FORMATEUR PICQUE VAN BRUSSELS GEWEST ZOU OP VERZOEK B.A.LIBRE GRONDWETTELIJKE ONGELIJKHEID IN REGERINGSVERKLARING INSCHRIJVEN

Persmededeling 24 juni 2004

Formateur van de Brusselse regering Charles Picqué ontvangt de Brusselse slachtoffers van het Zaventemse luchtverkeer

Brussel Air Libre Bruxelles en UBCNA-BUTV hebben deze woensdagmiddag een onderhoud gehad met de formateur van de Brusselse regering Charles Picqué.
De verenigingen, die de belangen verdedigen van de inwoners van de 19 Brusselse gemeenten, hebben aan de formateur gevraagd om in de regeringsverklaring van de volgende samenstelling een duidelijke intentie op te nemen in verband met de belangen van de overvlogen Brusselaars. Dit omdat de leefbaarheid van de stad een prioriteit moet vormen van de te vormen
regering.
Ondanks het feit dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet bevoegd is voor luchtverkeer, is zij toch wel verantwoordelijk voor het leefmilieu en de veiligheid van de burgers die op haar grondgebied verblijven.
Via deze bevoegdheid inzake leefmilieu samen met haar inspraak op het overlegcomité Staat/Gewesten , moet ze in staat zijn een nieuw beleid voorop te stellen betreffende luchtverkeer.
Dit beleid moet erop gericht zijn een duurzame toekomst te bewerkstelligen en te waarborgen voor zowel de luchthaven als de gezinnen die vandaag hiervan slachtoffer zijn.
De voorgestelde krijtlijnen van een nieuw beleid voor luchtverkeer :
Nachtvluchten : het heeft geen zin de hinder te verschuiven van hot naar her zoals vandaag gedaan wordt, maar een afbouwschema op tafel te leggen om te komen tot een afschaffing van de nachtvluchten.
Dagvluchten : om deze luchthaven te tolereren op een afstand van twee kilometer van de hoofdstad moet gestreefd worden naar het vervoer van passagiers binnen Europa waar geen HST-verbinding voorzien is.
Billijke spreiding : het "billijk spreidingsplan" onmiddellijk vervangen door een nieuw "billijk verdeelplan" (Fr. "répartition équitable" -originele vermelding). Dit verdeelplan zou rekening houden met de bevolkingsdichtheid en zowel de hinder als de gevaren boven dichtbevolkt gebied beperken.
Vergoeding van slachtoffers : de inwoners waar de hinder van het "billijk verdeelplan" moeten een vergoeding krijgen om hen toe te laten zich zonder kosten elders te huisvesten.
Privatisering : vooraleer Biac verkocht wordt, moeten parlementsleden zich uitspreken over welke maatregelen opgelegd zullen worden aan de toekomstige luchthavenbeheerder om het algemeen belang te beschermen.
De formateur heeft zich verbonden om in de regeringsverklaring deze problematiek op te nemen zodat in de nieuwe legislatuur het dossier op een ernstige wijze behandeld wordt.
De verenigingen zullen attent blijven op de verdere evolutie van dit dossier tijdens de regeringsvorming. Er werd afgesproken in de nabije toekomst verder overleg te plegen.

PERSBERICHT DD 23.6.2004


Demandes des Bruxellois survolés au formateur du gouvernement régional

Bruxelles Air Libre Brussel et l'UBCNA/BUTV, qui défendent les intérêts des Bruxellois survolés des 19 communes, viennent de rencontrer le formateur et lui ont demandé que la déclaration gouvernementale du futur exécutif bruxellois mentionne une intention claire de protéger l'environnement des Bruxellois survolés, parce que l'habitabilité de la ville doit être une de ses grandes priorités. Charles Picqué s'est engagé à reprendre cette problématique dans la déclaration de son gouvernement.

Si la Région de Bruxelles-Capitale n'a pas la gestion du trafic aérien de Zaventem dans ses compétences, elle est cependant responsable de l'Environnement des citoyens de son territoire.

C'est par ce biais et par sa participation au groupe de concertation Etat/Régions qu'elle doit se donner les moyens d'agir en faveur d'une nouvelle politique aérienne. Une politique qui garantisse un avenir durable, tant pour l'aéroport que pour les citoyens qui en sont actuellement victimes.

Les grands axes d'une autre politique aérienne

     * vols de nuit :
       il ne s'agit pas de reporter leurs nuisances sur d'autres citoyens, mais d'exiger un calendrier pour la suppression      programmée des vols de nuit à l'aéroport urbain de Zaventem
     * vols de jour :
       pour pouvoir se maintenir à moins de 2 Km d'une grande ville il faut que l'aéroport limite son activité aux transports de
       passagers à destination des grandes villes européennes sans liaison TGV
     * répartition équitable des survols :
       un nouveau " plan de répartition équitable " des survols, basé sur les cartes de densité des populations, doit remplacer
       immédiatement la mise en application provisoire du " plan de dispersion Anciaux "
     * indemnisation des victimes :
       les personnes qui résident sous les nouvelles routes aériennes prioritaires, qui survoleront les zones les moins peuplées,
       devront être indemnisées, afin de pouvoir aller s'installer ailleurs sans frais
     * privatisation :
       avant toute cession de parts de l'Etat, les parlementaires doivent se prononcer à propos de l'ensemble des mesures environnementales contraignantes que le pouvoir politique devra imposer aux futurs gestionnaires privés de BIAC, afin de pouvoir garantir la défense de l'intérêt général des citoyens

Les défenseurs des intérêts des Bruxellois survolés ont le sentiment d'avoir été entendus, ils seront consultés ultérieurement lors de la mise en place d'une méthode d'action et resteront attentifs à la suite des événements.