PERSBERICHT SPIRIT dd 3 DECEMBER 2003

Minister van Mobiliteit Bert Anciaux bereikte vanmiddag een akkoord over het spreidingsplan. De federale regering heeft haar fiat gegeven voor de uitvoering van het spreidingsplan van de minister. De maatregelen moeten de Belgische Staat toelaten om verdere dwangsommen te vermijden.

Minister Bert Anciaux is tevreden over het akkoord.

"Het plan is evenwichtig. Het is een verbetering voor Vlaanderen én voor Brussel. Iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid. De maatregelen realiseren een rechtvaardige spreiding van de geluidshinder. De nachten en het weekend worden eerlijk gespreid tussen alle omwonenden rond de luchthaven. Dit plan moet ons toelaten om verdere dwangsommen te vermijden."

De afgelopen tien dagen is elke dag overleg gepleegd met de federale regeringspartners en Belgocontrol en BIAC. Deze middag is men tot een akkoord gekomen over de verschillende maatregelen om een billijke spreiding te realiseren op korte termijn.

Op voorstel van de minister; beslist de regering tot een rechtvaardige spreiding te komen door:

. Wijziging van het baangebruik met gebruik van alle pistes;

. Afschaffen van de waypoints;

. Spreiden van routes richting noorden en westen;

. Herinvoering van de Chabert-route tijdens de dag in het weekend;

De regering bevestigt dat er een geluidskadaster is dat continu moet worden gevalideerd met nieuwe metingen en op basis van een uitgebreid meetnetwerk rond de luchthaven. Er komen nieuwe sonometers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wezembeek-Oppem en Kraainem.

De minister wil ook de geluidshinder verminderen door:

. vliegtuigen met een QC >24 te verbieden tussen 6u en 7u 's morgens; . strengere opstijgprocedures op te leggen. De procedures worden voorbereid in een technische werkgroep.

De minister zal op zeer korte termijn met de gewesten aan tafel zitten om tot een harmonisering van de geluidsnormen te komen. Er komt een controle-instituut dat zal toezien op de besliste procedures.

De lange-termijninvesteringen, zoals bv. de aanleg van een taxiweg naar het begin van piste 25L, zullen onderworpen worden aan een kosten-batenanalyse.