Akkoord van Parijs verhindert uitbreiding Heathrow
De Standaard 27/02/2020 om 15:09 door Dominique Minten
Britse rechters verbieden de aanleg van een derde startbaan in Heathrow. Zij roepen het klimaatakkoord van Parijs in. Dat kan een belangrijk precedent scheppen. Ook elders in Europa botsen luchthavens op hun limieten.
Schiphol
De uitspraak van de Britse rechters past helemaal in de juridisering van de klimaatstrijd. Steeds vaker trekken activisten naar de rechter om de overheid te dwingen de klimaatbeloftes ook juridisch af te dwingen. De bekendste is de klimaatzaak in Nederland. Nederlandse rechters hebben ook in hoger beroep de regering verplicht de CO2-uitstoot sneller te verminderen.
Zaventem
Ook Zaventem heeft ambitieuze plannen. In de strategische visie 2040 staat dat de luchthaven haar passagiersaantal tegen dan bijna wil verdubbelen, tot jaarlijks 40 miljoen passagiers. Er is sprake van het verlengen van een landingsbaan. Dat heeft al tot onrust bij de omwonenden geleid. Verschillende gemeentebesturen hebben al beloofd dat ze er alles aan zullen doen om die uitbreiding te verhinderen
La justice rejette le projet d'agrandissement de l'aéroport d'Heathrow qu'elle estime "pas assez respectueux de l'environnement"
RTBF 28/02/2020
La justice britannique a donné raison jeudi aux écologistes opposés à la construction d'une troisième piste à l'aéroport londonien d'Heathrow, le plus fréquenté d'Europe, ce qui pourrait enterrer le projet à moins que le gouvernement ne revoie sa copie.
Nous avons gagné
"Les accords de Paris auraient dû être pris en compte par le ministre (des Transports, ndlr) (...) et il aurait dû expliquer comment il les prenait en compte, mais cela n'a pas été le cas", a déclaré le juge Keith Lindblom.
Et ailleurs ? Schipol et Brussels Airport voudraient aussi s'étendre
La problématique ne concerne pas que Londres. Aux Pays-Bas, l'aéroport de Schiphol se sent aussi pousser des ailes. Depuis des années il a atteint ses limites et souhaite s'étendre car iol n'est plus possible légalement d'ajouter des vols et l'aéroport de Schiphol met la pression mais le gouvernement néerlandais ne sait trop comment faire.
Brussels Airport réfléchit de son côté à "l'optimalisation (sic) de l'utilisation des infrastructures existantes", selon sa porte-parole. Mais elle précise que "l'allongement des pistes n'est pas sur la table."