en dat sommige van hun leden de organisatie van het luchtverkeer zeer goed kennen alsook de gebruikte vliegtuigen.

Daarentegen kan ik U bevestigen geen enkele misvatting te hebben gevonden aangaande de inhoud van deze brief, met name dat de aangehaalde vliegtuigen wel degelijk de luchthaven Brussel-Nationaal aandoen.

Ik ken het grote deel van deze vliegtuigen, en zij zijn allen overeenkomstig de akoestische normen uit de bijlage 16 van het Chapter 3 van het ICAO, wat hen luchtvaardig maakt in Europa.

Eén enkel toestel van deze vliegtuigen is uitgerust met een hushkit aan het uiteinde van de motoren en is daarom "hushkitted", namelijk de DC-8.

Om twee redenen vliegen bijna al deze vliegtuigen uitsluitend overdag :

* het systeem van geluidsquota in voege tijdens de nacht legt een vliegverbod op aan ieder toestel dat een individuele geluidsquota heeft dat hoger ligt dan 12, deze geluidsquota wordt overschreden door alle toestellen die vernoemd worden in de bewuste brief

* het Koninklijk Besluit van 14 april 2002, dat overigens door de Europese Instanties werd betwist, regelt de nachtoperaties van sommige burgervliegtuigen met subsonische motorren en verbiedt daarom sinds 1 juli 2003 de bewegingen van alle gecertifieerde vliegtuigen waaronder de fameuze "huskits"

Finaal is de "ACNUSA" (l'Autorité de Contrôle de France) erkend in de luchtvaartsector als een ernstige organisatie, die neutraal en onafhankelijk optreedt en opmerkelijk werk levert.

Ik blijf ter beschikking voor alle verdere inlichtingen.

mvg, PhT.

Philippe TOUWAIDE

Licentiaat in Luchtvaartrecht - Licencié en Droit Aérien Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal