Vooruitgang voor overvlogenen in het Brussels Gewest, maar geen verbod op luchtverkeer boven dichtbevolkt gebied.
Persbericht B.A.Libre 13/2/2006
Het Hof van Beroep van Brussel heeft zonet haar beslissing bekendgemaakt in de
gezamenlijke actie van Inter-Environnement-Bruxelles, Bruxelles Air Libre
Brussel, en een aantal individuele burgers.
Het Hof verbiedt nog steeds niet het overvliegen van dichtbevolkt gebied, maar
onderkent in dit arrest van 3 februari 2006 de rechten van de klagende partijen.
Positieve elementen :
Het Hof van Beroep verklaart de eisenden ontvankelijk, hetgeen een erkenning
inhoudt van de hinder, risico's, vervuiling, en daarmee de klachten die het
luchtverkeer veroorzaakt.
De rechter stelt verder dat BIAC, de uitbater van de luchthaven, inderdaad
verantwoordelijk is en terecht gedagvaardt wordt betreffende de gevolgen van
luchtverkeer. Dit in tegenstelling tot pogingen van BIAC om deze
verantwoordelijkheid van zich af te schuiven.
De uitspraak zet verder de deur op een kier om te eisen de hinder te laten
ophouden bij monde van de wet van 12 januari 1993, dat verenigingen dit
juridisch recht verleent. Ter herinnering : In december 2005 heeft Bruxelles Air
Libre Brussel een eerste klacht in die zin neergelegd om de meest lawaaierige
toestellen boven het dichtbevolkt gebied van de agglomeratie te verbieden.
Andere belangrijke argumenten daarentegen worden door Het Hof van Beroep van
tafel geveegd zonder enig gegevens hieromtrent voor te leggen.
Twijfelachtige argumenten :
Het Hof oordeelt dat het voorzorgsprincipe niet in beschouwing genomen kan
worden aangezien de risico's gekend en overwogen werden ! De kans op een
vliegtuigcrash in de stad of op de Seveso-zone in Neder-Over-Heembeek wordt als
verwaarloosbaar geoordeeld Dit staat in fel contrast met de meeste Europese
landen waar men luchtverkeer over dichtbevolkt gebied systematisch mijdt.
Inzake geluidshinder gaat het Hof van Beroep ervan uit dat deze wezenlijk
verminderd is, terwijl alle maatregelen en metingen erop wijzen dat deze
integendeel fors toenemen, en dat dichtbevolkte zones en gemeenten mede door
allerelei spreidingsplannen onnodig intensief overvlogen worden. Het Hof staaft
deze beslissing met het feit dat geen van de individuele eisers in de
onmiddelijke buurt woont van de drie - door het BIM beheerde en gecertifieerde -
geluidsmeters waarop de objectieve klachten gebaseerd zijn.
(BIM : Brussels Instituut voor Milieubeheer).
Tenslotte neemt het Hof de politieke retoriek over van de dreigende sluiting van
de luchthaven ingeval men dichtbevolkt gebied niet meer zou overvliegen.
Dit ongenuanceerd oordeel is eigenaardig genoeg niet gestoeld op enig
studiemateriaal, en laat alle mogelijke tussenoplossingen van technische aard en
inzake beheersing van de activiteiten buiten beschouwing. Is het Hof onwetend
over het uitstekend functioneren van de luchthaven zonder het overvliegen van de
Brusselse agglomeratie, en dit elke keer er een Europese topontmoeting in
Brussel plaatsgrijpt of zoals tijdens het driedaags bezoek van president G.W.
Bush vorig jaar. De verenigingen IEB en Bruxelles Air Libre Brussel stellen vast
dat het Hof van Beroep eigenlijk niet ten gronde geoordeeld heeft, met name op
het initiële en voornaamste onderwerp van aanklacht : het al dan niet
overvliegen van dichtbevolkt gebied. Het Hof weigert dit verbod te overwegen
ondanks bestaande realistische alternatieven. Ze neemt genoegen met het
vermelden van een economisch belang zonder ook maar enige vorm van
ondersteunende gegevens inzake de economische dreiging die een vliegverbod over
dichtbevolkt gebied op de activiteiten van de luchthaven zou vormen.
De eisende partijen beschouwen op een aantal punten voldoende vooruitgang
geboekt te hebben om hiermee verdere stappen te ondernemen, en bestuderen nu op
welke wijze aan deze uitspraak gevolg zal worden gegeven.