Eric Van Rompuy (die nog altijd NIMBY denkt): "En geen enkele politicus moet denken dat hij hier enig electoraal voordeel mee zal doen. Het mismanagement van dit dossier dreigt zich te keren tegen de politiek als geheel." Juist...
Nota van Eric Van Rompuy 26 September 2005
Dit weekend stegen van zaterdagnamiddag (13 uur)
tot zondagavond (17 uur) alle vertrekkende vliegtuigen van Zaventem op langs
baan 20. Hierdoor kenden de dorpskernen van Sterrebeek, Kraainem,
Wezembeek-Oppem, Tervuren en Huldenberg geen enkel moment van rust. In zijn
arrest van vrijdag jl. (22 september 2005) stelde de Raad van State dat dit een
ondraaglijke concentratie is van vliegtuiglawaai en schorste voor de tweede maal
de beslissing van Landuyt. Volgens de Raad van State kan het niet dat de
Oostrand heel het gewicht van de luchthaven moet dragen tijdens de weekenddagen.
Op zijn website valt minister Bert Anciaux scherp
uit naar de Raad van State: "Het wordt tijd dat we de rol en de invloed van de
Raad van State eens grondig evalueren en bekijken" Als minister in functie
dreigt hij de rechterlijke macht af en spreekt van een "kafkaiaans land". Maar
wie is ermee begonnen om de rechtbanken te betrekken bij beleidsbeslissingen
over de luchthaven? In december 2002 was het Bert Anciaux himself die de
Belgische Staat dagvaardde voor de rechtbank om een einde te maken aan het
concentratieplan Durant. Een plan dat de Vlaamse regering (waarvan Anciaux met
zijn partij deel uitmaakte) had goedgekeurd op het overlegcomité.
Anciaux maakte in zijn spreidingsplan van april
2003 een kapitale fout. In plaats van zich te beperken tot een terechte betere
spreiding van de nachtvluchten, besliste hij ook dagvluchten tijdens de weekends
richting Oostrand te sturen. Als inwoner van Neder-Over-Heembeek wilde hij
immers vliegtuigvrije weekends voor hem, Brussel en de Noordrand. De inwoners
van de Oostrand schilderde hij af als "egoïsten, rijke bourgeois, franstaligen
en eurocraten". Dat het merendeel van de inwoners van de Oostrand die onder baan
20 leven Vlamingen zijn, schijnt Anciaux niet te weten.
Omdat ze bij hem en Landuyt geen gehoor vonden,
zijn de inwoners van de Oostrand ten einde raad naar de rechtbank getrokken,
niet over het nachtlawaai (daar leven ze al mee sinds de jaren tachtig), maar
over het nieuwe daglawaai in de weekends. De jongste gerechtelijke uitspraken
hebben trouwens geen betrekking op de spreiding van de nachtvluchten (ook hier
heeft de Oostrand 40% van het opstijgende vliegverkeer) maar op de
zaterdagvluchten overdag omdat hier (in combinatie met de zondag) terecht sprake
is van overconcentratie.
In zijn nota Perspectief 2008 gaat Landuyt door
in dezelfde richting. De bedoeling van Landuyt-Anciaux is het vliegtuiglawaai
overdag ook tijdens de weekdagen te heroriënteren richting Oostrand. Hiermee
gaan ze ook in op de plannen van BIAC (voorzitter Luc Vandenbossche) die de
capaciteit van de luchthaven wil optimaliseren door naast baan 25R ook baan 25L
maximaal te ontwikkelen voor alle opstijgingen naar het Oosten en het Zuiden. Om
de baan 25L geheel uit te rusten tot een volwaardige startbaan moet ze echter
worden verlengd (van 900 m tot 1,6 km) en moet een taxiweg worden aangelegd. Het
vraagt een ingrijpende wijziging van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams
Brabant. Tevens heeft de uitbouw van 25L gevolgen voor de leefbaarheid van
vrijwel alle gemeenten in de Oostrand:
- De verlenging van de baan 25L tot in Kortenberg
zal grondlawaai met zich brengen tot in de dorpskernen van Erps-Kwerps,
Kortenberg en Nederokkerzeel.
