OMBUDSDIENST IS ER SNEL BIJ MET RAPPORTERING
KLACHTEN OOSTRAND DIE NOG ALTIJD VEEL MINDER HEEFT DAN IN 2000, WAT ECHT
'VOORHEEN' IS
PERSARTIKEL dd 23.3.2004
Nadat in het kader van het spreidingsplan voor de vluchten vanop de luchthaven
van Zaventem op 18 maart al de nieuwe luchtvaartroutes in gebruik werden
genomen, werd afgelopen nacht het nieuwe, gespreide banengebruik voor de
nachtvluchten
ingevoerd. Bij de ombudsdienst van de luchthaven liepen dinsdag opvallend meer
klachten binnen uit Erps-Kwerps, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Stevens-Woluwe.
Terwijl voorheen 's nachts voornamelijk opgestegen werd vanop de banen 25R
(boven Diegem) en 20 (Sterrebeek) en enkel bij bepaalde windrichtingen ook vanop
andere banen, zullen vanaf nu ook de banen 02 (Perk), 07R (Kortenberg) en 07L (Steenokkerzeel)
systematisch worden gebruikt (en niet enkel bij bepaalde weersomstandigheden).
Nieuw is ook dat er voor elke nacht een ander opstijg- en landingsschema geldt
waardoor elke omwonende minstens 1 rustige weeknacht krijgt.
Afgelopen nacht werd van 23 tot 3 uur baan 20 gebruikt om op te stijgen en
tussen 3 en 6 uur 07R en 02. "15 vliegtuigen stegen op van baan 20, 2 vanaf 02
en 23 vanaf 07R. Gecombineerd met de nieuwe routes betekende dit dat in de
eerste helft van de nacht Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Stevens-Woluwe, Diegem en
de Noordrand vaak overvlogen werden en nadien Erps-Kwerps. Het is dan ook niet
te verwonderen dat vooral vanuit de vermelde regio's veel klachten binnenliepen.
In totaal ging het dinsdag om een 30-tal klachten wat merkelijk meer is dan
voorheen", aldus ombudsman Raf De Baerdemaeker aan Belga.
De totale hinder voor zones aan de startbanen zal na de invoering van het
volledige spreidingsplan voor Sterrebeek-Wezembeek-Oppem gestegen zijn van 9 tot
14 procent, in Perk van 1 tot 5 procent en in Zaventem van 0 tot 2 procent. In
Diegem-Haren daarentegen is een daling te verwachten van 40 tot 29 procent en in
Erps-Kwerps (29 procent) en Steenokkerzeel (21 procent) een bijna stabilisatie.
De Baerdemaeker is ervan overtuigd dat na realisatie van het plan de
gemiddelde hinder per individu in de brede regio merkelijk minder zal zijn dan
nu. Op 15 april wordt nog het minimale stijgpercentage van de vliegtuigen
opgetrokken van 4 tot 7 procent en op 17 april gaat het spreidingsplan in voor
het banengebruik van de dagvluchten.