Burgemeester Zaventem haast zich
om gronden rond luchthaven verder te laten volbouwen. FANVA-fonds moet opnieuw
tot leven geroepen worden.
Persbericht 25/08/2005
From: Bruxelles Air Libre Brussel asbl/vzw [mailto:info@bruairlibre.be]
Sent: donderdag 25 augustus 2005 19:15 To: colin.arthur@belgacom.net Subject: Persbericht : Schuchtere pogingen om fouten uit het verleden te
herstellen
Dossier Zaventem
Schuchtere pogingen om fouten uit het verleden te
herstellen
De
vereniging Bruxelles Air Libre Brussel verheugt zich te vernemen dat Vlaamse
politici voorstellen doen om het aantal nachtvluchten te verminderen en de
verdere bouw van woningen rond de luchthaven tegen te gaan.
De ontwikkeling van de nachtvluchten en de woningverkaveling van landbouwgronden
zijn de hoofdoorzaken van de sterke aftakeling van het leefmilieu van duizenden
mensen. De voorstellen zijn een eerste positieve stap in de richting van een
oplossing in de huidige crisis die het Vlaams en het Brussels Gewest tegenover
elkaar stelt. Ze wijzen op een verdeeldheid in het Vlaamse kamp waar toch enige
zin voor realiteit te ontwaren valt. Deze stap kan de aanleiding vormen om de
vliegroutes opnieuw in vraag te stellen, en daarmee ook de negatieve gevolgen
zoals lawaai, luchtvervuiling en risico's bij het intensief overvliegen van
dichtbevolkte gebieden. Ook het onderwerp schadeloosstelling moet terug op tafel
komen.
Terwijl verschillende ondoordachte gebeurtenissen in dit dossier een ramp
betekenen voor heel de regio, is het verheugend te zien dat sommige Vlaamse
excellenties van enig gezond verstand getuigen. In het eerste geval gaf de
milieuvergunnig van de provincie Vlaams-Brabant een vrijgeleide voor een toename
van de nachtvluchten tot 25.000 bewegingen per jaar, stelt minister Moerman in
een Openbaar Onderzoek dat nu loopt meer dan een verdubbeling van de trafiek
voor op de luchthaven van Zaventem tegen ten laatste 2025, en haast de
burgemeester van deze gemeente zich om de gronden rond Zaventem verder te laten
volbouwen.
Voor de slachtoffers van intensief luchtverkeer is het een hart onder de riem te
zien dat sommige politici een greintje gezond verstand behouden. De federale
minister Renaat Landuyt stelt een woningbouwstop voor om woningvrije IN en OUT
-corridors te bewaren. Minister Peeters wenst het aantal nachvluchten in 2008 af
te slanken naar 18.000 bewegingen per jaar. De vereniging Bruxelles Air Libre
Brussel verheugt zich over deze initiatieven in de marge.
Ondanks het feit dat deze maatregelen onvoldoende zouden blijken om de nachtrust
en het leefmilieu van zwaar gehinderde omwonenden te herstellen, hebben deze
toch de verdienste om eindelijk een economische expansie ondergeschikt te
stellen aan de gezondheid en de veiligheid van de slachtoffers van de
ongecontroleerde en chaotische ontwikkeling van deze luchthaven.
Om het intensief overvliegen van dichtbevolkt gebied te vermijden zullen
woningvrije IN- en OUT-corridors herteld moeten worden. Vandaag een bouwstop
afkondigen zal niet volstaan : ook bestaande woningen onder vliegcorridors
zullen opgekocht moeten worden. Aangezien de verschillende overheden, bij gebrek
aan voorzienigheid, jarenlang geschikte corridors straffeloos hebben laten
bebouwen, zullen belangrijke financiële middelen vrijgemaaakt moeten worden. Het
FANVA-fonds dat onder Verhofstadt I gesticht werd zou terug in het leven
geroepen moeten worden om de financiering mogelijk te maken.
Indien onze politeke vertegenwoordigers hier niet toe bereid zijn en indien de
federale regering het niet opportuun acht om de activiteiten op Zaventem
drastisch te verminderen, zal de vastgelopen situatie tussen Brussel en
Vlaanderen niet opgelost geraken. In dat geval zal de enige oplossing blijken
te zijn de delocalisatie van de luchthaven of een aanzienlijk deel van haar
bedrijvigheid naar bijvoorbeeld de luchthaven van Chièvres.
Bruxelles Air Libre Brussel herinnert eraan dat de inwoners van de 19 gemeenten
en van andere gemeenten in de regio niet bereid zijn de activiteiten van de
luchthaven en haar expansiedromen met hun gezondheid te betalen. Net zoals voor
de gemeenten in de noordrand is de maand augustus een hel geweest voor de
inwoners van noord- en oost-Brussel in gemeenten als Haren, Evere, Schaarbeek,
Laken, en de drie Woluwes. Door de het sparen op kerozine en motoren trekken
vliegtuigen minder fel op waardoor de toestellen veel dieper en op lagere hoogte
de agglomeratie binnen dringen, en des te meer tijdens de zomermaanden. De
sluiting van baan 02/20 heeft ook voor gevolg gehad dat de enige rusturen van de
week op zondag tenietgedaan werden omdat het spreidingsplan niet van toepassing
was. Zoals op zaterdagen werd dan ook op zondagen het merendeel van alle
opstijgende vluchten door het inschakelen van de Chabert-route op de
agglomeratie geconcentreerd. Woensdag 17 augustus was trouwens voor de
Brusselaars een memorabele dag. Aangezien er noord-oostenwind heerste werden de
landingen over baan 07L (omgekeerde 25R) geleid. Een hele middag lang werden de
bewoners onder deze route die vanuit Koekelberg dwars over de hele agglomeratie
loopt naar Zaventem getrakteerd op een overdonderende passage van vliegtuigen
om de twee minuten. Belgacom-werknemers beweren dat het zicht vanuit hun toren
hallucinant was.
Deze luchthaven heeft dringende nood aan een beleidsplan voor een termijn van 20
jaar.
Bruxelles Air Libre Brussel eist dat in de huidige onderhandelingen een
duidelijk plan opgesteld en bekend wordt gemaakt ter vervanging van de
jarenlange politiek waarbij draad en pleister gebruikt werden om de boel bij
elkaar te houden en de hinder van hot naar her te verschuiven.
De vereniging wijst erop dat zij reeds jaren een Tien-punten-plan voor de
luchtahven van Zaventem opgesteld heeft om toekomst en zekerheid te bieden aan
zowel de werknemers van de luchthaven als de omwonenden.