Awaccs, Bxl Air Libre, UBCNA en Wake Up Kraainem demonstreren bij in gebruikneming nieuwe controletoren.
Persbericht 'slachtoffers luchthaven' van 7.3.2005
Steenokkerzeel, 7 maart 2005.
De slachtoffers van de luchthaven *
laten hun stem horen!
Vandaag, maandag 7 maart 2005, inhuldiging
van de nieuwe controletoren van de luchthaven.
De slachtoffers van de luchthaven van zowel
het Noorden,het Oosten, het Westen , als het centrum van Brussel , uit het
Vlaamse of Brusselse Gewest- wil er de aandacht op vestigen dat het voornaamste
doel van deze nieuwe controletoren een uitbreiding is van het luchtverkeer boven
de Vlaamse en Brusselse regio. De nieuwste technologische snufjes waarmee de
controletoren is uitgerust zullen ongetwijfeld een verdubbeling van het
luchtverkeer vermakkelijken en binnen de kortste keren het aantal bewegingen
doen stijgen van 250.000 in 2004 naar de vooropgestelde 400.000 jaarlijkse
bewegingen.
De slachtoffers van de luchthaven
beklemtonen dat het spreidingsplan geen enkele oplossing heeft gebracht voor hun
problemen,dat dit typisch Belgisch politiek compromis slechts tijdelijk is en
onderhavig aan een grondige evaluatie.
Zij stellen vast dat het "tijdelijk"
karakter van het compromis stilaan een "definitief"
karakter krijgt, ondanks het hevige protest
van een merendeel van de omwoners,die het principe van spreiding van de hinder
met kracht verwerpen.
Zij klagen een toestand aan waarin de hinder
zogenaamd wordt gespreid, maar geenszins wordt verminderd.
De slachtoffers van de luchthaven wijzen
erop dat het recht op slaap, het recht op rust en het recht op een gezonde
levensomgeving grondwettelijke rechten zijn en dat de omwoners van de luchthaven
geenszins het slachtoffer mogen zijn van een slecht en ontverantwoordelijk
beleid.
Reeds jaren vragen de omwoners een
onafhankelijk controle-orgaan, dat niet alleen de bevoegdheid heeft
overtredingen vast te stellen, maar ook boetes op te leggen en ervoor te zorgen
dat deze betaald worden.
De luchthaven van Zaventem is een soort "Far
West" waar alle types vliegtuigen zijn toegelaten, geluidsnormen niet worden
gerespecteerd, routes er zijn om niet gevolg te worden.En de controletoren sluit
de ogen...
Zaventem is één van de enige luchthavens
waar men nooit iets heeft gedaan om de lawaaihinder te bestrijden. Er werd geen
cent uitgegeven om de honderdduizenden
inwoners te beschermen die onder de
ontelbare vliegroutes wonen.
Naar de inwoners wordt niet geluisterd, ze
worden nooit gerespecteerd.
De slachtoffers van de luchthaven klagen
deze totaal anarchistische situatie aan, waarin- in naam van de economische
ontwikkeling - zowel de Belgische staat als de luchthavenuitbaters
honderdduizenden mensen opofferen, zelfs al wonen zij in buurten en huizen die
reeds lang voor de ontwikkeling van de luchthaven waren gebouwd.
Niemand beoogt echter ooit een duurzame
ontwikkeling van de luchthaven, in evenwicht met de omgeving en het leefmilieu.
De slachtoffers van de luchthaven zijn
vandaag op een spontane manier samen gekomen om aan te tonen dat zij steeds de
eerste slachtoffers zijn van deze totaal anarchistische en visieloze
ontwikkeling van het luchtverkeer rond Zaventem en dat zowel de Belgische staat,
als Biac- Macquarie en Belgocontrol ondanks alles blijven investeren in een
verouderde en slecht gelegen luchthaven, die sinds lang had moeten worden
verplaatst omwille van de onmiddellijke nabijheid van de stedelijke gebieden van
Brussel, Leuven en Mechelen.
De slachtoffers van de luchthaven *,
een samenwerking tussen de verenigingen Brussel Air Libre Bruxelles, AWACSS
Wezembeek, Wake-Up Kraainem en BUTV-UBCNA