Persbericht – 25 oktober 2004

 

Tekstvak: Nieuwe maatregelen ter bestrijding 
van lawaaierige vliegtuigen worden van kracht op de luchthaven Brussel-Nationaal op 31 oktober 2004.
 

 

 

 

 

 


 

Ingevolge een Ministerieel Besluit van 5 mei 2004, zullen vanaf 31 oktober 2004 nieuwe geluidsquota in voege treden op de luchthaven Brussel-Nationaal.  Deze gelden voor de periode “vroege uren”,  tussen 6u en 6u59 en verbieden het opstijgen gedurende deze periode van alle toestellen waarvan het individueel geluidsniveau (geluidsquota of geluidshoeveelheid) 24 overschrijdt.

 

Door dit Besluit wordt het subsonisch geluidsniveau burgerluchtvaart voor de vroege uren vastgelegd op 24 vanaf het nieuwe IATA seizoen, hetzij vanaf 31 oktober 2004.

 

Dit betekent dat de toestellen van het type Boeing 747-200, 300 en 400 en Lockheed L101-Tristar niet meer zullen mogen opstijgen tussen 6u en 6u59 plaatselijke tijd, gezien hun individueel geluidsniveau (genaamd geluidsquota) 24 overschrijdt.

 

Ter herinnering, een subsonische geluidsquotum voor burgerluchtvaart toestellen van 12 geldt nu reeds voor de nacht (tussen 23u en 5u59).

 

Overigens werd reeds beslist,  in overeenstemming met de regeringsverklaring,  bij Ministerieel Besluit verschenen in het Staatsblad van 13 september 2004, het bedrag aan opstijgtaksen ’s ochtends en ’s avonds te verdubbelen.

 

Alle vertrekken van de toestellen waarvan de geluidsquota hoger zijn dan of gelijk aan 12,  zullen tussen 6u en 7u59 en tussen 21 en 22u59 onderhevig zijn aan een verdubbeling van de opstijgtaksen.  De maatregelen van kracht voor de vroege ochtend- en laatavondvluchten betreffen de toestellen van het type Boeing 747-200/300/400, DC-10, Boeing 727 hushkit en Lockheed L-101 Tristar.  Deze maatregel trad in voege met retroactief effect op 1 april 2004.