- De aanleg van een taxibaan betekent de
onteigening van Humelgem (324 woningen).
- De vliegtuigen zullen opstijgen boven het
centrum van Zaventem en vrij vlug een bocht maken richting Sterrebeek
Wezembeek Tervuren Huldenberg Bertem zodat voor deze gemeenten de
lawaaihinder nog gevoelig zal toenemen.
- De Vlaamse Oostrand zou naast 40% van de
nachtvluchten ook geconfronteerd worden met 40% van alle dagvluchten en 70% van
de weekendvluchten.
Het plan Landuyt zal het globaal aantal nieuwe
gehinderden ten Oosten en Zuiden van de luchthaven fors doen toenemen. Het hoeft
dan ook geen verwondering dat alle actiecomités en gemeentebesturen van deze
leefkernen zich mobiliseren tegen het plan Perspectief 2008.
De onzekerheid in de regio naar 2008 is totaal.
Speculaties over de impact van een verlenging van de startbaan, de
onteigeningen, op welke hoogte (hoeveel voeten) de vliegtuigen van 25L zullen
afdraaien naar het Oosten en Zuiden zullen het leefklimaat in de streek
ondraaglijk maken.
Oproepen zoals deze van VOKA (K. Vinck)"³I
love my airport job" en BIAC (Luc Vandenbossche) maken geen indruk meer. Dit
dossier is totaal mismanaged en Landuyt maakt nu dezelfde blunders als Durant.
Om Brussel zoveel mogelijk te sparen en de Noordrand verder te ontlasten, wordt
heel de luchthaven geheroriënteerd naar het Oosten en Zuiden en wordt een
terugkeer naar de toestand vóór 1999 (terugkeer naar het historische baangebruik
gebaseerd op de overheersende windrichting) onmogelijk gemaakt.
Nochtans is een herstel van het banengebruik van
vóór 1999 het enige alternatief om werkgelegenheid en milieu te verzoenen. Nooit
waren er meer vluchten als in dat jaar en het vliegtuiglawaai was toen in de
regio geen voorwerp van maatschappelijke contestatie. Hebben Karel Vinck en Luc
Vandenbossche zich al afgevraagd waarom?
De onderhandelingen die Landuyt op dit ogenblik
voert met de gewesten vertrekken van een totaal verkeerd uitgangspunt. Als hij
onder druk van chantage ("ik zal de luchthaven moeten sluiten") probeert
beslissingen te forceren die door de omwonenden niet worden gedragen, zal een
bitter gevecht volgen dat het leefklimaat rondom de luchthaven verder zal
verpesten en de onzekerheid voor buitenlandse investeerders nog zal verhogen.
Het gesol duurt nu al 5 jaar. Niemand weet nog waar men naartoe wil.
Iedereen die rondom de luchthaven woont, weet dat
hij met lawaaihinder wordt geconfronteerd. Maar omwonenden die zich steeds
verdraagzaam en verzoenend hebben opgesteld nu de dupe te laten worden van
eenzijdige beslissingen die puur ingegeven zijn door politieke (het gelijk van
Anciaux), communautaire (Brussel sparen) of economische (BIAC) motieven is
onaanvaardbaar.
Het plan Landuyt Perspectief 2008 is dan ook geen
gespreksbasis voor een evenwichtig overleg met het Vlaamse Gewest. Landuyt
beseft blijkbaar niet dat zijn voorstellen een hele regio voor jaren verder
zullen destabiliseren.
En geen enkele politicus moet denken dat hij hier
enig electoraal voordeel mee zal doen. Het mismanagement van dit dossier dreigt
zich te keren tegen de politiek als geheel. Ook zullen Anciaux en Landuyt niet
kunnen beletten dat wanhopige burgers zich uiteindelijk tot rechtbanken zullen
moeten wenden om hun rechtvaardige levenskwaliteit te vrijwaren. Dat is
inderdaad kafkaiaans.
Eric Van Rompuy
Vlaams volksvertegenwoordiger