Decibel 25L wil terug naar niet bestaande zgn historische toestand
Persbericht Decibel 25 L mei 2005
De bewonersgroep Decibel 25L stelt vast dat de voortdurende wijzigingen aan het
spreidingsplan, het preferentieel baangebruik en de vliegprocedures een
ontoelaatbare aantasting zijn van de leefbaarheid, de levenskwaliteit en de
rechtszekerheid van de omwonenden van de luchthaven.
In tegenstelling tot de minister van mobiliteit die zijn spreidingsplan wil
vastleggen in een Spreidingswet, en op die manier 'de lastige burger' de
mogelijkheid wil ontzeggen om via rechterlijke uitspraken het politiek
geforceerde spreidingsplan onderuit te halen, vraagt Decibel 25L dat de
politieke overheden zouden afzien van dit plan, dat immers de hinder alleen maar
doen toenemen heeft.
Nu kan de bewonersgroep Decibel 25L immers slechts vaststellen dat de
voortdurende toename van dalende en stijgende vluchten en het hiermee gepaard
gaande grondlawaai, de dorpskernen van Kortenberg (Erps-Kwerps in het bijzonder)
en andere omringende gemeenten ten oosten van de luchthaven meer en meer
onleefbaar maken. De cijfers en meetgegevens illustreren zulks.
Decibel 25L pleit dan ook voor de terugkeer naar het logisch en historisch
baangebruik in functie van de weersomstandigheden (windrichting) en de
veiligheid.
Decibel 25L roept verder de beleidsverantwoordelijken op om - in overleg met
alle betrokkenen - werk te maken van een langetermijnvisie over de luchthaven
waarbij ook de levenskwaliteit (de gezondheid) van de omwonenden centraal staat.
In een verstedelijkt gebied als de luchthavenregio zou een duidelijke keuze
gemaakt moeten worden voor een passagiersluchthaven die cargo en nachtvluchten
afbouwt.
Etienne Cloetens, voorzitter Decibel 25L - 02/759.95.31