Persmededeling van het kabinet van minister Anciaux

Federaal minister van Mobiliteit en Sociale Economie

29 augustus 2003

 

 

SPREIDINGSPLAN VLUCHTEN BRUSSEL-NATIONAAL

 

Overeenkomstig het regeerakkoord van 10 juli 2003 zal Bert Anciaux, federaal minister van mobiliteit, het probleem van de dag en nachtvluchten aanpakken: “Ik maak werk van een zo optimaal mogelijke spreiding van de geluidsoverlast die veroorzaakt wordt door het luchtverkeer van Brussel-Nationaal.”

 

Naar aanleiding van een heleboel mails en telefoons die dagelijks op het kabinet binnenkomen, wil de minister een aantal zaken verduidelijken:

 

Sommige landingsbanen worden de laatste dagen intensiever gebruikt.

Dit is te wijten aan verschillende externe factoren:  op een aantal landingsbanen worden dringende werken uitgevoerd. Ook de weersomstandigheden liggen mee aan de basis van het intensiever gebruik van bepaalde landingsbanen. Tevens worden zondag helikopters boven Brussel ingezet, wat eveneens het gebruik van een aantal banen onmogelijk maakt.

 

Het moet duidelijk zijn dat deze feitelijke concentraties haaks staan op de bedoeling van het stappenplan. Deze concentraties zullen in de toekomst dan ook onmogelijk worden.

 

Tot op heden zijn alleen de maatregelen van het regeerakkoord, die onmiddellijk toegepast konden worden, uitgevoerd:  

-zo volgen, sinds 22 juli 2003,  de vliegtuigen richting Huldenberg met  een QC>4 tijdelijk de routes ten oosten van Brussel. Zij gebruiken hierbij de bestaande procedures;

-sinds 24 juli 2003 is de opstijgdrempel van piste 25 R met 300 meter achteruit geschoven;

-vanaf 2 oktober 2003 (wegens termijnen voor publicatie) zal de route CIV-H (of CIV-M) het traject volgen dat het dichtste bij de ring ligt.

 

Om dit dossier van dag en nachtvluchten te onderzoeken, te evalueren en een spreidingsplan uit te werken werd de ‘task force’ BRUNORR (Brussels Airport Noise Reduction and Redistribution) opgericht.

 

Deze werkgroep bestaat uit technische experten van BIAC, Belgocontrol en het Directoraat-generaal Luchtvaart.  De task force van deskundigen werkt, in opdracht van Minister Bert Anciaux, in samenwerking met externe specialisten aan een uitgebreid stappenplan waarin de noodzakelijke maatregelen opgesomd zullen worden om te komen tot een maximale spreiding van de hinder.

 

Ook wordt er binnen de task force BRUNORR aan de verbetering van de ‘noise abatement’ procedures gewerkt en dit in samenwerking met de luchtvaartmaatschappijen. Hierdoor zullen de vliegtuigen in de toekomst sneller opstijgen.

 

Het stappenplan zal maatregelen op korte, middellange en lange termijn voorstellen die een meer evenwichtige verdeling van de geluidsoverlast toelaten overeenkomstig het regeerakkoord.  Dit plan zal uit drie stappen bestaan. In een eerste fase zullen we op basis van de bestaande infrastructuur en procedures zorgen voor een meer rechtvaardige spreiding van de vluchten.  Het gebruik van verschillende banen zal hierbij helpen. In een tweede fase zullen bijkomende vliegroutes in gebruik genomen worden. En in een derde fase zullen we overgaan tot een globale herziening van de procedures voor vertrek en aankomst. Dit brengt zware investeringen met zich mee en zal bijgevolg niet op zeer korte termijn gerealiseerd kunnen worden.

 

Daarnaast zal het stappenplan, naast het spreidingsplan in drie delen, eveneens begeleidende maatregelen voorzien die de geluidshinder in de toekomst moeten verminderen en tevens de betrokkenheid van de bevolking verhogen.

 

Op dit ogenblik is het echt onmogelijk om bij komende technische of praktische gegevens te verstrekken, gezien de studie bezig is en juist het geheel van maatregelen moet leiden tot een rechtvaardige oplossing.

 

In de maand september moet een en ander duidelijk worden en komt de minister met een stappenplan naar buiten.

  

Meer Info: Lot Wildemeersch 02/237 69 27 ń 0477/810 176

DE MINISTER VAN MOBILITEIT

EN SOCIALE ECONOMIE