Luchthaven Zaventem kan niet groeien zonder extra vliegbewegingen'

BAS KURSTJENS

De Tijd 02/02/2023  om 21:30

Het politieke steekspel rondom de nieuwe omgevingsvergunning voor de luchthaven van Zaventem veroorzaakt onrust bij de vrachtbedrijven op het vliegveld.

'Dit is echt niet bevorderend voor de interesse die buitenlandse luchtvaartmaatschappijen hebben om in de komende jaren op de luchthaven te investeren.' David Bellon is de voorzitter van Air Cargo Belgium, de koepel van luchtvrachtbedrijven op Brussels Airport. Hij maakt zich zorgen over de politieke discussie die de afgelopen dagen uitbrak over de toekomst van de luchthaven in Zaventem

Een voorlopige eerste versie van de milieu-effectrapportage (MER) die Brussels Airport heeft laten opstellen voor zijn nieuwe omgevingsvergunning lekte woensdag uit in De Standaard. Er ontstond een stevige discussie in en buiten het Vlaamse Parlement over de vraag of Brussels Airport nog mag groeien en in welke mate nieuw op te stellen Vlaamse stikstofregels ook moeten gelden voor de nationale luchthaven

De essentie

  • De onzekerheid over de nieuwe omgevingsvergunning voor de luchthaven weegt op de luchtvrachtbedrijven op Brussels Airport.
  • De vrees is dat nieuwe bedrijven die overwegen zich op de luchthaven te vestigen afgeschrikt worden.
  • Tegelijk stellen de luchtvrachtbedrijven dat de geplande verdubbeling van de vrachtvolumes de komende jaren onmogelijk is zonder het aantal vluchten aanzienlijk op te voeren.

De meer dan 700 pagina's tellende concept-MER beschrijft de krijtlijnen voor de nieuwe omgevingsvergunning die de luchthaven uiterlijk juli volgend jaar moet krijgen en die ze daarom deze zomer moet aanvragen. De huidige vergunning is twintig jaar oud.

Een nieuwe omgevingsvergunning is cruciaal voor Brussels Airport. Naar eigen zeggen is de luchthaven het op een na belangrijkste economische centrum van het land, na de haven van Antwerpen. Het vliegveld van Zaventem verschaft rechtstreeks werk aan ongeveer 24.000 mensen. De bedrijven die er gevestigd zijn, dragen jaarlijks 3,4 miljard euro aan de economie bij, goed voor 1,4 procent van het bruto binnenlands product.

In de concept-MER gaat Brussels Airport uit van een groei van 22 procent van het passagiersverkeer tussen het laatste precoronajaar 2019 en 2032. Dat denkt het door grotere, zuinigere en stillere vliegtuigen met een hogere bezettingsgraad te kunnen opvangen met slechts 2,5 procent meer vluchten.

Betrokken partijen als de Bond Beter Leefmilieu en het Burgerforum Luchthavenregio vinden dat onaanvaardbaar en maken zich op om desnoods naar de rechter te stappen. Dat kan er in het uiterste geval toe leiden dat de luchthaven plat komt te liggen.

Verdubbeling

Maar nog meer dan op de toename van het aantal passagiersvluchten rekent Brussels Airport voor de komende jaren voor zijn groei op vrachtvluchten. Werd in 2019 nog 500.000 ton vracht vervoerd vanaf de luchthaven, dan moet dat tegen 2032 verdubbelen tot 1 miljoen ton per jaar

De luchthaven wil niet inhoudelijk reageren zolang er geen definitieve versie van de MER is. Maar Bellon, die grote vrachtbedrijven als DHL, Nippon Express en Lufthansa Cargo vertegenwoordigt, windt er geen doekjes om. 'Groei is nodig. En dat kan niet anders dan met extra vliegbewegingen. De vrachtbedrijven op de luchthaven zijn de afgelopen jaren een weg ingeslagen die ons op de wereldkaart heeft gezet. Brussels Airport is in tien jaar de wereldwijde referentie in farmaproducten geworden en is van groot belang voor de Vlaamse farma-valley.'

Bellon ziet de politieke discussie met lede ogen aan. 'Elk bericht dat onzekerheid verspreidt, veroorzaakt onrust bij alle spelers hier. Als de nieuwe omgevingsvergunning leidt tot beperkende maatregelen, dan heeft dat zeker een invloed op de vrachtactiviteiten op de luchthaven.'

Elkaar nodig

Bellon wijst erop dat de luchthaven van Zaventem niet zomaar zonder vrachtactiviteiten kan. 'Veel vracht wordt met specifieke vrachttoestellen vervoerd, maar heel veel cargo gaat ook mee in het laadruim van passagiersvliegtuigen. Veel passagiersmaatschappijen hebben de coronacrisis overleefd door met hun passagierstoestellen vracht te vervoeren. Op een luchthaven als Brussels Airport hebben vracht- en passagiersactiviteiten elkaar nodig.'

De luchtvrachtbedrijven verwachten al een aanzienlijke invloed van de nieuwe terminalheffingen die in april van kracht worden. Vanaf dan betalen vliegtuigen die relatief veel CO2 of NOx uitstoten aanzienlijk hogere tarieven dan schone en stille toestellen. 'Vliegtuigen worden schoner, stiller en zuiniger', zegt Bellon. 'Maar dat kost tijd. Het zijn voor luchtvaartmaatschappijen grote investeringen die ook afhangen van de afschrijvingstermijn.'

https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaart/luchthaven-zaventem-kan-niet-groeien-zonder-extra-vliegbewegingen/10444711.html?_sp_ses=dd91c7a4-9e1b-498f-8792-2d84b19e9f07