BRUXELLES AIR LIBRE VRAAGT VERNIETIGING BRUSSELSE ROUTE 24.1
MAIL dd 18 APRIL 2003

Volgens Michel Rutsaert van de vzw 'Bruxelles Air Libre', die als Brusselse bewonersgroep jarenlang geijverd heeft voor het niet meer overvlogen worden door vliegtuigen van Brussel (behalve dan in het Noord-Westen, boven Haren en Neder-Over-Heembeek voor de 'bocht naar rechts' en in het Noord-Oosten boven de Woluwes voor de 'bocht naar links', noodzakelijk om de rest van het Brussels luchtruim zoveel mogelijk te sparen) diende bij de Raad van State twee vorderingen in. Eén tot schorsing en één tot vernietiging. De vorderingen gaan in tegen de nieuwe route voor nachtvluchten boven Brussel.  Ook de Stad Brussel diende een dergelijke klacht in.
Het Interministerieel Overlegcomité keurde deze nieuwe nachtelijke route van 24 januari j.l. goed.
Na zwaar protest uit de Vlaamse Noordrand werd beslist de nachtvluchten vanuit Zaventem te verdelen over vier routes waaronder één boven Brussel.  Dat betekent volgens de Brusselse actiegroep dat er 's nachts gemiddeld 3,2 opstijgende vliegtuigen -en tot 8 in de zomer- over de hoofdstad zullen vliegen.
Volgens haar vormt deze nieuwe route "...een toegenomen risico voor een vliegtuigongeval boven de meeste bevolkte regio van het land".
Deze risico's zouden ook "...een financiële kost voor het gewest en de 19 gemeenten meebrengen die geen enkele financiële steun krijgen van de Belgische staat".
Ze meent dat de beslissing van 24 januari een gevolg is van politiek opportunisme en vraagt vernietiging van de nieuwe route.  Omdat de Brusselse regering in haar ogen niets doet, vraagt ze de vernietiging van de nieuwe route.
Het Brussels parlement houdt op 29 april een hoorzitting over het dossier met vertegenwoordigers van de verenigingen en experts.