Milieukoepel wil leefbare woonbuurten rond economische pool

Persbericht BBL procedure RvState Milieuvergunning
 

Brussel, 28 februari 2005

Persbericht

Aan alle redacties

 

Bond Beter Leefmilieu stapt naar Raad van State tegen milieuvergunning Zaventem

Procedure niet gericht tegen luchthaven, maar voor leefbare woonbuurten!

 

Op 30 december 2004 verleende Vlaams minister voor Leefmilieu Kris Peeters een nieuwe milieuvergunning voor de luchthaven van Zaventem. De voorwaarden uit deze vergunning zijn echter te zwak om een redelijke levenskwaliteit voor de omwonenden te garanderen. Belangrijkste knelpunt voor BBL is het feit dat geen norm voorzien werd voor piekgeluiden, maar enkel een theoretische norm per type vliegtuig. Die zwakke norm geldt bovendien voor de volgende 20 jaar. Mensen liggen echter niet wakker van theoretische geluidsniveaus, wel van lawaaipieken van overvliegende vliegtuigen. De Raad van Bestuur van BBL besliste daarom om een procedure op te starten bij de Raad van State. Het is niet de bedoeling van BBL om met deze procedure op korte termijn een politieke impasse te creëren, net nu er onderhandelingen lopen met Brussel Gewest over o.m. gezamenlijke geluidsnormen voor Vlaanderen en Brussel. Het is wél onze bedoeling om via een goed onderbouwde uitspraak van de Raad van State betere milieuvoorwaarden voor de omwonenden af te dwingen. Daarom start BBL enkel een procedure ten gronde en geen kortgeding. Hierdoor kan de uitspraak enkele jaren op zich laten wachten. Deze vordering is dan ook niet gericht tégen de ontwikkeling van de luchthaven, maar vóór leefbare woonbuurten rond een economische pool!

 

Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken - onder meer van de Wereldgezondheidsorganisatie en de Nederlandse Gezondheidsraad – blijkt dat nachtvluchten heel wat gezondheidsschade veroorzaken. Zo is er een duidelijk bewijs geleverd voor het feit dat nachtvluchten verantwoordelijk zijn voor een toenemende slaapverstoring, een verhoogde bloeddruk bij mensen die ’s nachts gestoord worden, meer stress, meer hart- en vaatziekten, leerachterstand bij kinderen, een toegenomen prikkelbaarheid,…De studie van professor Dr. L. Annemans van de Universiteit van Gent over nachtvluchten op Zaventem komt onder meer tot de vaststelling dat er in 2002 215 vroegtijdige overlijdens waren als gevolg van nachtvluchten. De gezondheidseconomische kosten als gevolg van nachtvluchten worden in deze studie geraamd op 120 tot 150 miljoen euro per jaar.

 

Om deze redenen had BBL in haar beroep tegen de milieuvergunning aan de minister gevraagd om een norm op te leggen voor piekgeluiden van overvliegende vliegtuigen, minstens voor de nachtvluchten. In de milieuvergunning is echter enkel een  “geluidshoeveelheid per beweging” opgenomen, welke gebaseerd is op theoretisch berekende geluidsniveaus per type vliegtuig. Hierbij wordt geen rekening gehouden met factoren zoals wind, windsnelheid, technische gebreken, stijgingspercentage,… Mensen liggen echter niet wakker van theoretische geluidsniveaus, wel van lawaaipieken van overvliegende vliegtuigen. Om een evenwicht tussen economie en ecologie te bewerkstelligen, is het volgens BBL dan ook onontbeerlijk om een maximale piekwaarde op te leggen in de vergunning. Dergelijke piekwaarde kan ook veel beter gecontroleerd en gehandhaafd worden dan een norm op basis van een theoretische berekening. Ook de WHO en het Vlaams Steunpunt Milieu en Gezondheid stellen dat een norm voor piekgeluiden noodzakelijk is om gezondheidsschade te beperken.

 

Daarnaast duurt de nacht in Zaventem slechts 7 uren (tot 6h ’s morgens i.p.v. tot 7h), terwijl de nacht in de meeste andere Europese luchthaven 8 uren duurt. Nochtans had de Administratie Preventieve Gezondheidszorg in haar advies aan de minister gevraagd om de nacht 8 uren te laten duren, juist omdat de kans op slaapproblemen en daarmee samenhangende gezondheidsproblemen 10% groter is tijdens de vroege ochtenduren. Ook daar ging de minister echter niet op in. Verder is de vergunning afgeleverd voor een te lange termijn van 20 jaar,  is de aanpak van het grondlawaai zeer beperkt, zijn er geen normen voor daglawaai,…Het is voor BBL dan ook duidelijk dat deze milieuvergunning onvoldoende garanties biedt om de geluidsoverlast te beperken. De vraag stelt zich ook of deze vergunning geen aantasting is van o.m. het grondwettelijk recht op een gezonde leefomgeving.

 

Enkel procedure ten gronde bij Raad van State

Omdat BBL van mening is dat de milieuvergunning geen garantie biedt op een goede gezondheid voor de omwonenden, besliste de Raad van Bestuur om een procedure op te starten bij de Raad van State. Bond Beter Leefmilieu start enkel een procedure ten gronde op om de vernietiging van de beslissing te vragen en geen kortgeding. Daardoor zal de uitspraak enkele jaren op zich laten wachten. Het is immers niet de bedoeling van BBL om met deze procedure op korte termijn een politieke impasse te creëren, net nu er  onderhandelingen lopen met Brussel Gewest over o.m. het spreidingsplan en gezamenlijke geluidsnormen voor Vlaanderen en Brussel. Het is wél onze bedoeling om met deze procedure goede milieuvoorwaarden voor de omwonenden af te dwingen, dit via een goed onderbouwde uitspraak ten gronde van de Raad. Deze vordering is dan ook niet gericht tégen de verdere economische ontwikkeling luchthaven, maar vóór leefbare woonbuurten rond Zaventem!

 

Voor meer informatie: Erik Grietens, Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen v.z.w., tel. 02/282.17.34, 0474/40.63.94