MOTIE DAG/NACHTVLUCHTEN GEMEENTERAAD STAD BRUSSEL 20.10.2003
STAD BRUSSEL - Gemeenteraad
Openbare zitting van 20 oktober 2003.
Motie betreffende het overvliegen van het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Overwegende dat, sinds de vorige motie van de Gemeenteraad van 17 februari 2003, de Federale Minister van Mobiliteit en Vervoer een nieuw plan voor het overvliegen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft voorgesteld;
Overwegende dat dit plan in strijd is met het Koninklijk Besluit van 11 juni 1954 (Belgisch Staatsblad van 4 juli 1954, bladzijde 5058) houdende een verbod op het overvliegen van bepaalde gedeelten van het grondgebied van het Rijk, dat bepaalt dat het zonder enige uitzondering verboden is, het gedeelte van het grondgebied van het Rijk gelegen in een straal van 1.500 meter rondom het Koninklijk Kasteel van Laken te overvliegen, ongeacht de hoogte;
Overwegende dat deze voorstellen eveneens afwijken van het Koninklijk Besluit van 14 april 1958 (Belgisch Staatsblad van 20 april 1958, blz.2947) houdende een verbod op het overvliegen van bepaalde gedeelten van het grondgebied van het Rijk, dat bepaalt dat het voor luchttuigen verboden is om het gedeelte van de Brusselse agglomeratie te overvliegen binnen een straal van 5 km rondom het Park van Brussel, met dien verstande evenwel dat bij artikel 2 van bovenvermeld Besluit de luchttuigen die ertoe gehouden zijn de voorschriften en instructies van de dienst controle op de luchtvaart na te leven, niet onderworpen zijn aan het opgelegde verbod;
Overwegende dat bij een ander Koninklijk Besluit van 14 april 1958 (Belgisch Staatsblad van 20 april 1958, blz. 2948) houdende een verbod op het overvliegen van bepaalde gedeelten van het grondgebied van het Rijk, het verboden is de zone te overvliegen, begrijpende de Internationale Wereldtentoonstelling van Brussel 1958 en haar omstreken, gelet op de noodzaak de veiligheid van deze gebeurtenis te verzekeren, met dien verstande evenwel, eveneens bij artikel 2 van bovenvermeld Besluit, dat de luchttuigen die ertoe gehouden zijn de voorschriften en instructies van de dienst controle op de luchtvaart na te leven, niet onderworpen zijn aan het opgelegde verbod;
Overwegende dat deze 3 Koninklijke Besluiten nooit afgeschaft noch gewijzigd werden sedert hun afkondiging respectievelijk in 1954 en 1958;
Aangezien dit plan reeds werd aangekondigd en gedetailleerd door de auteur ervan, zonder de goedkeuring te hebben gekregen van de Ministerraad en zonder het minste overleg met de Gewesten, en in voege treedt op 22 januari 2004;
Dat in ieder geval dit plan onaanvaardbaar is voor wat betreft het in voege stellen van twee nieuwe routes die het gehele gebied van Brussel overdag, weekends inbegrepen, oversteken;
Dat de eerste van deze routes, genaamd "Chievreroute", een zuiver afgietsel is van de oude "Chabertroute", die de regering in 2001 heeft afgeschaft;
Dat deze, onder andere, het opstijgen naar Brussel toe met 15% verhoogt;
Dat, anderzijds, dit plan een tweede route naar Brussel voorziet, genaamd "Costaroute", die niet meer over de Noordrand zal vliegen zoals voorheen, maar langs Haren, het station van Schaarbeek, het paleis van Laken;
Dat het hier ook om een overdracht gaat van 20% van de opstijgingen naar Brussel;
Dat hierbij nog de opstijgingen in het weekend moeten geteld worden die heel Brussel zullen overvliegen, van Wezembeek tot Laken;
Aangezien het resultaat van deze voorstellen is dat 70% van de vluchten het grondgebied van het Gewest zullen overvliegen;
Dat er in deze voorstellen op geen enkel moment rekening gehouden wordt met de densiteit van de bevolking in de zones die overvlogen worden;
Gelet op het feit dat 85 % van de vliegtuigrampen gebeuren tijdens het landen of het opstijgen;
Overwegende de hoge bevolkingsdensiteit in het gebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat volgens het nieuwe plan dagelijks zal overvlogen worden;
Gelet op het belang om de veiligheid van het gemeentelijk grondgebied te verzekeren;
DE GEMEENTERAAD:
eist de naleving van de Koninklijke Besluiten van 1954 en 1958 betreffende de verschillende verbodsbepalingen op het overvliegen van bepaalde gedeelten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, alsook de naleving van de wetgeving op "de geluidshinder" van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; verzet zich met klem tegen ieder voorstel om, gedeeltelijk of permanent, de opstijgprocedure met overvliegen van Brussel van de ene kant naar de andere, gekend onder de naam "Chievreroute", opnieuw in voege te brengen; verzet zich eveneens tegen ieder voorstel van nieuwe opstijgroute "Costa", die geheel of gedeeltelijk, het Koninklijk domein van Laken, met inbegrip van Belvedere, Stuyvenbergh en de Heizelvlakte, zou overvliegen; eist dat iedere wijziging van de opstijgprocedure zou onderworpen worden aan overleg met de Gewesten, zowel als met de betrokken gemeentelijke overheden, zoals de wet op de institutionele hervormingen het voorziet; en maar kan gebeuren na de uitwerking van een "kadaster van geluidsoverlast te wijten aan luchtverkeer", zoals voorzien in de regeringsverklaring. eist dat er rekening gehouden wordt met de densiteit van de bevolking in de zones die overvlogen worden; eist dat de afschaffing van de nachtvluchten wordt in overweging genomen.
vraagt dat er een maximale ontwikkelingsnorm zou vastgesteld worden, in overleg met de Gewesten
Aldus aangenomen door de Gemeenteraad van de Stad Brussel in openbare zitting van 20 oktober 2003 met 26 stemmen tegen 3 bij 1 onthouding.