FORMATEUR PICQUE VAN BRUSSELS GEWEST ZOU OP VERZOEK B.A.LIBRE GRONDWETTELIJKE ONGELIJKHEID IN REGERINGSVERKLARING INSCHRIJVEN
Persmededeling 24 juni 2004
Formateur van de Brusselse regering Charles Picqué ontvangt de Brusselse slachtoffers van het Zaventemse luchtverkeer
Brussel Air Libre Bruxelles en UBCNA-BUTV hebben deze woensdagmiddag een
onderhoud gehad met de formateur van de Brusselse regering Charles Picqué.
De verenigingen, die de belangen verdedigen van de inwoners van de 19 Brusselse
gemeenten, hebben aan de formateur gevraagd om in de regeringsverklaring van de
volgende samenstelling een duidelijke intentie op te nemen in verband met de
belangen van de overvlogen Brusselaars. Dit omdat de leefbaarheid van de stad
een prioriteit moet vormen van de te vormen
regering.
Ondanks het feit dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet bevoegd is voor
luchtverkeer, is zij toch wel verantwoordelijk voor het leefmilieu en de
veiligheid van de burgers die op haar grondgebied verblijven.
Via deze bevoegdheid inzake leefmilieu samen met haar inspraak op het
overlegcomité Staat/Gewesten , moet ze in staat zijn een nieuw beleid voorop te
stellen betreffende luchtverkeer.
Dit beleid moet erop gericht zijn een duurzame toekomst te bewerkstelligen en te
waarborgen voor zowel de luchthaven als de gezinnen die vandaag hiervan
slachtoffer zijn.
De voorgestelde krijtlijnen van een nieuw beleid voor luchtverkeer :
Nachtvluchten : het heeft geen zin de hinder te verschuiven van hot naar her
zoals vandaag gedaan wordt, maar een afbouwschema op tafel te leggen om te komen
tot een afschaffing van de nachtvluchten.
Dagvluchten : om deze luchthaven te tolereren op een afstand van twee kilometer
van de hoofdstad moet gestreefd worden naar het vervoer van passagiers binnen
Europa waar geen HST-verbinding voorzien is.
Billijke spreiding : het "billijk spreidingsplan" onmiddellijk vervangen door
een nieuw "billijk verdeelplan" (Fr. "répartition équitable" -originele
vermelding). Dit verdeelplan zou rekening houden met de bevolkingsdichtheid en
zowel de hinder als de gevaren boven dichtbevolkt gebied beperken.
Vergoeding van slachtoffers : de inwoners waar de hinder van het "billijk
verdeelplan" moeten een vergoeding krijgen om hen toe te laten zich zonder
kosten elders te huisvesten.
Privatisering : vooraleer Biac verkocht wordt, moeten parlementsleden zich
uitspreken over welke maatregelen opgelegd zullen worden aan de toekomstige
luchthavenbeheerder om het algemeen belang te beschermen.
De formateur heeft zich verbonden om in de regeringsverklaring deze problematiek
op te nemen zodat in de nieuwe legislatuur het dossier op een ernstige wijze
behandeld wordt.
De verenigingen zullen attent blijven op de verdere evolutie van dit dossier
tijdens de regeringsvorming. Er werd afgesproken in de nabije toekomst verder
overleg te plegen.
PERSBERICHT DD 23.6.2004
Demandes des Bruxellois survolés au formateur du gouvernement régional
Bruxelles Air Libre Brussel et l'UBCNA/BUTV, qui défendent les intérêts des
Bruxellois survolés des 19 communes, viennent de rencontrer le formateur et lui
ont demandé que la déclaration gouvernementale du futur exécutif bruxellois
mentionne une intention claire de protéger l'environnement des Bruxellois
survolés, parce que l'habitabilité de la ville doit être une de ses grandes
priorités. Charles Picqué s'est engagé à reprendre cette problématique dans la
déclaration de son gouvernement.
Si la Région de Bruxelles-Capitale n'a pas la gestion du trafic aérien de
Zaventem dans ses compétences, elle est cependant responsable de l'Environnement
des citoyens de son territoire.
C'est par ce biais et par sa participation au groupe de concertation
Etat/Régions qu'elle doit se donner les moyens d'agir en faveur d'une nouvelle
politique aérienne. Une politique qui garantisse un avenir durable, tant pour
l'aéroport que pour les citoyens qui en sont actuellement victimes.
Les grands axes d'une autre politique aérienne
* vols de nuit :
il ne s'agit pas de reporter leurs nuisances sur d'autres citoyens, mais
d'exiger un calendrier pour la suppression programmée des vols de nuit à
l'aéroport urbain de Zaventem
* vols de jour :
pour pouvoir se maintenir à moins de 2 Km d'une grande ville il faut que
l'aéroport limite son activité aux transports de
passagers à destination des grandes villes européennes sans liaison TGV
* répartition équitable des survols :
un nouveau " plan de répartition équitable " des survols, basé sur les
cartes de densité des populations, doit remplacer
immédiatement la mise en application provisoire du " plan de dispersion
Anciaux "
* indemnisation des victimes :
les personnes qui résident sous les nouvelles routes aériennes
prioritaires, qui survoleront les zones les moins peuplées,
devront être indemnisées, afin de pouvoir aller s'installer ailleurs sans
frais
* privatisation :
avant toute cession de parts de l'Etat, les parlementaires doivent se
prononcer à propos de l'ensemble des mesures environnementales contraignantes
que le pouvoir politique devra imposer aux futurs gestionnaires privés de BIAC,
afin de pouvoir garantir la défense de l'intérêt général des citoyens
Les défenseurs des intérêts des Bruxellois survolés ont le sentiment d'avoir été
entendus, ils seront consultés ultérieurement lors de la mise en place d'une
méthode d'action et resteront attentifs à la suite des événements.