BRUXELLES AIR LIBRE VRAAGT VERNIETIGING BRUSSELSE ROUTE 24.1
MAIL dd 18 APRIL 2003
Volgens Michel Rutsaert van de vzw 'Bruxelles Air Libre', die als Brusselse
bewonersgroep jarenlang geijverd heeft voor het niet meer overvlogen worden door
vliegtuigen van Brussel (behalve dan in het Noord-Westen, boven Haren en
Neder-Over-Heembeek voor de 'bocht naar rechts' en in het Noord-Oosten boven de
Woluwes voor de 'bocht naar links', noodzakelijk om de rest van het Brussels
luchtruim zoveel mogelijk te sparen) diende bij de Raad van State twee
vorderingen in. Eén tot schorsing en één tot vernietiging. De vorderingen gaan
in tegen de nieuwe route voor nachtvluchten boven Brussel. Ook de Stad
Brussel diende een dergelijke klacht in.
Het Interministerieel Overlegcomité keurde deze nieuwe nachtelijke route van 24
januari j.l. goed.
Na zwaar protest uit de Vlaamse Noordrand werd beslist de nachtvluchten vanuit
Zaventem te verdelen over vier routes waaronder één boven Brussel. Dat
betekent volgens de Brusselse actiegroep dat er 's nachts gemiddeld 3,2
opstijgende vliegtuigen -en tot 8 in de zomer- over de hoofdstad zullen vliegen.
Volgens haar vormt deze nieuwe route "...een toegenomen risico voor een
vliegtuigongeval boven de meeste bevolkte regio van het land".
Deze risico's zouden ook "...een financiële kost voor het gewest en de 19
gemeenten meebrengen die geen enkele financiële steun krijgen van de Belgische
staat".
Ze meent dat de beslissing van 24 januari een gevolg is van politiek
opportunisme en vraagt vernietiging van de nieuwe route. Omdat de Brusselse
regering in haar ogen niets doet, vraagt ze de vernietiging van de nieuwe route.
Het Brussels parlement houdt op 29 april een hoorzitting over het dossier met
vertegenwoordigers van de verenigingen en experts.