Vlaams ABVV wil geen afbouw, wel 'verantwoorde' nachtvluchten, geen concurrerende geluidsnormen, gelijke verdeling van de lasten.
Persbericht 21/09/05
Situering
De luchthavensoap begint in '99 bij de beslissing van de toenmalige federale
Minister van verkeer, Isabelle Durant, om vanaf 2003 geen nachtvluchten (tussen
1 uur en 5 uur) meer toe te laten. De minister wordt echter teruggefloten door
de federale regering. In het najaar van 2000 bevriest de Vlaamse minister van
leefmilieu Vera Dua het aantal nachtvluchten op de luchthaven tot op het
toenmalige niveau (maximaal 25.000 vluchten per jaar).
Over Brussel heerst een nachtvluchtverbod.
In juni 2003 kondigt DHL aan te willen uitbreiden in Zaventem (1.000 bijkomende
jobs) met als voorwaarde de verhoging van het aantal nachtvluchten tot 28.000.
Verhofstadt verklaart zich akkoord en doet dit voorstel aan de regering. Een
consensus is niet mogelijk. Eind oktober 2004 ziet DHL af van de plannen om
van Zaventem een interncontinentale hub te maken waardoor het aantal
DHL-nachtvluchten sterk zal dalen. CD&V minister Kris Peeters stelt dat deze
vrijgekomen nachtvluchten moeten geschrapt worden. Minister Landuyt heeft de
bedoeling om op 5 oktober met een akkoord naar buiten te komen.
Onze vijf principes van een goed luchthavenbeleid
1. Enkel maatschappelijk verantwoord nachtlawaai De nachtactiviteiten zorgen
vandaag voor de werkgelegenheid van 11.000 mensen.
Chartermaatschappijen zijn goed voor 20% van de nachtvluchten op Zaventem.
De passagiers (die 's nachts hun vlucht moeten nemen) noch de omwonenden zijn
hiermee tevreden en veel werkgelegenheidscreatie en toegevoegde waarde gaat hier
niet mee gepaard. Nachtelijke chartervluchten zijn dus maatschappelijk
moeilijker te verantwoorden.
Een herschikking van deze charternachtvluchten moet dan ook bespreekbaar zijn.
Koerierdiensten vormen 70% van de nachtvluchten en zorgen direct en indirect
voor meer dan 6.000 jobs. Indien de regio's rond Zaventem logistieke bedrijven
willen aantrekken dan noodzaakt dit nachtvluchten. Maar enkel die trafieken die
gepaard gaan met voldoende hoge werkgelegenheidscreatie en toegevoegde waarde
zouden 's nachts mogen vliegen. Ook moeten de bedrijven in kwestie bereid zijn
te investeren om de geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken
2. Nood aan solidariteit in (geluid)lasten
Vluchten, zowel dag als nachtvluchten, moeten zoveel als mogelijk gespreid
worden over de verschillende "zones" rond de luchthaven van Zaventem.
Concentraties kunnen niet. Verdelen van de geluidslasten over zoveel mogelijk
schouders is de boodschap, daarom moeten alle landings/startbanen (met respect
voor de veiligheidsnormen) gelijkmatig gebruikt worden.
Daarnaast kunnen de realisatie van een proefdraaihal en geluidswallen
aanzienlijk bijdragen tot het verminderen van het grondlawaai.
3. Een gelijke verdeling van de lusten
Een gelijke verdeling van de (geluid) lasten veronderstelt eveneens een gelijke
verdeling van de lusten. De grootste lust van een luchthaven vormt de
werkgelegenheid. Het is dan ook niet meer dan logisch dat zowel inwoners van
Vlaanderen als Brussel voluit genieten van deze tewerkstellingspool.
4. Geen concurrentie in geluidsnormen tussen gewesten
Het is totaal onlogisch dat op een vluchtafstand van 30 kilometer er drie
verschillende geluidsnormen kunnen bestaan. Indien de gewesten er niet in
slagen om via een samenwerkingsakkoord te komen tot één norm, dan lijkt een
herfederalisering van de geluidsnormen de enige oplossing te zijn.
5. Recht op leefbare woningen
Het kan niet zijn dat de bouwwoede in de omgeving van de luchthaven wordt verder
gezet. Nieuwe verkavelingsprojecten en een verdere luchthavenontwikkeling gaan
niet samen. De (plaatselijke) overheid moet hierbij haar verantwoordelijkheid
nemen en een doordacht woonbeleid voeren.
Oproep aan de socialistische minister Landuyt
Het Vlaams ABVV stelt voor om Minister Kris Peeters zijn visie, om het aantal
nachtvluchten af te bouwen als DHL (gedeeltelijk) vertrekt, niet te volgen.
Zaventem zorgt immers indirect en direct voor meer dan 100.000 jobs. Deze jobs
moeten ook na DHL gegarandeerd blijven en dit kan enkel indien de rendabiliteit
van de luchthaven, dat een bepaalde hoeveelheid aan nachtvluchten noodzaakt,
gegarandeerd blijft. Bovendien, het schrappen van nachtvluchten is in strijd
met het Vlaamse beleid om de logistieke sector te ontwikkelen.
Evenmin stellen wij voor om het liberale standpunt dat geen grenzen stelt aan de
groei van Zaventem te volgen. Integendeel, ons voorstel van groei is begrensd
door onze vijf bovenstaande principes. En vooral, de vrijgekomen nachtvluchten
van DHL mogen niet zomaar ingevuld worden maar kunnen enkel vervangen worden
door die trafieken die een hoge graad van werkgelegenheid creëren. Wij durven
alvast te beweren dat in een dergelijk luchthavenbeleid de grens van 25.000
nachtvluchten volstaat.