Zoveelste nonsens in dit dossier: geluidsbelastingskaarten worden nu al gemaakt.
Gemanipuleerde contouren gaan lang niet zover als de reële hinder reikt en er
zijn nog altijd geen frequentiecontouren voorzien. Waar blijft het Vlaamse
actieplan vs het Brusselse?
Persbericht Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen 17 juni 2005
Bond Beter Leefmilieu eist snelle omzetting Europese geluidsrichtlijn -
Vlaanderen weldra een jaar over tijd
Richtlijn kan kader bieden voor oplossing problemen rond de luchthaven van
Zaventem
Vlaanderen laat zich nogmaals kennen als één van de slechte leerlingen van de
Europese klas. Over precies één maand, op 18 juli 2005, 'vieren' we één jaar
achterstand op de omzetting van de Europese geluidsrichtlijn. Deze richtlijn
verplicht de lidstaten om geluidsbelastingskaarten op te maken voor luchthavens,
snelwegen en spoorwegen. Waar zich problemen voordoen, verplicht de richtlijn de
overheid om actieplannen uit te werken om de geluidsoverlast terug te dringen.
De uitvoering van deze richtlijn zou nochtans kunnen bijdragen tot een oplossing
voor de huidige impasse rond de geluidsoverlast rond Zaventem. De richtlijn
biedt immers een duidelijk - en Europees afdwingbaar - wettelijk kader. Het is
voor iedereen duidelijk dat het non-beleid van de overheid de deur openzet voor
rechtspraak ad hoc. Een correcte toepassing zal er bovendien voor zorgen het
geluidsprobleem rond Zaventem aan de bron wordt aangepakt. Voor BBL kan dit
enkel door het aantal nachtvluchten af te bouwen. BBL ijvert bovendien voor een
algeheel verbod op nachtvluchten binnen een Europees kader. en op termijn stop
te zetten.
BBL roept minister Peeters en het Vlaams Parlement op om de richtlijn nog voor
die eerste verjaardag om te zetten.
De Europese geluidsrichtlijn werd goedgekeurd in juni 2002 en moest ten laatste
op 18 juli 2004 worden omgezet in Vlaamse wetgeving, wat nog steeds niet
gebeurde. Deze bindende richtlijn stelt onder meer dat de bevoegde instanties
geluidsbelastingskaarten moeten opmaken voor grote steden, belangrijke
luchthavens, auto- en spoorwegen. Op basis hiervan moeten actieplannen
uitgewerkt worden om omgevingslawaai te beperken en om het aantal mensen dat
ernstige hinder ondervindt van lawaai terug te dringen, "in het bijzonder daar
waar hoge blootstellingniveaus schadelijke effecten kunnen hebben voor de
gezondheid van de mens". Dat laatste is in de regio rond de luchthaven duidelijk
het geval. Tal van wetenschappelijke onderzoeken hebben ondertussen duidelijk
aangetoond dat nachtvluchten schadelijk zijn voor de gezondheid. Zo zorgen
nachtvluchten voor slapeloosheid, meer stress, een verhoogde bloeddruk,
leerachterstand bij kinderen, concentratieproblemen, hart- en vaatziekten .
Oplossing voor Zaventem?
Volgens BBL kan de uitvoering van deze richtlijn een kader bieden om uit de
patstelling rond Zaventem te raken. Omdat de geluidsbelastingskaarten volgens
vaststaande criteria moeten opgesteld worden, bieden deze vooreerst een
objectieve en wetenschappelijke basis voor het toekomstig beleid.
Daarnaast stelt de richtlijn dat de actieplannen mede gebaseerd moeten zijn op
een kosten-baten-analyse. Dat biedt de mogelijkheid om de geluidsoverlast op een
economisch verantwoorde manier te beperken. Dat een beperking van de
nachtvluchten de maatschappij heel wat economische baten kan opleveren, bleek
uit de gezondheidseconomische studie van prof. Annemans (UG). In deze studie
worden de gezondheidskosten als gevolg van nachtvluchten geraamd op 120 à 150
miljoen euro/jaar, waarbij de studie zelf aangeeft dat dit nog een
onderschatting is.
Verder is de bescherming van de gezondheid tegen overdreven lawaai één van de
basisdoelstellingen van de richtlijn. Uit het onderzoek van prof. Annemans en
uit de geluidsmetingen van AMINAL blijkt dat dit vandaag niet mogelijk is. Zo
blijkt uit de meetresultaten van AMINAL dat er tijdens de maand mei te Diegem
529 nachtvluchten van meer dan 70 dB waren, waarvan 23 vluchten van meer dan 90
dB. In Wezembeek-Oppem waren er gedurende de maand mei 231 nachtvluchten van
meer dan 70 dB, in Erps-Kwerps 653, in Koningslo 194 . Er zijn op dit ogenblik
té veel nachtvluchten om de omwonenden uit de Noordrand, de Oostrand én Brussel
een gezonde leefomgeving te kunnen garanderen. De hoog oplopende discussies van
de afgelopen weken hebben bewezen dat sleutelen aan de vliegroutes vooral
symptoombestrijding is: de geluidsoverlast van de nachtvluchten wordt hiermee
alleen maar verschoven. Het jarenlange non-beleid om de geluidshinder te
beperken heeft er ondertussen ook verschillende rechters van overtuigd dat de
huidige situatie niet leefbaar is, met de gekende patsituatie als gevolg. Het
zou nu onderhand duidelijk moeten zijn dat er maar één duurzame oplossing
overblijft: het geluidsprobleem aan de bron aanpakken. De geluidsrichtlijn biedt
daar een goed kader voor en moet dan ook zo snel mogelijk worden omgezet. BBL
roept minister Peeters en het Vlaams Parlement op om dit nog voor de eerste
verjaardag van onze achterstand te doen, voor 18 juli dus.
Verder vraagt BBL om de nachtvluchten af te bouwen en op termijn volledig af te
schaffen. Daarom mogen de nachtvluchten van DHL die in de toekomst stopgezet
worden, niét vervangen worden door andere nachtvluchten. Op die manier krijgen
de omwonenden uitzicht op een daling van de globale geluidsoverlast, kan de
kwaliteit van de nachtrust rond de luchthaven weer toenemen en de
gezondheidskost drastisch naar beneden gaan.
BBL vraagt tot slot uitdrukkelijk de formele steun van de federale en
gewestelijke regeringen voor een pleidooi voor een Europees verbod op
nachtvluchten. Een Europees verbod - waarbij uitzonderingen mogelijk blijven
voor medische en intercontinentale vluchten - zou de concurrentie tussen
luchthavens ten koste van de gezondheid van de omwonenden een halt toeroepen en
de handicap van een luchthaven vlak bij Brussel beperken.
Voor meer informatie: Erik Grietens, Bond Beter Leefmilieu, 02 282 17 34, 0474
406 394