De Belgische pilotenvereniging BeCA en de
wereldwijde pilotenvereniging IFALPA wijzen op de gevaren van het spreidingsplan
van Bert Anciaux !
Gemeenschappelijk persbericht van AWACSS, BUTV-UBCNA
en WAKE-UP KRAAINEM van vrijdag 9 september 2005
AWACSS, BUTV-UBCNA en WAKE-UP KRAAINEM
hebben met verontwaardiging kennis genomen van het alarmerend veiligheidsrapport
dat op wereldniveau door de Internationale Vereniging van Lijnpiloten ( IFALPA)
en door de Belgian Cockpit Association ( BeCA) werd gepubliceerd en waarin
het spreidingsplan van Bert Anciaux als gevaarlijk en onveilig wordt
bestempeld.
Voor de piloten is het spreidingsplan in meerdere
opzichten onveilig:
De Belgische pilotenvereniging ( BeCA) en de
wereldwijde vereniging van de lijnpiloten ( IFALPA), kunnen er niet mee
instemmen dat men hen om louter politieke redenen op wel bepaalde tijdstippen
het gebruik van een kortere of minder goed georiënteerde baan oplegt,
wanneer een langere, beter georiënteerde en bijgevolg veiliger baan beschikbaar
is.
Voor BeCA en Ifalpa zou baan 02 enkel en alleen
moeten gebruikt worden bij sterke Noorderwind en baan 20 bij sterke
Zuiderwind. Gelet op haar kortere lengte, zou baan 02 in Noordelijke
richting en baan 20 in Zuiderlijke richting in geen geval mogen gebruikt worden
met rugwind, noch overdag, noch ¹s nachts. In geen geval mag deze baan
gebruikt worden in een plan dat een spreiding van de hinder beoogt.
BeCA en IFALPA hebben geen goed woord over voor het
gekruiste baangebruik voorzien in het spreidingsplan: het gebruik van baan 02
voor de landingen samen met banen 07 voor de vertrekken of het gebruik van baan
20 voor de vertrekken en banen 25 voor de landingen, verhoogt onnodig het
risico omdat de banen elkaar kruisen op de grond.
Voor de piloten is het onaanvaardbaar dat men
gekruiste procedures oplegt met als enig politiek doel, een zogenaamde spreiding
van de geluidshinder
De piloten eisen dat er een ILS systeem voor de
landingen op baan 07 L zou worden geplaatst; dit is de enige oplossing om te
vermijden dat men met rugwind moet landen en de enige manier om het luchtverkeer
op de 2 parallele banen 07 te laten verlopen zonder kruising op de grond.
De pilotenverenigingen waarschuwen alle piloten die
landen op Brussel Nationaal dat het huidige geldende spreidingsplan de
veiligheid aantast en dat de bevoegde luchthavenautoriteiten om politieke
redenen het gebruik van kortere en minder goed uitgeruste banen opleggen, ten
koste van de veiligheid.
De verenigingen begrijpen niet dat de regering nog
steeds doet alsof ze niet weet dat baan 02/20 moet beschouwd worden als een
ondergeschikte baan. Minister Landuyt heeft dit veiligheidsrapport,
dat wereldwijd werd verspreid, sinds augustus 2005 in zijn bezit maar heeft
het nagelaten zijn collega's uit de regering erover in te lichten.
Belgocontrol, verantwoordelijk voor de
controle van het luchtverkeer, is perfect op de hoogte van de reële gevaren
waarop door de piloten wordt gewezen, maar blijft stug op eigen
verantwoordelijkheid het gebruik van baan 02/20 aanmoedigen.
Na de waarschuwingen van het onafhankelijk
expertenbureau AAC omtrent het gebruik van baan 02/20 in een spreidingsplan, na
de gerechterlijke uitspraken die het gebruik van baan 02/20 beperken tot haar
historisch gebruik bij sterke Noorderwind of Zuidenwind( uitspraken die door
de staat niet werden gerespecteerd en waarvoor ze dwangsommen schuldig is ten
belope van 30 miljoen EUR...), zijn het nu de piloten die een duidelijke
waarschuwing geven aan de regering: het spreidingsplan is onveilig en het
gebruik van baan 02/20 moet beperkt worden.
Net zoals de piloten, eisen de drie verenigingen AWACSS,
BUTV-UBCNA en WAKE-UP KRAAINEM dat baan 02/20 haar historische functie van
secundaire baan zou terugkrijgen, dat ze zowel voor de vertrekken als de
landingen, overdag en ' s nachts, slechts zou gebruikt worden met 0 knopen
rugwind en dat men niet langer onnodig de veiligheid in het gedrang brengt door
het gebruik van banen die elkaar kruisen, zoals de schema's 20 + 25 of 02 + 07.
De veiligheid van het luchtverkeer en van de inwoners
die onder de trajecten wonen, is voor de drie verenigingen belangrijker dan
éénder welk ander politiek aspect. De verenigingen raden de Regering dan ook aan
de waarschuwing van de piloten in acht te nemen. De veiligheid is de voornaamste
garantie voor het voortbestaan van de luchthaven en de werkgelegendheid.
AWACSS Wezembeek-Oppem
BUTV-UBCNA
Wake-Up Kraainem