Persbericht 25aiR

30 januari 2004

Schaamteloze desinformatie van Biac.

De cijfers van Biac zijn onbetrouwbaar aangezien ze oncontroleerbaar zijn.

Wanneer begint de “pak de poen”–show bij Biac?

25aiR, de actiegroep die de belangen van de bewoners van Diegem en Haren vertegenwoordigt, stelt vast dat Biac haar campagne om de publieke opinie te desinformeren, met als enige doel de verkoopprijs van Biac op te krikken, op een schaamteloze wijze verder zet.

Om haar “goed nieuws show” kracht bij te zetten citeert Biac cijfers die aan elke democratische controle ontsnappen.

Zolang er geen onafhankelijk controle-orgaan bestaat zijn de cijfers die Biac citeert niet alleen waardeloos maar zelfs pure propaganda.

Zo beweert Biac dat er maar 10.000 "potentieel ernstig gehinderde personen" zijn terwijl men 12.500 huizen wil isoleren. Dit cijfer van 10.000 druist ook in tegen het geluidskadaster opgemaakt in opdracht van minister Anciaux.

Het alleen vermelden van een mogelijk verkleinde Laeq-contour is een foef die ook al door Durant werd uitgeprobeerd om de correcte cijfers te manipuleren want de Laeq-contour is slechts één van de vijf cumulatieve richtlijnen van de WHO in verband met geluidshinder. Een Laeq-contour is een totaal verouderde meetmethode, hooguit te gebruiken om de geluidshinder van een autoweg te meten maar totaal ongeschikt om als enige methode vliegtuighinder te meten omdat ze én frequentie negeert (de voornaamste reden van de fel toegenomen klachten) én de nefaste lage trillingen van zwaardere vliegtuigen vervalst weergeeft, trillingen die tot ziekte leiden en voortijdige dood.

Tevens haalt Biac tot vervelens toe voorbijgestreefde onderzoeken naar boven waarin een zogenaamde subjectiviteit van de hinder wordt aangehaald. De objectieve en harde realiteit is dat dag en nacht meer dan 250.000 mensen hinder ondervinden van de geluidsoverlast waarvan 100.000 zwaar gehinderd zijn.

De objectieve realiteit is dat de machthebbers in dit land verkiezen om het fundamentele recht op gezondheid en het fundamentele recht op genot van eigendom te schenden in naam van vulgaire winstcijfers voor enkele geprivilegieerde aandeelhouders.

25aiR stelt vast dat er bij Biac nog steeds mensen in de waan verkeren dat vliegtuigen “mogelijk” hinder maken.

25aiR vraagt zich dan ook af welke motivatie deze mensen hebben om elementaire wetten van de fysica te ontkennen en of het wel verantwoord is om dergelijke mensen een bedrijf te laten leiden.

25aiR wenst maar één cijfer te kennen van Biac:

Hoeveel percent krijgen de heren Klees en Van den Bossche bij de verkoop van Biac?

25aiR